SK A340 tech i Stockholm

Tommy777

ScanFlyer Mile High Club
Yo!

Hoerte akkurat fra en SAS kompis at det staar en 340 i Stockholm med tech. PEK avgangen kansellert.

Noen som vet hva som feiler kjerra?
 
Godt den er på Arlanda da hvertfall.

Jeg har hørt en historie fra min farfar som var kaptein på en 767 fra SAS som hadde landing gear problems når den skulle lande på EWR, de kom seg ned etter å ha manuelt fått ut hjulene. Men SAS måtte sende tekniker fra Sverige som for å fikse problemet, tror flyet ble stående der i 4-5 dager eller noe slikt ;)
 
Hvordan er dispatch reliability på SAS's intercont flåte? De er jo i verdenstoppen sammen med AY når det gjelder utnytting av langdistanseflåten.
 
Concorde skulle hjem med den i morgen, meldte han tidligere idag, så dette må de ha vært klar over en stund.

Concorde ble booket om til Air China hjem igjen!

BF:cool2
 
Hvordan er dispatch reliability på SAS's intercont flåte? De er jo i verdenstoppen sammen med AY når det gjelder utnytting av langdistanseflåten.

Søk på noen tråder om vinter-programmene til SAS her på forumet så skal du finne svar. Skal ikke mer enn lett nysing til før det går veldig gale.

-A
 
punktlighet og regularitet for SAS IC er på topp. Vi har htt problemer tidligere, men det er gjort en stor jobb med å bedre dette. Problemer får man selvsagt når man har et fly ute av drift - ikke mange (kanskje med unntak av Krabi Airlines??) som har råd til å ha en reservemaskin stående.
 
punktlighet og regularitet for SAS IC er på topp. Vi har htt problemer tidligere, men det er gjort en stor jobb med å bedre dette. Problemer får man selvsagt når man har et fly ute av drift - ikke mange (kanskje med unntak av Krabi Airlines??) som har råd til å ha en reservemaskin stående.

Jeg sier ikke at dere skal ha det heller, men at de gangene noe utstyr går tech hos SAS IC så er skjema så stramt at effektene faktisk blir store til tider. Sånt skjer, men det som gjør det mer ille for SAS er a) liten flåte og b) høy utnytting.

-A
 
Da er det mer troebbel i BJS. Min Air China flight ble ogsaa cancelled og naa er vi nesten 600 pax paa et hotell i byen som venter paa aa komme hjem. Siste nytt er at vi faar et fly kl 0700, men jeg skal pent be om aa faa fly LH siden dette selskapet sucks seriouselly!! Her er det lynsjestemning og fullstendig kaos.
 
Ay caramba! Én ulykke kommer sjelden alene, Hans Jørgen! Men, hvorfor ikke fly Air China? Nytt flyselskap på listen!
 
Heisann CK!

punktlighet og regularitet for SAS IC er på topp

Bare for morro skyld vet du hva "completion factor" er for SAS IC flaaten? Naar jeg ser paa B777-200 flaaten (20X) vaares har vi for eksempel 3 flight kanselleringer fra Oct 07 til Oct 08 som gir oss en 99.97% completion factor. Tror B767 flaaten ogsaa ligger paa dette nivaaet.

BTW! Noen som vet hva feilen er?

Dag
 
En av aarsakene til at Air France ikke kjoepte flere A340 var at de ikke klarer aa komme opp paa samme "completion factor" nivaa som 777.
 
Heisann CK!



Bare for morro skyld vet du hva "completion factor" er for SAS IC flaaten? Naar jeg ser paa B777-200 flaaten (20X) vaares har vi for eksempel 3 flight kanselleringer fra Oct 07 til Oct 08 som gir oss en 99.97% completion factor. Tror B767 flaaten ogsaa ligger paa dette nivaaet.

BTW! Noen som vet hva feilen er?

Dag

Min gode venn i Houston kom meg i forkjoepet. Dette er tall jeg mer enn gjerne skulle likt aa se for SAS intercont. Er det noe SAS intercont ikke er kjent for er det aa ha god regularitet. In fact, har du et moete du MAA vaere i tide til, er det mange paa Flyertalk som velger bort SAS da man vet at det mye oftere er regularitetsproblemer enn andre flyselskaper som tar intercont mer serioest enn SAS. Og naar jeg sier serioest mener jeg at de har en flaate som er stoerre enn kun 11 maskiner. I tillegg har man lenge hatt problemer med RR paa 330, 340 vet vi jo alle som DC8ern sier er en maskin som har en lavere completion rate enn det f.eks. 777 har.

Og det har ikke med at man har en reservemaskin alltid staaende, det har med stoerrelsen paa flaaten aa gjoere, da har du mye mer aa gaa paa i slike situasjoner.

Naa vet vel ingen hva som er problemet i Stockholm, men man har jo sett flere eksempler paa at SAS intercont bruker mye lengre tid enn andre paa aa faa maskiner tilbake i tjeneste. Sist i fjor da de drev og sendte oljeprover frem og tilbake over atlanteren til RR istedetfor aa skifte motoren umiddelbart og heller ta dette med RR etterpaa. 5 dager sto maskinen paa EWR, hadde det vaert eksempelvis LH, hadde de umiddelbart sendt en motor over, skiftet denne slik at den kunne flydd 8 flighter mens SAS sto godt plassert paa EWR og paxen ble sendt over atlanteren med alle mulige selskaper og kom seg dit de skulle alt for sent. Jeg vet personlig om 11 kanselleringer i den perioden Dag henviser til rapporter paa forumer, tallet er garantert mye hoeyere.

Saa aa tute regularitet er paa topp hornet, CK, det blir i beste fall ledd av.
 
Heisann!

Her ble det tyst gitt... :8:

Jeg har proevd aa soeke litt paa nettet, men kan ikke finne noen konkrete tall?

Litt "bonderegning" (Lier dialekt :)) saa kan man ta 365 dager X 2 daglige fligheter i snitt X 11 fly som gir deg 8030 avganger i ett aar. Har du for eksempel 10 kanselleringer vil det tilsi 0.12% av disse og du har da en completion factor paa 99.88%.

Fortsatt ingen som vet hva feilen var?

Dag
 
Ringvirkninger av KBM sine problemer ( og den høye utnyttelsesgraden av IC) slik at SK973 til BKK i dag blir utsatt til 0800/26oct og blir SK973D ca 200 pax er berørt av det.
 
Ser nå at siste flt for denne maskinen var 21 oct(fra Beijing), så problemet må jo ha eksistert i noen dager !
 
Back
Top