• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Sjekk av kabin hos SAS

Kabinsjef@DY

ScanFlyer Blue
Hei alle sammen!

Madam'en og jeg har akkurat kommet tilbake fra en liten helgetur i Stavanger. Vi hadde i utgangspunktet booket ID/standbybilletter gjennom DY men siden det var fullt hos oss (faktisk overbooket), bestemte vi oss for å heller reise med SAS (kveldsavgangen fra OSL)

Bare et kort spørsmål, først og fremst rettet til (cabin)crew hos SAS, vedr. sjekk av kabinen FØR avgang.

Er det ikke slik at dere foretar en kabinsjekk etter safetydemo, før avgang?
Jeg kan sverge på at dette ikke ble gjort før avgang (kun før landing) på vår flight på fredag. Har stusset på dette tidligere, (på en flight fra Haugesund til Oslo) noe jeg synes er merkelig. Å sikre kabinen og verifisere "Cabin checked" både før avgang og landing er en krystalklar prosedyre hos oss i Norwegian. På vår flight la jeg merke til flere pax som under avgang hadde vinduskjermer nede, håndbagasje i setet og seterygg nedslått (noe som kan være til hinder for passasjerer som sitter i seteraden bak i en evakuering.

Hadde vært interesant med en avklaring vedr. dette :-)
Ellers så var det en trivelig tur i LN-RCN, med god kaffe og hyggelig crew (introduserte meg som "kollega fra Norwegian), og ja, kabinen ble sjekket FØR landing! ;-)

Ha en riktig fin kveld alle sammen!

Vi checker kabine (cabin checked), foretager safety demo og derefter afsted. Så det er korrekt, det du så.

En tanke HMS messig er vel også at sikkerhetsdemo (når man ikke har skjermer) er ferdig senest når flyet er ferdig med pushback , altså før det begynner å taxe fremover.
Å stå med nesa mot kjørerettningen er ... uheldig ved bråstopp.

En tanke HMS messig er vel også at sikkerhetsdemo (når man ikke har skjermer) er ferdig senest når flyet er ferdig med pushback , altså før det begynner å taxe fremover.
Å stå med nesa mot kjørerettningen er ... uheldig ved bråstopp.

Absolutt, har vært med på det :-/

Vi skal alltid være ferdigsjekket i kabinen før door closure for at alt skal stemme ombord før vi sier farvel til bakkepersonellet og til cockpit at de kan begynne med sine prosedyrer.
Vi tar en påminnelse til de som skal trenge det ;) etter safety demo. Utrolig mange som glemmer at setene skal være oppreist og mobiler i flight mode på disse små minuttene. Men det er vel likt hos dere også ;p
Jeg jobber i kabinen i SAS.

Back