Siste Q400 sladder i SAS gruppen.

Da kan man jo diskutere ferdig og sette punktum på denne tråden der kanskje?

Er du ny her? :p Når det er snakk om en sak der SAS skal kjøpe inn mange nye, og foreløpig ikke typebestemte, fly er ikke dette en sak og tråd det settes punktum for på grunn av et julebord...:lol:

Dette har blitt diskutert som en mulighet her på forumet.
Men kan ikke huske at det har blitt nevnt i media før.

Men håper nå at WF får fortsette med Q400, da regulariteten til WF på disse er blandt de beste i verden, hvis ikke DEN beste :D

Det hadde j vært tøft og gitt rom for en god del utvidelse/overtagelse av ruter fra SAS, og ikke minst en god runde med krangler mellom crew og selskap om betingelser og ansenitet. Dette ser ut som god hengemyr alle veier for SAS.

-A

Det hadde j vært tøft og gitt rom for en god del utvidelse/overtagelse av ruter fra SAS, og ikke minst en god runde med krangler mellom crew og selskap om betingelser og ansenitet. Dette ser ut som god hengemyr alle veier for SAS.

-A

Uten at jeg vet det sikkert så har jeg mistanke om at artikklen er litt unøyktig og at det muligens burde ha stått "Widerøe kan komme til å overta NOEN av flyene" istedet for "Widerøe kan komme til å overta flyene"

Det er ihvertfall mine :68:

Widerøe kan komme til å overta SAS’ flåte med 27 Dash 8 Q400-maskiner

SAS valgte å kvitte seg med hele Dash 8 Q400-flåten etter tre kræsjlandinger i høst. Flåten består av 27 fly, inkludert fire fly som er operert av norske Widerøe. Allerede dagen etter uttalte investorkontakt Sture Stølen i SAS at flere selskaper skulle være interessert i å overta flyene.

Nå viser det seg at et av alternativene er SAS’ datterselskap Widerøe, skriver Finansavisen.

Til Bodø

Widerøe ble seneste i høst utnenvt til den beste operatøren innenfor vedelikehold av Dash 8-fly. Selskapet vedlikeholder flyene ved sitt hovedkontor i Bodø.

Ifølge Finansavisen vurderes det nå å oppgradere flåten og overføre den til Widerøe. En slik overførsel vil doble dagens Widerøe-flåte.

Egen feil

Problemene med Q400-flyene har ridd SAS som en mare de siste månedene. Særlig ille ble det for selskapet når det viste seg at selskapet selv kunne være skyld i kræsjene.

Den mystiske "gummiringen", som skal ha forårsaket Dash 8-havariet på Købehavn Lufthavn, skulle nemlig egentlig ha stått i flyets nesehjulsoppheng

Se link her

Hmmm... Hvor stort kan Widerøe bli? Og blir de store er det vel et sprsmål om de brandes om til noe med SAS i navnet... 27 Q400 kan vel ikke bare brukes på det norske markedet?

Hmmm... Hvor stort kan Widerøe bli? Og blir de store er det vel et sprsmål om de brandes om til noe med SAS i navnet... 27 Q400 kan vel ikke bare brukes på det norske markedet?

Kansje SAS Norge endelig får satse på god, gammeldags IC-trafikk endelig, med klassikere som "All Business Class" med 10 seter på BGO-OSL-ZRH-CAI-EBB-NBO-JNB-CPT og BGO-OSL-WIE-IST-KWI-AUH-BOM-BKK-CGK-PER? ;)

-A

det er jo det som noen har spekulert i her på forumet lenge, men jeg kan ikke fatte og begripe hvordan dét skal løse kundenes "redsel" for Q400, og hva blir fagforeningenes reaksjoner i DK og SE om WF skal overta all Q400-flygning i de to landene, etter at SK-crew nå mottar oppsigelser?? Dette virker som høyttenkning og ønskedrømming i BOO.

Og det er jo ikke slik at WF ikke har hatt problemer med sine Q400 heller. WF har hatt en bedre teknisk regularitet på sin Q400-flåte enn SAS, men om det skyldes at WF driver maskinene bedre, eller at WF har nyere maskiner enn SAS (og uten en del sær-SASiske løsninger) skal jeg ikke uttale meg om.

det er jo det som noen har spekulert i her på forumet lenge, men jeg kan ikke fatte og begripe hvordan dét skal løse kundenes "redsel" for Q400, og hva blir fagforeningenes reaksjoner i DK og SE om WF skal overta all Q400-flygning i de to landene, etter at SK-crew nå mottar oppsigelser?? Dette virker som høyttenkning og ønskedrømming i BOO.

Og det er jo ikke slik at WF ikke har hatt problemer med sine Q400 heller. WF har hatt en bedre teknisk regularitet på sin Q400-flåte enn SAS, men om det skyldes at WF driver maskinene bedre, eller at WF har nyere maskiner enn SAS (og uten en del sær-SASiske løsninger) skal jeg ikke uttale meg om.

10-4 CK , her er det noe som ikke er helt nyansert fra Finansavisen.

Artikkelen er nok basert på like mye synsing som spekulsjonene i denne tråden :) Men dersom det virkelig skjer at Q400 gjenninnføres i WF, så kan jeg aldri tenke meg at WF får alle Q400'ene. Kundenes redsel som du nevner, er nok mest gjeldende i Danmark, så WF kommer nok aldri til å operere i DK med Q400. Det tror og håper jeg selv SAS skjønner. WF vil ikke ha samme problemet i Norge. De Q400 som WF eventuelt kommer til å overta (la oss tenke oss 10-15 stk) vil jeg anta vil erstatte selskapets aldrende Dash8-300, samtidig som man kan tenke seg at WF får noen av rutene på Vestlandet som i dag opereres av tidligere Commuter. Resten av trafikken i SE og DK får SAS selv operere med sine kommende regionaljets (hvis det er mulig å få korte innenriksruter til å gå rundt økonomisk med regionaljet?).

Du skal heller ikke se bort ifra at SAS-crew vil være fornøyd med en avtale hvor WF ikke får jet, men i stedet overtar en del av rutene til Commuter. Dermed unngår man at WF går SAS for mye i næringen, og WF blir SAS sin rendyrkede propelloperatør. Watle sin gamle drøm blir dermed oppfylt :) Crew som i dag flyr Fokker50 i SAS blir i stedet skolet over på 737 (eller liknende), og dermed kan SAS vente ytterligere en stund før de begynner å ansette/ta tilbake piloter.

Artikkelen er nok basert på like mye synsing som spekulsjonene i denne tråden :) Men dersom det virkelig skjer at Q400 gjenninnføres i WF, så kan jeg aldri tenke meg at WF får alle Q400'ene. Kundenes redsel som du nevner, er nok mest gjeldende i Danmark, så WF kommer nok aldri til å operere i DK med Q400. Det tror og håper jeg selv SAS skjønner. WF vil ikke ha samme problemet i Norge. De Q400 som WF eventuelt kommer til å overta (la oss tenke oss 10-15 stk) vil jeg anta vil erstatte selskapets aldrende Dash8-300, samtidig som man kan tenke seg at WF får noen av rutene på Vestlandet som i dag opereres av tidligere Commuter. Resten av trafikken i SE og DK får SAS selv operere med sine kommende regionaljets (hvis det er mulig å få korte innenriksruter til å gå rundt økonomisk med regionaljet?).

Du skal heller ikke se bort ifra at SAS-crew vil være fornøyd med en avtale hvor WF ikke får jet, men i stedet overtar en del av rutene til Commuter. Dermed unngår man at WF går SAS for mye i næringen, og WF blir SAS sin rendyrkede propelloperatør. Watle sin gamle drøm blir dermed oppfylt :) Crew som i dag flyr Fokker50 i SAS blir i stedet skolet over på 737 (eller liknende), og dermed kan SAS vente ytterligere en stund før de begynner å ansette/ta tilbake piloter.

Mange interessante muligheter du nevner her , dog synes det for meg helt urealistisk at dersom WF skulle ta i bruk Q400 så skulle denne ikke brukes til Danmark eller for den saks skyld andre utenlandske markeder!?
Det vil nok ikke skje. Tar WF ibruk Q400 så vil den nok trafikkere Danmark og.

Back