• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Siste Q400 sladder i SAS gruppen.

Boarding.no er jo stort sett basert på rykter. Og de større mediene bruker boarding.no som referanse. Og sånn fungerer det vel for alle bransjer. Så til slutt er verden basert på rykter. Kun rykter. Kanskje miljøproblemene og global oppvarming også bare er rykter? Kanskje isen smelter fordi den har hørt rykter om at den skal gjøre det? Og denne posten er også bare et rykte, basert på et rykte om at rykter er rykter :)
 
Men ellers er Boarding en grei nok informasjonskilde, som
dekker mange forskjellige bransjer. I alle fall når artiklene
ikke "renner" over med skrivefeil.. ^_^
 
Bare en liten notis:
De som les VG igår (tror jeg) og bladde side opp og side ned så en liten notis til venstre på en side av Ovind der det kommer klart frem hva Widerøe ønsker. alså å fortsette å fly med Q400 selv om SAS har gått ut og sakt noe annet tidligere. Om vår største avis klarer å holde det på det nivået (små notiser) NÅR Q400 kommer i trafikk igjen, så tror jeg dette vil etterhvert gli helt rolig over.

Men kommer overskriftene om at "ulukkesflyene" er på vingene igjen, da har jeg en anelse om trøbbel, hvertfall i nærmeste fremtid, men pax glemmer på lang sikt.

Det blir som å si at siden xx har hatt flere uhell med en 737 så er det farlig å fly 737 med SAS.
 
Informasjonssjefen i SAS Konsern kommenterer ryktene at WF skal ta over Q400:

"Jeg forstår ikke hvor dette kommer fra. Flyene skal selges. Vi vil kraftfullt og bestemt si at spekulasjonene ikke stemmer" (Dagens Næringsliv s. 39)

Noen som fortsatt er i tvil :)?
 
Endelig et punktum for alle disse ryktene!!! WF har leaset 4 DH8-300 og Q400 er historie nå.
 
To av de gamle 300 har en leasingkontrakt som går ut i mars 2008. Dvs at to av disse fire er erstatningsfly. De to andre er for å ivareta passasjerene (og kansje Wf's økonomi) på best mulig måte.
Tror ikke Q400 er helt død for Wf's vedkommende helt enda............................
 
Både WF og KF gikk ut i en av de største finske avisene på onsdag (Ludde, har du en link?) og avkreftet at de skulle ta SAS' Q400-flåte. It ain't gonna happen, boys
 
Endelig et punktum for alle disse ryktene!!! WF har leaset 4 DH8-300 og Q400 er historie nå.

Du har ikke skjønt det :) 300-maskinen leases inn som midlertidig kapasitet til nytt materiale er på plass, slik at WF selv kan fly egen produksjon og ikke lenger være avhengig av å leie inn BlueLine og Coastair.

Flytype bestemmes i desember.
 
Du har ikke skjønt det :) 300-maskinen leases inn som midlertidig kapasitet til nytt materiale er på plass, slik at WF selv kan fly egen produksjon og ikke lenger være avhengig av å leie inn BlueLine og Coastair.

Flytype bestemmes i desember.

Mitt poeng er at flytypen ikke blir Q400. Ellers så holder SAS alt hemmelig til desember:rolleyes:
 
Mitt poeng er at flytypen ikke blir Q400. Ellers så holder SAS alt hemmelig til desember:rolleyes:

Nei, WF kan selvfølgelig ikke sett inn Q400 nå, og skaffer derfor relativt nye Q300 midlertidig i stedet (hører den ene er helt ny fra fabrikken). Men Q400 er fortsatt en av mulighetene som diskuteres i konsernet, og som du sier kommer svaret på flytype i løpet av desember :)
 
Nei, WF kan selvfølgelig ikke sett inn Q400 nå, og skaffer derfor relativt nye Q300 midlertidig i stedet (hører den ene er helt ny fra fabrikken). Men Q400 er fortsatt en av mulighetene som diskuteres i konsernet, og som du sier kommer svaret på flytype i løpet av desember :)

Spennende blir det TCAS:D En ting er sikkert, skal WF ekspandere og utvikle seg så trengs noe annet enn Q300. Og Blue Line flyr vel TRD-CPH til nytt materiale er på plass eller skal WF basere den ruten på Q300?
 
WF kan ikke basere TRD-CPH på 300. Til det går den altfor sakte. TRD-CPH er forøvrig den eneste ruten WF har som det kunne ha vært økonomisk forsvarlig å operere med jet.
 
Spennende blir det TCAS:D En ting er sikkert, skal WF ekspandere og utvikle seg så trengs noe annet enn Q300. Og Blue Line flyr vel TRD-CPH til nytt materiale er på plass eller skal WF basere den ruten på Q300?

Aner ikke, men blir nok til at det settes opp 2 x 100-maskiner som flyr konstant, så kan folk hoppe på når det passer dem best :)
 
WF kan ikke basere TRD-CPH på 300. Til det går den altfor sakte. TRD-CPH er forøvrig den eneste ruten WF har som det kunne ha vært økonomisk forsvarlig å operere med jet.

....eller SAS velger å ta den tilbake.
 
Back
Top