Siste Q400 sladder i SAS gruppen.

2. WF overtar/fortsetter med Q400
- Avisene lager krigstyper av typen "Sikrer dansker - gambler med norske liv".

Slike overskrifter vil være for dumme til at media tør å bruke dem, nettopp fordi Q400 fortsatt brukes verden over uten problemer. Så det vil aldri bli å gamle med liv eller sikkerheten å sette Q400 i drift igjen.

Man kan jo også tenke seg oppslag i media her hjemme om WF skulle fortsatt med Q400. Media er veldig klar over tilknytningen, og du kan rolig regne med at det blir et rabalder. Tviler på at verken SAS eller Widerøe ønsker den der... ;)

Ikke bare media som er klar over tilknytningen som sagt tidligere , også kundene.
Man skal også være klar over at mange storkunder knyttet opp mot reisebyråenes nettsider får påminnelse hver dag eller hver gang de ansatte bestiller billetter for tiden om konsekvensene av Q400 problemene til SAS.
Det er rimelig godt kjent i næringslivet i hele Skandinavia hva som er situasjonen nå og jeg tror ikke vi som er forumdebattanter er helt objektive hva som er den reelle situasjonen med hensyn til Q400 problematikken i SAS.
Jeg må si igjen at jeg har fått respekt for SAS sin handlemåte her og tror de har gjort det eneste riktige med sin beslutning om å ta Q400 ut av flåten tross andre typer problemer i en overgangsperiode.

Jeg tror faktisk ikke de reisende ville reagert så voldsomt hvis WF setter inn Q400 igjen. Folk stoler heldigvis ganske blindt på selskapenes avgjørelser og vurderinger. Og det tror jeg de trygt kan gjøre. Q400 kommer jo til å ha verdens mest gjennomkontrollerte og trygge understell fremover:)

Og enda viktigere: det finnes overhodet ikke noe godt alternativ til Q400 i turboprop-segmentet. Håper jeg tar feil, men WF får ALDRI jet. Det føler jeg meg ganske sikker på. Ikke vil SAS-pilotene godta det og ikke blir det lønnsomt nok.

Nei gi oss heller en superversjon av Q400:)

Slike overskrifter vil være for dumme til at media tør å bruke dem, nettopp fordi Q400 fortsatt brukes verden over uten problemer. Så det vil aldri bli å gamle med liv eller sikkerheten å sette Q400 i drift igjen.

SAS vet det, vi vet det, WF vet det - men jeg tror faktisk at den del journalister er så fiksert på at de skal være kritiske at de kan komme til å skrive hva som helst. Journalister lever, fornuftig nok, etter utgangspunktet om at alle med penger eller makt vil lyve for dem hvis de kan, og siden journalistene selv knapt nok vet noe om fly vil de derfor ta den sikre veien og fortsette å tro det, selv når de med makt eller penger snakker sant. (Men nå sklir jeg ut i almenn journalistbashing her...)

I tillegg kan jeg ikke helt fri meg for tanken om at det ser ut til at SAS er de eneste som er så plaget med disse maskinene (..men jeg innrømmer at jeg ikke vet i hvor stor grad dette stemmer; fx. Horizon hadde vel en del problemer har det blitt sagt)....

Tyrolean hadde også masse problemer de første par årene ved innføringen av Q400. Bla. et hjul som falt av ved take-off i Frankfurt... Ellers mye elektriske problemer, hjulluker som åpner seg inflight osv.

Det som er synd med Q400 er at den kunne vært et mye bedre fly enn det den faktisk er. Man får inntrykk av at det har blitt spart så mye som mulig under utviklingen. De var også begrenset av kravet om å ha "common type rating" for pilotene.

SAS vet det, vi vet det, WF vet det - men jeg tror faktisk at den del journalister er så fiksert på at de skal være kritiske at de kan komme til å skrive hva som helst.

Men journalistene kommer ikke unna med slike overskrifter, nettopp fordi SAS/WF vil ha muligheten til å forsvare seg og gi gode begrunnelser. Det blir nok dessuten massive info/reklamekampanjer dersom WF får sette Q400 i trafikk igjen. Og så går det kanskje 1-2 måneder hvor media følger Q400 med argusøyne før de gi f*** og finner noe annet å kritistere andre steder i samfunnet i stedet. Og da har også folk glemt hele saken og flyr med WF og Q400 som om ingenting har skjedd. Så enkel er verden :)

Håper jeg tar feil, men WF får ALDRI jet.

Håper du har rett og at WF aldri får jet! WF er ikke et jetselskap, de har ingen strategier rundt operasjon av jet, de har ikke et rutenett som kan opereres med jet og de har ingen forretningside bygget opp rundt operasjon med jet. Så alt må gjøres på nytt. Det blir nesten som å starte et nytt selskap, og hvor smart er egentlig det?

Ja, gi WF turboversjon av Q400 :)

Men journalistene kommer ikke unna med slike overskrifter, nettopp fordi SAS/WF vil ha muligheten til å forsvare seg og gi gode begrunnelser. Det blir nok dessuten massive info/reklamekampanjer dersom WF får sette Q400 i trafikk igjen. Og så går det kanskje 1-2 måneder hvor media følger Q400 med argusøyne før de gi f*** og finner noe annet å kritistere andre steder i samfunnet i stedet. Og da har også folk glemt hele saken og flyr med WF og Q400 som om ingenting har skjedd. Så enkel er verden :)

HVIS flyene holder seg problemfrie frem til media har glemt det. Hvis de ikke gjør det - say no more...'

Håper du har rett og at WF aldri får jet! WF er ikke et jetselskap, de har ingen strategier rundt operasjon av jet, de har ikke et rutenett som kan opereres med jet og de har ingen forretningside bygget opp rundt operasjon med jet. Så alt må gjøres på nytt. Det blir nesten som å starte et nytt selskap, og hvor smart er egentlig det?

Ja, gi WF turboversjon av Q400 :)

Dette kan vel løses ved at WF holder seg til propæll, og de rutene som er aktuelle å fly med jet eller ble fløyet med Q400 overføres til SAS.

Turboversjon av Q400 ? Dæven, den sparker da MERE enn godt nok i fra når man setter take-off power.....

Helt rått rykk i den maskinen!

:)

.....og de rutene som er aktuelle å fly med jet eller ble fløyet med Q400 overføres til SAS.

Problemet er det at mange av Q400 rutene til WF ikke vil være lønnsomme med regionaljet, og heller ikke lønnsomme nok dersom WF skal fortsette å fly dem med Dash8-300. That's the problem...see? :)

Problemet er det at mange av Q400 rutene til WF ikke vil være lønnsomme med regionaljet, og heller ikke lønnsomme nok dersom WF skal fortsette å fly dem med Dash8-300. That's the problem...see? :)

Nå er det strengt tatt kun TRD-CPH og BGO-BOO/TOS som er "avhengig" av Q400, altså disse rutene er ikke noe særlig og operere med serie 300, kun en nødløsning og ikke lønnsomt.

Alle de andre regionale rutene til WF eksisterte før innfasingen av Q400 og burde således klare seg fint selv om det ikke er rom for noe kapasitetsøkning med det første....

Nå er det strengt tatt kun TRD-CPH og BGO-BOO/TOS som er "avhengig" av Q400, altså disse rutene er ikke noe særlig og operere med serie 300, kun en nødløsning og ikke lønnsomt.

Alle de andre regionale rutene til WF eksisterte før innfasingen av Q400.

Men har ikke -300 litt liten passasjerkapasitet for endel av rutene fra TRF?

Som jeg skrev over, alle rutene fra TRF ble operert med serie 300 før Q400 kom inn i selskapet og svært mange av frekvensene på innland gikk fortsatt med 300 selv om Q400 også var faset inn. WF satte inn Q400 for å øke tilbudet av seter på innlandsdestinasjonene TRD,BGO og SVG i tillegg til rutene TRD/TRF-CPH samt ABZ. Dermed fikk man flere seter pr. avgang. Planen til WF var en heldyrket Q400 flåte på TRF.
I dagens marked med høy etterspørsel vil 300 blir for liten på noen frekvenser ja....men det betyr iallefall smekkfulle fly. Men disse rutene fra TRF trenger ikke Q400 for og opereres, det er mitt poeng.

Men disse rutene fra TRF trenger ikke Q400 for og opereres, det er mitt poeng.

Det er sant, men må ikke ha Q400, men økonomisk sett er ikke 300 like god butikk. Det var mitt poeng :) Driftskostnadene på Q400 og 300 er nemlig ganske like, og så lenge man da kan dytte flere folk inn i Q400 så vil man også tjene mer pæng til pængboka til'n Watle og Jansson :)

Selvsagt, pæng e viktig!!! Planen var også å sette inn ytterligere 2 seter, til 78 seter på jumbodashen.

Jeh håper alle debattantene her på denne tråden får anledning til å komme på juletilstelningen på Enoteca 12 desember.
Da kan man jo diskutere ferdig og sette punktum på denne tråden der kanskje?
Interessant vil det jo være å diskutere ansikt til ansikt også en slik sak.:)

Back