Uinteressant. Her snakker vi om oppgraderinger som isåfall skulle vært gjort lenge før det første uhellet til SAS. Vi snakker om oppgraderinger som har blitt gjennomført i løpet av de siste 7 årene. Det kan være alt fra software upgrades til mere mekaniske ting. Det jeg lurer på er om alle disse har blitt gjennomført av SAS?
Selvfølgelig er de modifikasjonene som skal gjøres gjennomført på SAS sine fly, CFM. Det er blitt gjennomført over 2000 - to tusen - modifikasjoner på SAS sine Q400.
Bombardier har i perioder hatt to hele fly totalt på fabrikkens regning og bekostning, som teknisk reserve hos SAS/SAS Commuter, utelukkende på grunn av de tekninske problemene som har vært på Q400. Bombardier hadde også i perioder en hel stab av teknikere som nærmest "bodde" på teknisk av deling i CPH for å gjennomføre modifikasjoner på Q400-flåten.
Fly er ikke helt som PC'er. Det er ikke "bare å oppgradere" slik at et tidlig Q400 individ er likt et nytt.
Et av problemene som er rimelig illustrerende for SAS (og Bombardiers) problemer med de tidligste Q400'ene er de mange feilene som oppstod på et tidlig tidspunkt på grunn av for tight wiring. Wiringen i flyet, eksempelvis ut til de elektroniske komponentene i motoren, var rett og slett for tight (for korte ledninger), slik at ledningene ble dratt ut av koblingspunktene på grunn av motorvibrasjonen.
Dette er rettet opp på de nyeste versjonene. Alternativet for et fly som allerede er ute på line er å re-wire hele skiten... Vet ikke hvordan dette ble løst (om de faktisk re-wiret hele skiten...) men uansett ble dette problemet bare etterfulgt av nye.
Og listen er laaaaang over de modifikasjonene man har måttet gjøre på Q400.
Ja - det kan sikkert hende at WF på enkelte punkter kan ha hatt færre probmener enn SAS på grunn av lang erfaring med DeHavilland/Bombardier. Ikke vet jeg. Jeg er ikke mekaniker selv og har heller ingen formening om hvor store eller små problemer WF har hatt. Men at de også har hatt problemer vet jeg.
Men det blir bare utrolig tullete å prøve å lage et svart/hvitt bilde av at SAS har hatt masse problemer mens WF har ingen, dvs SAS er "dårlige" til å skru på Q400 mens WF er "flinke".
Sannheten er nok mer sammensatt enn som så.
Og når det gjelder debatten ellers på denne tråden: SAS grounder ikke Q400 på grunn av manglende sikkerhet. SAS Grounder Q400 på grunn av flyets lave tillit blant kundene, dets lave tillit blant de ansatte og på grunn av lav teknisk regularitet.
Så kan andre gjøre som de vil.