• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Siste Q400 sladder i SAS gruppen.

sas setter ikke inn de "gamle"Q400... de kommer da til å tape enda mer av det, allerede rustne rykte de har. de holder på å relanserer service så hvorfor jobbe så de misser kunder. selv om ola normann ikke er så skeptisk til Q400 så er svenskene å danskene det. Så visst SAS setter inn flyene igjen er de virkelig en gambler selv om d å kjøpe nye fly absolutt ikke er billig. ..

(p.s dette var mine første ord på scanair)

sas setter ikke inn de "gamle"Q400... de kommer da til å tape enda mer av det, allerede rustne rykte de har. de holder på å relanserer service så hvorfor jobbe så de misser kunder. selv om ola normann ikke er så skeptisk til Q400 så er svenskene å danskene det. Så visst SAS setter inn flyene igjen er de virkelig en gambler selv om d å kjøpe nye fly absolutt ikke er billig. ..

(p.s dette var mine første ord på scanair)

Egentlig ikke noe med tråden å gjøre, men en kommentar til innlegget ditt. Det er bare SAS Norge som kjører "Vi relanserer service" konseptet. Hva SE gjør vet jeg ikke, men SAS DK sin kampanje det siste året er. "Det er godt å følges med SAS", en kampanje jeg synes treffer bedre enn SAS Norge sin

WF har da ikke noen problemer med Q400 (og hva med andre selskaper). Hvorfor da problemer i SAS ?

WF har også hatt problemer med Q400. Det er da flere her på forumet som har referert til den som hangardronningen.
Horizon har hatt store problemer og ved flere annledninger stilt ultimatum til Bombardier om at feil skal utbedres, for godt Austrian har også småplukk som dukker opp hele tiden. Japanerne var på et tidspunkt illsinte på Bombardier pga masse småfeil de aldri ble kvitt.

Hva danske pax måtte si er ganske likegyldig :p
Vil de ikke fly med verdens beste operatør av Q400 direkte til TRF og TRD så flye SAS dem mer enn gjerne via Oslo for noen lapper ekstra så det burde ikke bli et stort problem!

Og om WF skulle komme i den flotte situasjonen at man fikk 12 nye Q400 så kan ruteplanleggerne kontakte meg for tips om nye ruter som kan åpnes når som helst!
I tillegg vil jeg holde muligheten åpen for at SAS gir WF alle Fokker50 rutene på vestlandet, og i tillegg kanskje Kristiansund, Molde og Ålesund.
Huff blir vel bråk når jeg skriver sånn, men ser for meg at disse tre byene ville fått et bedre rutetilbud med WF og Q400 :)

Forøvrig melder jeg meg frivillig til å sitte på vindusplass ved høyre propell på første flyvning med en "gammel" SAS Q400 i WF farger!
Er det noen jeg stoler på i flybransjen så er det gutta (og jentene?) i hangaren i Bodø!

E!

F50 produksjonen på Vestlandet er den største gullgruven i SAS Norge. Den gir de ikke fra seg uten videre.

Jeg tror også som det ble sagt at SAS vil få problemer overfor Bombardier hvis de plutselig finner at et av deres datterselskaper kan fly Q400, men ikke SAS. Bombardier kan jo ikke blandes inn i en markedsmessig diskusjon om hvilke fly SAS skal bruke.:)

Hehe, så du tror selskaper kan fly Q400 uten at Bombardier vet om det siden du mener de "plutselig" kan finne ut av det? :)

F50 produksjonen på Vestlandet er den største gullgruven i SAS Norge. Den gir de ikke fra seg uten videre.

Dersom SAS på konsernnivå finner ut av at det er lønnsomt å la Widerøe overta hele greia med Q400, så gjør de nettopp det. Så langt har vel hele tankeeksperimentet strandet på grunn av manglende materiell, men den dagen F50 forsvinner i tillegg til at WF da kanskje har større flåte, blir jeg ikke akkurat overrasket om det er grønne haleror å se på f.eks. KSU.

At WF har HATT problemer med Q400 betyr jo ikke at det samme gjelder idag. At flytypen hadde noen barnesykdommer når den ble innført er vel mer eller mindre historie i WF idag.

Etterhvert som både teknikere og piloter ble godt kjent med Q400 så har regulariteten klatret, og av alle Q400-operatørene så lå WF på toppen med best regularitet, inntil de ble satt på bakken.

Egentlig ikke noe med tråden å gjøre, men en kommentar til innlegget ditt. Det er bare SAS Norge som kjører "Vi relanserer service" konseptet. Hva SE gjør vet jeg ikke, men SAS DK sin kampanje det siste året er. "Det er godt å følges med SAS", en kampanje jeg synes treffer bedre enn SAS Norge sin

Ja, særlig når man reiser morgenrute SVG-OSL den ene dagen med såkalt service der kaffe/smørbrød serveres gratis og OSL-CPH om morgenen den andre dagen der hele moroa må kjøpes!
Samme selskap?:rolleyes:

Ja, særlig når man reiser morgenrute SVG-OSL den ene dagen med såkalt service der kaffe/smørbrød serveres gratis og OSL-CPH om morgenen den andre dagen der hele moroa må kjøpes!
Samme selskap?:rolleyes:

Nå har både SAS Norge og SAS Danmark flyvninger OSL-CPH, men nå for tiden flyr jo SKN de fleste pga Q400-situasjonen.
Så samme selskap? Ja det kan det være. ;)

Hei-hei-hei, KSU, MOL og AES er da også (Nord)Vestlandet. Og tar man bort Molde og Kristiansund blir det ikke rare rutenettet å fly F50 med. ;)

Tanken bak det jeg skrev var selvfølgelig at SAS kvitter seg med propellfly (Q400 & Fokker50) og lar WF overta den driften i Norge slik enkelte her har poengtert før meg!

Om inntektene står på SAS Norge regnskapet eller Widerøe regnskapet har vel ikke noe å si i den store sammenhengen? På bunnlinjen er det jo SAS som tjener pengene ;)

That seat is taken!!:)

Men da tar jeg midtgang så får vi oss en tur sammen!! :D

E!

Nå har både SAS Norge og SAS Danmark flyvninger OSL-CPH, men nå for tiden flyr jo SKN de fleste pga Q400-situasjonen.

Det er kun innenriks i Norge man får frokost. Intra-Scand må man sitte på Economy Extra (som jeg har inntrykk av at over halvparten gjør på hverdagene mellom OSL og CPH) for å få gratis mat enten det er NO, DK eller SE som flyr

Desto større grunn til ensartet service.;)

Tanken om at det å la Widerøe operere Q400 vil skade SAS' forhandlingsposisjon overfor Bombardier kan i første omgang høres fornuftig ut.

Men, nå er det nå engang slik at stort sett alle andre operatører av Q400 har hatt mye mindre problemer med dem enn det SAS har hatt. En del rusk har det jo selvfølgelig vert, men faktum er at SAS er den eneste operatøren som har så til de grader skjelt ut kvaliteten på produktet, og til slutt satt hele flåten på bakken.

Bombardier har også brukt Widerøe som et eksempel på god pålitelighet for Q400, så det er uansett ingen hemmelighet for noen i bransjen at Widerøe har hatt mer suksess med typen.

Nei, SAS' forhandlingsposisjon overfor Bombardier var nok allerede sterkt svekket av at ingen andre ser ut til å ha samme problemer som SAS.

Virker som om at Sas konsernet er splittet. Sas styret vil ha Q400 vekk for nesten enhver pris, at WF har en så god regulariet har ingenting å si.

Hvordan vil nå dette gå? Jeg tror at alle parter kommer til å tape på dette. Både Sas (inkl. WF), pax og Bombardier. Har pax blitt stående igjen pga for liten plass i erstatningsflyet?

Og velkommen til erikhb fra langtvekkistan eller det som lengre vekk er :D

Last edited:
Flott at det er klare forskjeller på Economy Extra og de som har valgt å betale mindre for billetten.

Back