Og da er jeg meget spent på forklaringen på hvorfor SAS ikke kan bruke flyene, men Widerøe kan..
Jeg vil heller stille spørsmålet: Hvorfor kan ikke Widerøe fortsette å bruke Q400 når alle andre Q400-operatører i verden fortsetter å fly sine Q400?

Da gir spørsmålet mer mening og samtidig også en forklaring på hvorfor Widerøe faktisk kan fortsette å fly sine Q400.
Q400 har vært mislykket for SAS helt siden innføringen, og beslutningen om å kutte ut hele flåten skyldes ikke utelukkende ulykkene SAS har hatt i høst, men den totale erfaringen har med flytypen. Ulykkene har vært dråpen som fikk begeret til å renne over og det har også tidligere vært diskutert i SAS om de skulle kvitte seg med alle Q400.
SAS trenger dessuten en rendyrket propelloperatør i regionalmarkedet. Widerøe har bevist at de kan dette, både økonomisk og teknisk sett. Har SAS råd til å la Widerøe ikke få fortsette med Q400? Q400 har riktignok fått seg en knekk i det danske markedet og overfor danske pax, men det er nok mer SAS+Q400 som de opplever er problemet og ikke nødvendigvis WF+Q400. Det er jo ingen andre enn SAS som har hatt disse problemene. Widerøe klarer jo å operere Q400 rundt samme tekniske regularitet som sine 100/300-maskiner.
Og se litt på realiteten. Det finnes ingen konkurrent til dagens Q400. ATR er uaktuelt. Så hva skal WF gjøre? Innføre jetmaskiner? Jeg tror ikke det, selv om det er en reell mulighet for det. Grunnen er som allerede nevnt at SAS bør ha en rendyrket propelloperatør som tar seg av markedet med ruter under 2 timer. Ved bruk av Q400 som gir dette gode penger til både WF og SAS. Dersom WF skulle få jet, så er jeg redd SAS fortsatt blir et konsern med mange selskaper som konkurrerer for mye i samme marked, for WF vil umulig klare å tjene penger med dagens rutestruktur bare ved å bytte ut Q400 med jet. Da er man nødt til å fly et helt annet rutenett hvor det er mulig å gjøre penger på regionaljet. WF kommer aldri til å få ekspandere "villt og uhemmet" som de kan gjøre med Q400, uten at det blir i konkurranse med andre SAS-selskaper. Det er problem, og også hovedforklaringen på hvorfor WF er nødt til å fortsette med Q400.
Og fortsetter WF bare som et kjedelig selskap med Dash8-100/300, så er jeg redd pax automatisk forsvinner til konkurrentene som flyr raskere og mer moderne maskiner i samme klasse. Det blir å skyte seg selv i foten, og SAS vil se at pengene går til konkurrentene i stedet for i egen lomme.
Så spørsmålet er om SAS har råd til å la være å gi WF tilbake Q400
Jeg tror det er null problem å få pax til å forstå hvorfor det gjøres, og at det gjøres på en sikkerhetmessig god måte. Pax vet jo ellers sjelden hvilken flytype de flyr, og enda mindre hvilket selskap de flyr