• Hei

Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Siste Q400 sladder i SAS gruppen.

Jeg nevnte dette i en annen tråd på forumet for noen dager siden, og gjentar det igjen: SAS har ingen planer om å satse på SAS Airline i fremtiden, det er de andre selskapene i gruppen som får ekspandere og, som jeg også nevnte, alle Q400'ene vil gå til disse selskapene.
Ekspansjon med ett fly på langrutene? Riktignok har man gått ut offentlig med nyheten om DEL og SFO, men jeg tror ikke noe på det før flyet faktisk står i CPH med SAS-farger. I mellomtiden tror jeg ledelsen forsøker å få til en situasjon som de kan bruke som grunnlag for å kansellere det hele. Ved å lage en syndebukk. F.eks. pilotforeningene.

Nok et sitat fra Børsen/Boarding:

Når de skandinaviske Q 400- flyene kan komme på vingene igjen - for SAS eller andre selskaper, er fortsatt uvisst.
Først må endel tekniske, økonomiske, politiske og prestisjemessige spørsmål avklares. Det kan komme til å ta tid - veldig lang tid.

Jeg håper det ikke tar "veldig lang tid" før en avgjørelse faller. Hva avgjørelsen blir har jeg ingen formening om, og gidder heller ikke spekulere i.
Det som er viktig er at en avklaring kommer på plass så snart som mulig. For hver dag som går gies det grobunn for usikkerhet blandt ansatte både i SK of WF.

Og da er jeg meget spent på forklaringen på hvorfor SAS ikke kan bruke flyene, men Widerøe kan.. :rolleyes:

Jeg vil heller stille spørsmålet: Hvorfor kan ikke Widerøe fortsette å bruke Q400 når alle andre Q400-operatører i verden fortsetter å fly sine Q400? :) Da gir spørsmålet mer mening og samtidig også en forklaring på hvorfor Widerøe faktisk kan fortsette å fly sine Q400.

Q400 har vært mislykket for SAS helt siden innføringen, og beslutningen om å kutte ut hele flåten skyldes ikke utelukkende ulykkene SAS har hatt i høst, men den totale erfaringen har med flytypen. Ulykkene har vært dråpen som fikk begeret til å renne over og det har også tidligere vært diskutert i SAS om de skulle kvitte seg med alle Q400.

SAS trenger dessuten en rendyrket propelloperatør i regionalmarkedet. Widerøe har bevist at de kan dette, både økonomisk og teknisk sett. Har SAS råd til å la Widerøe ikke få fortsette med Q400? Q400 har riktignok fått seg en knekk i det danske markedet og overfor danske pax, men det er nok mer SAS+Q400 som de opplever er problemet og ikke nødvendigvis WF+Q400. Det er jo ingen andre enn SAS som har hatt disse problemene. Widerøe klarer jo å operere Q400 rundt samme tekniske regularitet som sine 100/300-maskiner.

Og se litt på realiteten. Det finnes ingen konkurrent til dagens Q400. ATR er uaktuelt. Så hva skal WF gjøre? Innføre jetmaskiner? Jeg tror ikke det, selv om det er en reell mulighet for det. Grunnen er som allerede nevnt at SAS bør ha en rendyrket propelloperatør som tar seg av markedet med ruter under 2 timer. Ved bruk av Q400 som gir dette gode penger til både WF og SAS. Dersom WF skulle få jet, så er jeg redd SAS fortsatt blir et konsern med mange selskaper som konkurrerer for mye i samme marked, for WF vil umulig klare å tjene penger med dagens rutestruktur bare ved å bytte ut Q400 med jet. Da er man nødt til å fly et helt annet rutenett hvor det er mulig å gjøre penger på regionaljet. WF kommer aldri til å få ekspandere "villt og uhemmet" som de kan gjøre med Q400, uten at det blir i konkurranse med andre SAS-selskaper. Det er problem, og også hovedforklaringen på hvorfor WF er nødt til å fortsette med Q400.

Og fortsetter WF bare som et kjedelig selskap med Dash8-100/300, så er jeg redd pax automatisk forsvinner til konkurrentene som flyr raskere og mer moderne maskiner i samme klasse. Det blir å skyte seg selv i foten, og SAS vil se at pengene går til konkurrentene i stedet for i egen lomme.

Så spørsmålet er om SAS har råd til å la være å gi WF tilbake Q400 :)

Jeg tror det er null problem å få pax til å forstå hvorfor det gjøres, og at det gjøres på en sikkerhetmessig god måte. Pax vet jo ellers sjelden hvilken flytype de flyr, og enda mindre hvilket selskap de flyr :)

Nok et sitat fra Børsen/Boarding:

Når de skandinaviske Q 400- flyene kan komme på vingene igjen - for SAS eller andre selskaper, er fortsatt uvisst.
Først må endel tekniske, økonomiske, politiske og prestisjemessige spørsmål avklares. Det kan komme til å ta tid - veldig lang tid.

Jeg håper det ikke tar "veldig lang tid" før en avgjørelse faller. Hva avgjørelsen blir har jeg ingen formening om, og gidder heller ikke spekulere i.
Det som er viktig er at en avklaring kommer på plass så snart som mulig. For hver dag som går gies det grobunn for usikkerhet blandt ansatte både i SK of WF.

17. desember skal det legges frem forslag for styret i konsernet. Men at det fattes beslutning sånn helt uten widerøe spørs vel :)

Jeg synes SAS ledelsen har virkelig satt seg selv og selskapene i en skikkelig vanskelig situasjon. ALLE flyene skal på bakken, men kun på grunn av markedsmessige hensyn (de ansatte og passasjerenes tillit).
Så vidt meg bekjent, er det full tillit blant ansatte i Widerøe til Q400. Og blant de fleste passasjerer også. Det sies at Q400 faktisk har vært mer pålitelig enn 300 serien etter at de fleste barnesykdommer var fikset.

Nå har altså SAS utrykkelig klart slått fast at disse flyene ALDRI skal i luften igjen i SAS konsernet. De er satt på bakken for evig tid. Uansett om de ansatte og passajerene i Widerøe vil ha de tilbake, så skal de altså ikke få de. For det er vedtatt i hui og hast etter en ulykke som kanskje (sanynlig vis) skyldes en feil gjort av en eller annen teknisk avdeling.

Hvordan kan de gjøre om på denne beslutningen, som har vært så bombastisk? Hvordan kan de klare å få Widerøe til å fly Q400 når de (SAS ledelsen) sier SAS ansatte ikke har tillit til flyene?
Jeg var svært skeptisk til avgjøreslsen om å sette flyene på bakken til evig tid. Og etter som tiden går, blir jeg bare mer og mer overbevist at det var en skikkelig bommert av en beslutning.

IMM, du har rett i at for WF sin del så var det en dårlig ide at Q400 har blitt satt på bakken, men det hjelper ikke noe da SAS ikke hadde noe valgt sett ovenfor forholdet mellom dem og Bombardier. Hadde de kun satt sine egne Q400 på bakken og ikke Widerøe sine, hadde SAS hatt en umulig case ovenfor Bombardier.

Man skal ikke se bort ifra at Q400 kommer i drift igjen for WF, men inntill problemene mellom SAS og Bombardier er løst er det en "umulighet"

Min mening er uansett at SAS bør konsentrere seg om å fly jetfly og all propellproduksjon bør settes bort til andre aktører, slik det til en viss grad gjøres idag. La Widerøe, Cimber, Blue1 og AirBaltic ta seg av mate trafikk på ruter hvor det er mest hensiktsmessig med fly under 100 seter,l da disse vil kunne gjøre dette billigere enn SAS Airline (som kun bør fly ruter hvor man bruker fly på +100 seter). Dvs Widerøe tar seg av propellproduksjonen (og produksjonen med fly på mindre enn 100 seter) innen Norge (og Norge-DK), Blue1 mellom Finland og Skandinavia, Cimber for SASDanmark, AirBaltic for Baltikum og et eller annet svensk selskap for Sverige

Det var nok korrekt både overfor selskapets ansatte og for paxen der og da, å sette alle Q400 på bakken og si at de skal ut av konsernet. Men så er det jo slik at når en sak modnes og man ser litt på realitetene, så kan det vise seg at beslutningen ikke hvar 100% korrekt. Så jeg mener at SAS fint kan komme unna med å si at SAS ikke mer skal ha Q400 fordi det har vært for mye problemer og ikke er korrekt fly for SAS, men at Widerøe kan fortsette. En logisk og fornuftig beslutning om det blir resultatet i så fall.

Man skal ikke se bort ifra at Q400 kommer i drift igjen for WF, men inntill problemene mellom SAS og Bombardier er løst er det en "umulighet"

Hvorfor er det en umulighet? Det er SAS som har hatt Q400-problemene, ikke Widerøe. Eneste grunnen til å ikke sende WF på vingene igjen med Q400 må i så fall være at det er et godt forhandlingskort overfor Bombardier.

Denne avgjørelsen ble tatt i affekt tror jeg, her var det nødvendig og handle raskt, det det ble gjort......

Det er en tendens til at man undervurderer pax på denne tråden synes jeg. Vi som jobber ombord vet mer enn andre hva pax tenker på og legger merke til. Og jeg kan si så mye at pax følger med på hva som skjer ombord og den generelle oppfatning av at pax ikke vet hva de flyr er noget overdrivet. Undervurder aldri folk.....og man må ikke glemme at folk generellt er mer skeptisk til propell enn jet...

Når det gjelder WF og pax tillitt til Q400 så har den selvsagt fått en skikkelig knekk, påpekt i andre tråder her inne. Jeg har jobba i WF i flere år og har fått erfart Q400 problemer MANGE ganger. Dessverre. For maskinen er jo alldeles flott når den går når den skal.....Man kan ikke påstå at kundene ønsker Q400 tilbake når WF's kundeservice får takkemails fra pax på Q400 stopp. Denne tråden er rykter basert på ønsketenkning i første omgang men man skal ikke se helt bort i fra muligheten selvsagt. Alt kan skje i SAS har jeg inntrykk av.....

Hvorfor er det en umulighet? Det er SAS som har hatt Q400-problemene, ikke Widerøe. Eneste grunnen til å ikke sende WF på vingene igjen med Q400 må i så fall være at det er et godt forhandlingskort overfor Bombardier.

Når SAS eier WF er SAS=WF og dermed vil det som du nevner ødelegge forhandlingskortet ovenfor Bombardier og kunne knuse SAS sine argumenter i en eventuell rettsak skulle WF begynne å benytte seg av Q400 idag. Verdien av dette forhandlingskortet er verdt langt mer enn de 10mill WF eventuelt taper om måneden

Men man ut å forklare dette hvis WF skulle sette i gang med Q400 igjen og da må man nødvendigvis ganske klart si at SAS ikke klarte å operere denne flytypen, hvilket må sette dem i et noe grelt lys.

Jeg tror også som det ble sagt at SAS vil få problemer overfor Bombardier hvis de plutselig finner at et av deres datterselskaper kan fly Q400, men ikke SAS. Bombardier kan jo ikke blandes inn i en markedsmessig diskusjon om hvilke fly SAS skal bruke.:)

Men man ut å forklare dette hvis WF skulle sette i gang med Q400 igjen og da må man nødvendigvis ganske klart si at SAS ikke klarte å operere denne flytypen, hvilket må sette dem i et noe grelt lys.

Jeg tror også som det ble sagt at SAS vil få problemer overfor Bombardier hvis de plutselig finner at et av deres datterselskaper kan fly Q400, men ikke SAS. Bombardier kan jo ikke blandes inn i en markedsmessig diskusjon om hvilke fly SAS skal bruke.:)

Nå må man holde tungen rett i munnen litt. Sas sine Q400 tilhører de første som ble levert fra fabrikken, mens WF har en senere(og forbedret modell)
Det er da altså bare tull å hevde at "Sas ikke klarte å operere denne flytypen" Problemene Sas har hatt med Q400 har vært fra dag1 og skyldes en laaaang rekke barnesykdommer som Sas som initial customer fikk å "bale med"

Last edited:
Hvis SAS beslutter å fly Q400, som de ansatte i SAS og deres kunder ikke har tillit til, er jeg veldig spent på å høre hvilke argumenter de kommer med at dette er et fly de ikke vil bruke, men at det er greit at Widerøe gjør det.
Jeg venter i spenning.

Men enn så lenge er det jo ikke sikkert om WF eller SAS kommer til å bruke Q400 igjen. Beslutningen om å sette de på bakken er jo gjort, og den skulle jo gjelde for evig tid....

Ledelsen i SAS får selvsagt et pedagogisk problem den dagen WF eventuelt kan sette Q400 i drift igjen. Men det vil nok være lettere å gjøre dette i Norge enn Sverige og spesielt Danmark ettersom Q400's rykte ikke er like frynsete her på berget.

Men å bare sette noen og ikke alle på bakken hadde ikke nyttet. Jeg ser for meg at den dagen WF tar i bruk Q400 igjen er disse kanskje fabrikksnye slik at det skal være enklere rent PR-messig å få kundemassen til å akseptere disse.

dette tror jeg ikke på - hva skal WF med 12 Q400 fra SAS i tillegg til sine fem?? Høres merkelig ut. Og, hvorfor skal maskinene være OK for WF, men ikke for SAS? Årsaken til at flyene blir tatt ut av flåten er at pax'en og crew ikke stolte på dem, og da hjelper det ikke at det blir grønt på halen i stedet for blått? Danske pax er jo særlig skeptiske til Q400, og hva sier danskene som skal fly til TRF og TRD når de blir ønsket velkommen i "denne SAS/widerøe Q400..."??

Hva danske pax måtte si er ganske likegyldig :p
Vil de ikke fly med verdens beste operatør av Q400 direkte til TRF og TRD så flye SAS dem mer enn gjerne via Oslo for noen lapper ekstra så det burde ikke bli et stort problem!

Og om WF skulle komme i den flotte situasjonen at man fikk 12 nye Q400 så kan ruteplanleggerne kontakte meg for tips om nye ruter som kan åpnes når som helst!
I tillegg vil jeg holde muligheten åpen for at SAS gir WF alle Fokker50 rutene på vestlandet, og i tillegg kanskje Kristiansund, Molde og Ålesund.
Huff blir vel bråk når jeg skriver sånn, men ser for meg at disse tre byene ville fått et bedre rutetilbud med WF og Q400 :)

Forøvrig melder jeg meg frivillig til å sitte på vindusplass ved høyre propell på første flyvning med en "gammel" SAS Q400 i WF farger!
Er det noen jeg stoler på i flybransjen så er det gutta (og jentene?) i hangaren i Bodø!

E!

Forøvrig melder jeg meg frivillig til å sitte på vindusplass ved høyre propell på første flyvning med en "gammel" SAS Q400 i WF farger!

That seat is taken!!:)

I tillegg vil jeg holde muligheten åpen for at SAS gir WF alle Fokker50 rutene på vestlandet, og i tillegg kanskje Kristiansund, Molde og Ålesund.

Hei-hei-hei, KSU, MOL og AES er da også (Nord)Vestlandet. Og tar man bort Molde og Kristiansund blir det ikke rare rutenettet å fly F50 med. ;)

Hilsen Flisespikkern :cool:

Fra og med 13/1 står det at NO tar over alle SK14xx flightene OSL-CPH

Ja , jeg har nå nylig reist med SK1461 og 1456 2 ganger og det var 73G begge ganger , LN-TUF og norske mannskaper.
Har lagt merke til at siste dager så står det (BU) i parantes bak enkelte rutenummer på SAS.no sine sider når man bestiller billett.

dette tror jeg ikke på - hva skal WF med 12 Q400 fra SAS i tillegg til sine fem?? Høres merkelig ut. Og, hvorfor skal maskinene være OK for WF, men ikke for SAS? Årsaken til at flyene blir tatt ut av flåten er at pax'en og crew ikke stolte på dem, og da hjelper det ikke at det blir grønt på halen i stedet for blått? Danske pax er jo særlig skeptiske til Q400, og hva sier danskene som skal fly til TRF og TRD når de blir ønsket velkommen i "denne SAS/widerøe Q400..."??
WF har da ikke noen problemer med Q400 (og hva med andre selskaper). Hvorfor da problemer i SAS ?

Back