Singapore Airlines kan gå for 772LR

Blubird

ScanFlyer Mile High Club
Medlem
Singapore Airlines kan gå for 772LR

Ikke første gang Singapore AL har gjort kuvending til fordel for Boeing, nå kan det se ut til at A350'ene forsvinner til fordel for flere 777'ere, av varianten -200LR.


http://www.atwonline.com/indexfull.cfm?newsid=4749
 
Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Jeg lever i 2010, gjør ikke du? :D
 
Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Var vel kanskje ikke ventet noe annet heller ?...... De har jo en haug med 777 i flåten fra før, så egentlig så er det et klokt valg :).....

selvom jeg personelig skulle likt å sett en ren Airbus flåte hos Singapore... :p
 
Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Får dette noen konsekvenser for lange overfarter over havområder, siden 777 har to motorer, mens A340-500 har 4. Er det ikke slikt at 777 her en eller annen ETOPS regel den må følge, mens A345en slipper klar disse reglene?
 
Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Trolig får 772LR ETOPS 300, og da er det bare det sørlige Stillehavet som kan føre til omveier. Litt usikker på de rutene som SQ bruker A345 på i dag, men jeg tror at ETOPS 180 holder. CO har brukt 772ER på EWR-HKG, og den går vanligvis i de samme områdene i de mest ugjestmilde strøkene.
 
Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Originally posted by Dag Viking


Trolig får 772LR ETOPS 300, og da er det bare det sørlige Stillehavet som kan føre til omveier. Litt usikker på de rutene som SQ bruker A345 på i dag, men jeg tror at ETOPS 180 holder. CO har brukt 772ER på EWR-HKG, og den går vanligvis i de samme områdene i de mest ugjestmilde strøkene.

Hvor stor differanse i rekkevidde er det mellom 772LR og 772ER (jeg er lat og orker ikke å sjekke Boeings sider - og det er sikkert noen av dere som vet slike ting...;) ). Har dette implikasjoner for hvilke ETOPS regler som må følges?

jy
 
Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

LR får trolig minst 9420NM, dvs 17 746km
772ER har 11 037-14 316km avhengig av hvilken MTOW versjon det er snakk om.

ETOPS har ikke noe med rekkevidde å gjøre, men hvilke ruter flyet har lov til å fly der det er langt mellom flyplassene.
 
Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Har de lært flåteplanlegging av SAS? :spin: Kan jo ikke være billig å bytte ut fly slik.
 
Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Originally posted by Isbamse


Har de lært flåteplanlegging av SAS? :spin: Kan jo ikke være billig å bytte ut fly slik.

..men det er sikkert morsomt for flygerne, teknikere og kabinpersonale å lære seg å jobbe med et helt nytt fly....:D

Det er kanskje litt som når man ønsker å kjøpe ny bil med jevne mellomrom - "nybillukt" og nye seter osv. Dette er selvsagt i noe større skala enn bilkjøp...

jy
 
Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Ruten SIN-NYC som er den lengste SQ flyr i dag går stort sett over landfe hele veien, muligens et kort stykke over nordstillehavet, men aldri langt fra Hawaii, Korea, Kamchatka eller Alaska, så 772LR burde ikke by på noen problemer på den ruta.
 
Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Originally posted by LCH


Ruten SIN-NYC som er den lengste SQ flyr i dag går stort sett over landfe hele veien, muligens et kort stykke over nordstillehavet, men aldri langt fra Hawaii, Korea, Kamchatka eller Alaska, så 772LR burde ikke by på noen problemer på den ruta.


ehhh. Har du sett på globusen LCH? Ruten SIN-NYC går 360 grader nord fra SIN rett over Kina-Mongolia-Russland-Nordishavet/Nordpolen og deretter rett sør 180 grader over Canada og USA.

Langt unna Alaska og Hawaii. Ruten SIN-LAX derimot flys nærmere disse områdene du peker på...:p
 
Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Singapore er jo berømt for å bytte fly relativt raskt, og noen ganger droppe hele flytyper fordi man ikke var tilfreds med performance.

SIA hadde en stor order på MD-11, men droppet ordren da McDonnell Douglas annonserte at MD-11 ikke ville få den rekkevidden som ble lovet da SIA bestilte flyene. Det hører med til historien at McDD klarte ved vektreduksjoner og ved å endre på vingen slik at den ble enda mer strømlinjeformet å få flyet til å nesten møte de lovte performance tallene til slutt.

SIA bestilte så A340-300, men ved at IAE ikke klarte å få til sin nye "super-fan" motor, og CFM-56 ble eneste motoralternativ, så var SIA aldri helt fornøyd med flyet. De droppet dermed hele A340-300 flåten før hele ordren var levert og bestilte B777-200ER og B777-300.

Mener også at SIA hadde B757-200 en kort tid før disse også ble droppet, så tror ikke dette er siste gang en kan se slike stunt fra SIA.

Men Singapore Airlines har masse penger på bok, så de har helt sikkert råd til dette. :spin:
 
Replying to Topic 'Singapore Airlines kan gå for 772LR'

Singapore har jo heller ikke vaert straalende fornoeyd med A340-500....den har riktignok rekkevidde til SIN-NYC og SIN-LAX....men de har maattet redusere antallet seter for aa faa dette til.....og selv med hoeyere pris er det ikke god butikk
 
Back
Top