Singapore Airlines Business Class report, årets guttetur anno 2012.
Her kommer en trip report fra årets guttetur som gikk av stabelen med Singapore Airlines i Business Class. Turen gikk sammen med LN-JTL, (min bror for ordens skyld).
Først litt bakgrunnsinformasjon.
Interessen rundt flygende objekter har helt fra barndommen av vert mye over normalen, vi er begge oppvokst like ved innflygingen til BGO, skolen like strategiske plassert hvor frøken flyttet meg bort fra vinduet da oppmerksomheten var rettet mer ut og opp i luften enn mot undervisningen, søndagsturer gikk ofte til flyplassen for å se på fly, så fra livets start har interessen vert tilstede.
Singapore Airlines er et selskap jeg alltid hadde hatt lyst å fly med og min første tur med SIA var i 2007 på SQ351i ECO, som ble operert med en 777-200ER, det var god opplevelse som ga meg inspirasjon til å reise mer SIA, men da i Business Class... Dream on, ikke sant?
Da første A380 ble levert til SIA, ble en eventuell tur diskutert litt med min bror, han skulle også være med på tur sa han, jeg trodde først ikke på ham, men etter en stund skjønte jeg at han mente alvor. Jeg har også hatt et stort ønske om å fly 777-300ER som er motorisert med 2 stk GE90-115 som synger svært fin musikk, om en sitter foran dem da, så da måtte jo det ordnes på samme tur.
Av taktiske årsaker ble turplaner gradvis formidlet til min kone, dette for å unngå at det kom for brått på, samt for å unngå en eventuell revisjon av anskaffelsen, for en ønsker jo ikke noe revisjon av akkurat denne typen anskaffelser...
Vi bestemte at vi skulle reise høsten 2011 eller 2012, etter nærmere vurdering i januar 2011, besluttet vi at vi gikk for høsten 2012, dette ville gi oss et romsligere budsjett, noe som det kan være behov for når en skal velge flighter ut ifra selskap og flytype og ikke ha pris som en del av beslutningsgrunnlaget. Fant raskt ut at om en reiser multicity, så kostet den neste destinasjon bare noen tusenlapper ekstra, selv i Business Class, dette betydde at vi også måtte fly videre fra Singapore til en eller annen destinasjon, og da aller helst laaangt av sted.
Når destinasjon var bestemt hadde vi i utgangspunktet bare en alternativ reiserute til Singapore som var vurdert, og det var ruten via LHR, ruten om Zürich eller Paris vurderte vi ikke, dette for den aldri kom opp i noen av de utallige "test søkene" som ble foretatt i den forberedende fasen.
Imidlertid kom det meg i september 2011 for øre, at SIA fra 16. januar 2012 skulle starte opp med A380 på ruten SIN-FRA-JFK, da ble reiserute via Frankfurt meget aktuell. Ulempen med denne reiserute er at SIA ikke har egen lounge i FRA.
Plan fasen av en tur er noe jeg trives meget godt med og av denne grunn ble det søkt og lest mye på ulike nettsider.
Når vi var kommet til oktober 2011 begynte detaljsøkene på flybilletter på de datoer vi hadde sett oss ut.
SIA sin nettside når det gjelder fly søk var etter mine begreper mye for dårlig, iallfall på den tiden, enkel endring av søket gikk ikke, hver gang måtte en starte helt på nytt, mye error meldinger var der også.
Da vi hadde full oversikt over flighter sett opp imot flytypene A380 og 777-300 som vi ønsket å fly, kontaktet vi VIA Egersund, som var raskt ute med pristilbud på begge våre alternative reiseruter.
Prisen var noe over 5000,- rimeligere enn prisene på SIA sin nettside og dette pr person.
På grunn av bedre tid til å surre rundt på flyplassen, valgte vi reiseruten via FRA i kontra LHR til tross for manglende SIA lounge.
Jeg liker god tid, spesielt på utreise, da er det ferie og alt er bare velstand i min verden.
Så var vi kommet til setevalg, da alle våre SQ flighter var med long-hault Business Class er setekonfigurasjon 1 - 2 - 1, ble det vanskelig med vindusplass og samtidig sitte sammen. Vi ble enige om at mellom FRA-SIN- FRA skulle vi sitte sammen å nyte storslagne måltider og edle drikkevarer.
På første strekk til Singapore med A380 ble det valgt plasser noe bak i cabinen, for i mangel på vindusplass synes jeg at det fremmer mye bedre fly opplevelse å se mer av cabinen framfor en, en får blant annet med seg mer av det som skjer i cabinen og det synes jeg er artig.
Da det forelå bekreftelse på reiserute, flighter og seter, alt etter våre ønsker, ble billetter bestilt, men det var jo enda lenge til avreise, hele 302 dager, det ble lenge å vente…
AVREISE
Så er vi endelig kommet til 19. september 2012 og avreise, beina i dørken 04:00, kofferter står klare i gangen

Avreise hjemmefra i egen bil 04:35, bilen ble parkert på jobben min, så ble det 4 minutts drosje tur til SVG hvor vi ankom 05:15
Innsjekk raskt unnagjort.
Sees om et døgn.

Lite folk på Sola denne morgenen


Rett igjennom Security, venstre sving og inn i sjappa på innland da utvalg av lesestoff er mye bedre på innland enn på utland, men Airliners bladet hadde de ikke
Ingen trengsel i taxfree.

Det ble Boarding fra gate 08, ingen priority boarding her.
Fant meg godt til rette i mitt sete 4A og vi var i luften 06:47, dette bilde er tatt av reisemakker som satt tvers over gangen

Det var D-ACPC som sto for transporten på denne første legg og setene ombord bar preg av å være helt nye, det luktet faktisk skinn i cabinen.
Ikke rart om reisemakker klager på smerter og stiv nakke, når han sitter slik over lengre tid

Servering av nøtter å drikke før frokost uteble, vi startet rett på frokost som var bra.

og de siste smuler ble skylt ned med en Warsteiner.


Like før landing ser vi denne karen, SQ 26 som skal videre til JFK

Landet 08:25 i FRA, på den nye banen, bråbrems før det bar avgårde til fjernparkering hvor det ble tilhørende fin busstur, og denne gangen var dette spesielt artig, da SQ 026 takset nedover og bussen passerte motsatt retning, det virket som om vi kjørte under vingen, vi gjorde jo ikke det, med det er virkelig store dimensjoner på denne maskinen, den kom så brått på at vi ikke fikk tatt bilder av den .
Vi valgte å gå «i land», forsøkte oss nede i LH Welcome lounge, men fikk klar melding «Nein, kein Zugang für die Passagiere von Stavanger» vi trasket slukøret videre bort i T2 en tur å ble sittende her, det var noe for tidlig for at takterrassen var åpnet

Etter dette ble det en aldri så liten befaring rundt å kikke før vi gikk gjennom Security og emigration og videre ut i B piren.


Da LN-JTL hadde gullkort bar det rett mot Senator loungen i B

Meget trivelig lounge dette med fin utsikt og det hele. Her var imidlertid mye folk, men vi lykkes med å få vindusplass

Det hang noe gardingreier ned over vinduet så jeg måtte reise meg opp å henge over nabobordet for å få tatt bildet over.
Utvalg i loungens serverings område var kjempebra etter min bedømmelse.




Her kommer en trip report fra årets guttetur som gikk av stabelen med Singapore Airlines i Business Class. Turen gikk sammen med LN-JTL, (min bror for ordens skyld).
Først litt bakgrunnsinformasjon.
Interessen rundt flygende objekter har helt fra barndommen av vert mye over normalen, vi er begge oppvokst like ved innflygingen til BGO, skolen like strategiske plassert hvor frøken flyttet meg bort fra vinduet da oppmerksomheten var rettet mer ut og opp i luften enn mot undervisningen, søndagsturer gikk ofte til flyplassen for å se på fly, så fra livets start har interessen vert tilstede.
Singapore Airlines er et selskap jeg alltid hadde hatt lyst å fly med og min første tur med SIA var i 2007 på SQ351i ECO, som ble operert med en 777-200ER, det var god opplevelse som ga meg inspirasjon til å reise mer SIA, men da i Business Class... Dream on, ikke sant?
Da første A380 ble levert til SIA, ble en eventuell tur diskutert litt med min bror, han skulle også være med på tur sa han, jeg trodde først ikke på ham, men etter en stund skjønte jeg at han mente alvor. Jeg har også hatt et stort ønske om å fly 777-300ER som er motorisert med 2 stk GE90-115 som synger svært fin musikk, om en sitter foran dem da, så da måtte jo det ordnes på samme tur.
Av taktiske årsaker ble turplaner gradvis formidlet til min kone, dette for å unngå at det kom for brått på, samt for å unngå en eventuell revisjon av anskaffelsen, for en ønsker jo ikke noe revisjon av akkurat denne typen anskaffelser...
Vi bestemte at vi skulle reise høsten 2011 eller 2012, etter nærmere vurdering i januar 2011, besluttet vi at vi gikk for høsten 2012, dette ville gi oss et romsligere budsjett, noe som det kan være behov for når en skal velge flighter ut ifra selskap og flytype og ikke ha pris som en del av beslutningsgrunnlaget. Fant raskt ut at om en reiser multicity, så kostet den neste destinasjon bare noen tusenlapper ekstra, selv i Business Class, dette betydde at vi også måtte fly videre fra Singapore til en eller annen destinasjon, og da aller helst laaangt av sted.
Når destinasjon var bestemt hadde vi i utgangspunktet bare en alternativ reiserute til Singapore som var vurdert, og det var ruten via LHR, ruten om Zürich eller Paris vurderte vi ikke, dette for den aldri kom opp i noen av de utallige "test søkene" som ble foretatt i den forberedende fasen.
Imidlertid kom det meg i september 2011 for øre, at SIA fra 16. januar 2012 skulle starte opp med A380 på ruten SIN-FRA-JFK, da ble reiserute via Frankfurt meget aktuell. Ulempen med denne reiserute er at SIA ikke har egen lounge i FRA.
Plan fasen av en tur er noe jeg trives meget godt med og av denne grunn ble det søkt og lest mye på ulike nettsider.
Når vi var kommet til oktober 2011 begynte detaljsøkene på flybilletter på de datoer vi hadde sett oss ut.
SIA sin nettside når det gjelder fly søk var etter mine begreper mye for dårlig, iallfall på den tiden, enkel endring av søket gikk ikke, hver gang måtte en starte helt på nytt, mye error meldinger var der også.
Da vi hadde full oversikt over flighter sett opp imot flytypene A380 og 777-300 som vi ønsket å fly, kontaktet vi VIA Egersund, som var raskt ute med pristilbud på begge våre alternative reiseruter.
Prisen var noe over 5000,- rimeligere enn prisene på SIA sin nettside og dette pr person.
På grunn av bedre tid til å surre rundt på flyplassen, valgte vi reiseruten via FRA i kontra LHR til tross for manglende SIA lounge.
Jeg liker god tid, spesielt på utreise, da er det ferie og alt er bare velstand i min verden.
Så var vi kommet til setevalg, da alle våre SQ flighter var med long-hault Business Class er setekonfigurasjon 1 - 2 - 1, ble det vanskelig med vindusplass og samtidig sitte sammen. Vi ble enige om at mellom FRA-SIN- FRA skulle vi sitte sammen å nyte storslagne måltider og edle drikkevarer.
På første strekk til Singapore med A380 ble det valgt plasser noe bak i cabinen, for i mangel på vindusplass synes jeg at det fremmer mye bedre fly opplevelse å se mer av cabinen framfor en, en får blant annet med seg mer av det som skjer i cabinen og det synes jeg er artig.
Da det forelå bekreftelse på reiserute, flighter og seter, alt etter våre ønsker, ble billetter bestilt, men det var jo enda lenge til avreise, hele 302 dager, det ble lenge å vente…
AVREISE
Så er vi endelig kommet til 19. september 2012 og avreise, beina i dørken 04:00, kofferter står klare i gangen

Avreise hjemmefra i egen bil 04:35, bilen ble parkert på jobben min, så ble det 4 minutts drosje tur til SVG hvor vi ankom 05:15
Innsjekk raskt unnagjort.
Sees om et døgn.

Lite folk på Sola denne morgenen


Rett igjennom Security, venstre sving og inn i sjappa på innland da utvalg av lesestoff er mye bedre på innland enn på utland, men Airliners bladet hadde de ikke
Ingen trengsel i taxfree.

Det ble Boarding fra gate 08, ingen priority boarding her.
Fant meg godt til rette i mitt sete 4A og vi var i luften 06:47, dette bilde er tatt av reisemakker som satt tvers over gangen

Det var D-ACPC som sto for transporten på denne første legg og setene ombord bar preg av å være helt nye, det luktet faktisk skinn i cabinen.
Ikke rart om reisemakker klager på smerter og stiv nakke, når han sitter slik over lengre tid

Servering av nøtter å drikke før frokost uteble, vi startet rett på frokost som var bra.

og de siste smuler ble skylt ned med en Warsteiner.


Like før landing ser vi denne karen, SQ 26 som skal videre til JFK

Landet 08:25 i FRA, på den nye banen, bråbrems før det bar avgårde til fjernparkering hvor det ble tilhørende fin busstur, og denne gangen var dette spesielt artig, da SQ 026 takset nedover og bussen passerte motsatt retning, det virket som om vi kjørte under vingen, vi gjorde jo ikke det, med det er virkelig store dimensjoner på denne maskinen, den kom så brått på at vi ikke fikk tatt bilder av den .
Vi valgte å gå «i land», forsøkte oss nede i LH Welcome lounge, men fikk klar melding «Nein, kein Zugang für die Passagiere von Stavanger» vi trasket slukøret videre bort i T2 en tur å ble sittende her, det var noe for tidlig for at takterrassen var åpnet

Etter dette ble det en aldri så liten befaring rundt å kikke før vi gikk gjennom Security og emigration og videre ut i B piren.


Da LN-JTL hadde gullkort bar det rett mot Senator loungen i B

Meget trivelig lounge dette med fin utsikt og det hele. Her var imidlertid mye folk, men vi lykkes med å få vindusplass

Det hang noe gardingreier ned over vinduet så jeg måtte reise meg opp å henge over nabobordet for å få tatt bildet over.
Utvalg i loungens serverings område var kjempebra etter min bedømmelse.




Last edited: