Sikkerhetsvaktene utskjelt av flygere

Replying to Topic 'Sikkerhetsvaktene utskjelt av flygere'

Originally posted by DY

Originally posted by cabincruiser

Jeg har en ting eller to å si om sikkerhetskontrollen for ansatte på OSL…
Tenk deg at du nylig har kjøpt kostbare BLÅ (som påkrevet i uniformsreglementet) støvletter til uniformsbruk. Dessverre piper de i sikkerhetskontrollen på OSL. Å måtte ta av seg på bena på OSL HVER gang man passerer kontrollen er så enormt enerverende at jeg aldri kommer til å bruke dem igjen. 2000 kr rett ut av vinduet
Alle andre stasjoner tar i bruk manuell detektor ved pip. Men ikke OSL nei! Der får du værsågod ta av deg på bena! Som en annen forbryter.

Jeg må også ta av meg skoa, men føler meg ikke som forbryter. Prøver bruke sko som ikke piper. Hvor ofte må ansatte egentlig gå gjennom denne sikkerhetskontrollen på en arbeidsdag? Trodde de var ombord og evt byttet fly ved å gå rett inn i terminalen fra gatene om de måtte bytte maskin i løpet av dagen. Om man må ut for f.eks å røyke så skal en vel kontrolleres igjen eller så er jo vitsen borte.
Hvorfor kjøpe støveletter til 2000,- når det er metall i dem forresten? Trodde du at ingen ville sjekke dem siden du er flyvende og bedre enn alle andre?

Man kjøper da ikke sko basert på sikkerhetskontrollen......Regner med sko er kjøpt på grunnlag av utseende og kvalitet, og ikke om de er godkjent for passering på Osl ...

og mens vi crew blir sjekket i hue og ræva, så går det noen folk fri fra sikkerhetskontrollene........ gjett hvem???

* Cleaning personell (xxx antall ukjente mennesker/gjennomtrekk av mannskaper)
* Catering personell
* Teknisk
* Stuerne

bare for å nevne noen...(ikke for å dra noen over en kam) Sikkert flere som jeg ikke har nevnt, men mener at det er nok folk som ikke blir sjekket, så der burde dem i hvertfall legge ned endel energi, isteden for å ta oss som skal være på flyet, er ikke akkurat kamakasifolk heller da. Disse nevnte grupper kan faktisk i realiteten legge hva dem vil i flyet uten å bli sjekket, og hva dem har med..................

Mitt neste forslag til min leder som jeg skal sende videre til OSL/Adecco er at vi crew legger oss på båndene til røntgen maskinene, så slipper vi å ta av oss noe som helst, da kan dem tom se om vi har stålskinner både her og der...... :)

En annen ting er at disse røtgenmaskinene, dem avmagnitiserer minibank kort osv når man har gått igjennom noen ganger. Når man har gått igjennom security et antall ganger om dagen (og 5 ganger om dagen) er et minimum på travle dager, så kan dere tenke dere hvordan det blir i løpet av et år. Trur vi skal få skaffet en slik brikke røtgensykepleierne har på sykehuset som viser hvor mye stråling vi kan motta..... Regner med at den blir rimelig svart etter et antall ganger, i løpet av uken.

:wow: :wow: :wow: :wow:

Tja,hvem sjikanerer hvem?
Som nevnt i en annen topic på dette forumet,så stilles sensitiviteten på portalene manuelt alt etter hvilken sikkerhetsstatus som gjelder for dagen.Den skal være lik for både crewsluser og passasjerer.Slik fungerer det på praktisk talt ALLE flyplasser jeg opererer på med to unntak: OSL og ARN.På disse stedene står crewslusene i høyeste beredskap HELE tiden mens det er lavere beredskap for passasjerene.Klager til sikkerhetsselskapene fører ikke frem fordi det som regel er påstand mot påstand."Nei vi skrur ikke opp sensitiviteten.Slettes ikke!" På ARN var det så mye enklere å gå passasjerveien når vi skulle fly.Litt mer kø,men det gikk mye greiere å passere uten å måtte strippe.Etter at den nye finger "F" ble åpnet,så er det blitt mye lengre vei til securitykontrollen og tidsmessig blir det endel tid å spare ved å bruke crewslusene.Når vi nevner at det går greiere gjennom passasjerslusene blir vi bare møtt med hånflir.Det er trakassering i aller høyeste grad.At de blir skjelt ut i disse situasjonene har de kun seg selv å takke for.Det er nok av dem som godt kunne tenke seg å "ta en Espen H." runde med dem.
Det beste ville vært å holde crew borte fra flyplassen i sin helhet.DET ville vært security 100% det!

Originally posted by BU595

Originally posted by DY

Originally posted by cabincruiser

Jeg har en ting eller to å si om sikkerhetskontrollen for ansatte på OSL…
Tenk deg at du nylig har kjøpt kostbare BLÅ (som påkrevet i uniformsreglementet) støvletter til uniformsbruk. Dessverre piper de i sikkerhetskontrollen på OSL. Å måtte ta av seg på bena på OSL HVER gang man passerer kontrollen er så enormt enerverende at jeg aldri kommer til å bruke dem igjen. 2000 kr rett ut av vinduet
Alle andre stasjoner tar i bruk manuell detektor ved pip. Men ikke OSL nei! Der får du værsågod ta av deg på bena! Som en annen forbryter.

Jeg må også ta av meg skoa, men føler meg ikke som forbryter. Prøver bruke sko som ikke piper. Hvor ofte må ansatte egentlig gå gjennom denne sikkerhetskontrollen på en arbeidsdag? Trodde de var ombord og evt byttet fly ved å gå rett inn i terminalen fra gatene om de måtte bytte maskin i løpet av dagen. Om man må ut for f.eks å røyke så skal en vel kontrolleres igjen eller så er jo vitsen borte.
Hvorfor kjøpe støveletter til 2000,- når det er metall i dem forresten? Trodde du at ingen ville sjekke dem siden du er flyvende og bedre enn alle andre?

Man kjøper da ikke sko basert på sikkerhetskontrollen......Regner med sko er kjøpt på grunnlag av utseende og kvalitet, og ikke om de er godkjent for passering på Osl ...
Om jeg ikke vektlegger om sko har metall i seg når jeg kjøper dem, så har jeg det i allefall i bakhodet. I hvertfall tenker jeg på hvilke sko jeghar på meg når jeg skal ut å reise. Og hvis jeg hadde irritert meg over å måtte ta dem av meg så hadde jeg i allefall tenkt igjenom det.

Jeg kjenner folk som tar med seg metalldetektor i skobutikken .... ;)

Originally posted by LN-MOW

Jeg kjenner folk som tar med seg metalldetektor i skobutikken .... ;)
hadde jeg også gjort hvis det kostet med så mye irritasjon å ta dem av hver gang jeg skulle gjennom slusa på jobben. Ta forholdsregler!!

Adecco på OSL var vanskelige i begynnelsen, da crew-slusene kom opp. Men nå tror jeg de må ha skrudd ned "sensitivitets-nivået" på slusene. Jeg suser nå iallfall gjennom med mynter, klokke og belte uten at det piper. Og i crewbagen ligger det istang, plombesaks og sysaker med nål...

Originally posted by LN-TUM

og mens vi crew blir sjekket i hue og ræva, så går det noen folk fri fra sikkerhetskontrollene........ gjett hvem???

* Cleaning personell (xxx antall ukjente mennesker/gjennomtrekk av mannskaper)
* Catering personell
* Teknisk
* Stuerne

Nja, nå kan jeg ikke uttale meg om cleaning og catering. Teknisk kommer jo inn borte ved hangaren, og der er det så vidt meg bekjent ingen kontroll. De kan vel lage sine egne våpen også, skulle de føle behov for det... Vi stuerne blir sjekket i stikkprøvekontroller sånn ca ved begynnelsen på hvert skift, og vi MÅ ta av oss skoa (vernetå, vettu). I forrige uke ble jeg vitne til at en CA ble viftet rett gjennom kontrollen uten å bli sjekket, forøvrig dagen flr kontrollørene fant en kniv i sekken til en kollega...: "Hei, er det en svær kniv du har der?" "Ja, jeg må jo ha noe å skjære brødet med." Og han fikk ha den med seg......!

Er det noen som kan beviselig sikkert si at metalldetektorenes følsomhet justeres hver dag? Fordi jeg har pratet med en som jobber på BOStek (Bertel O Steen) som leverer utstyret på OSL for en stund tilbake og han sier det ikke er tilfelle at de gjør. Det er visstnok forskjellig typer portaler i hovedslusene (man kan se hvilket nivå på kroppen det er metall over grensene) og ansattgangen. Ellers så skal utstyret kunne skille til en viss grad ut dagligdags utstyr som mynter og belter.

Ellers har jeg nesten aldri problemer med sikkerhetskontrollen, selv om jeg har ganske mye i lommer og slikt, eneste som må taes ut er som regel mobil, radio og ipoden. Og de som jeg ser har problemere, har ofte startet problemet lenge før de har nærmet seg portalen.

Back