Sikkerhetsvaktene utskjelt av flygere

Replying to Topic 'Sikkerhetsvaktene utskjelt av flygere'

Godt sagt Trety.

Har selv et en god del ID-flighter under beltet (kan man si det sån?), og jeg har aldri opplevt noen problemer med Adecco på OSL pga dette, av den typen dc-8-63 refererer til. Du må ha vært uheldig der.

Dog har jeg de aller fleste ganger på domestic i USA fått de så kledelige "SSSSSSS" på boardingkortet mitt. Sist gang på EWR var portern som trillet bagasjen min til X-rayområdet overrasket over at jeg var hvit. De fleste som ble sjekket var tydligvis ikke det... Ja ja, en liten avsporing.

At være sur på noen for at de gjør en jobb på den måten de har blitt fortalt/beordret, er utrolig lite produktivt. Og dette om at alle vektere er folk som ikke kom inn på politihøyskolen er, selv om det i enkelte tilfeller sikkert stemmer, en så gammel fordom, at det begynner å bli masete å høre på den.

Originally posted by The Ticketor

Dog har jeg de aller fleste ganger på domestic i USA fått de så kledelige "SSSSSSS" på boardingkortet mitt. Sist gang på EWR var portern som trillet bagasjen min til X-rayområdet overrasket over at jeg var hvit. De fleste som ble sjekket var tydligvis ikke det... Ja ja, en liten avsporing.

Hva betyr disse S'ene?

Tror mye av poenget her er den uprofesjonelle holdningen som blir vist ved sikkerhetssjekken på GEN.
ENIG!

Har aldri hatt noen problemer med sikkerhetskontrollen, hverken her eller der (men så har jeg aldri vært i junaiten heller).

Men det finnes store egoer i alle yrker...

Originally posted by dc-8-63

Originally posted by FBU

Jeg vet ikke hvor du jobber, men la oss anta at det er BU,SK eller DY.
Synes du det er helt greit at passasjerne da skjeller deg ut pga manglende matservering ombord?
:sarc

Synes du FBU at det er helt greit at Sikkerhetsvaktene paa OSL uoppfordret forteller deg at billett typen du reiser paa er mistenkelig (Paastand, gjentatte ganger, at terrorister benytter ID-billetter, spesielt No Fare billetter utstedt av BA) Saa vidt meg bekjennt finnes det overhodet ingen dekning for en slik paastand, likevel faar vi den samme leksa hver gang vi reiser i fra OSL med BA.
Nei. jeg synes ikke det er greti, og det var heller ikke det jeg svarte på:spin:

S-ene betyr at det fantastiske CAPPS II (er det ikke det det heter nå, LN-MOW?) systemet har valgt ut nettopp deg til å få en liten ekstra overraskelse, nemlig ekstra screening (sikkerhetskontroll).

Capps II er skrinlagt .. men erstattet av ''Secure Flight' som i utgangspunktet er det samme ....

Burde ikke vaere noen overraskelse at en hvit mann blir plukket ut, stort sett blir alle som reiser paa enveisbilletter og som ikke er medlem av selskapets FF-program plukket ut. Og ID-pax er dermed lett i soekelyset. Oss som er ansatte i amerikanske selskaper, er imidlertid unntatt ...

Så hvis man er terrorist, så er det bare å få seg ett FF kort.

De burde kanskje utelukke alle som sitter på First også, da de har betalt så mye for billetten, at de umulig kan være terrorister:sarc

Kom over en liknende diskusjon på A.net. Mange erfaringer her også.....
http://www.airliners.net/discussions/general_aviation/read.main/1851301/

Det var jeg som begynte å snakke om å skille norske og utenlandske SAUER. Ikke skyld på at andre som Cabincruiser skjønner humoren og bruker den videre.

Jeg synes fortsatt at min ide om sikkerhetskontroll er bra, så det er sagt. Jeg vet det koster mer penger og ressurser, men var det ikke sikkerhet for enhver pris?
-Dette kan helt utmerket innføres på OSL, for du vil ikke ha noen annet enn venteområder og sikkerhetskontroll i pirene. Da er det masse plass.

Men nok om det, jeg kan snakke om det en annen gang.

Jeg har reist gjennom OSL med ID-billetter og aldri fått noen bemerkning om at jeg er terrorist eller at terrorister reiser på ID. Jeg synes det høres veldig rart ut det DC-8-63 sier, men man møter jo tullinger overalt, så at noen ville få en slik kommentar det forundrer meg ikke.

:)
Edit: for leif

Godt sagt Trety.

Har selv et en god del ID-flighter under beltet (kan man si det sån?), og jeg har aldri opplevt noen problemer med Adecco på OSL pga dette, av den typen dc-8-63 refererer til. Du må ha vært uheldig der.

.

Ikke uheldig, men konsekvent naar vi reiser med billetter som har "No-Fare" i Fare rubrikken...dette har alltid skjedd med BA (totalt 5 ganger til naa) det har skjedd med KLM (Billett utsetdt av Northwest for reise paa NW Codeshare nummer). Det skjer ogsaa med Air France "aarsbilletter".

Det skjer aldri naar vi reiser paa ZZ og og Air France hvor det er betalt og det finnes et beloep i Fare rubrikken...

Opplever det aldri noe annet sted enn OSL.....

Jeg trodde virkelig ikke at sikkerhetskontrolen på osl hadde opplæring i å tyde farebasis på billetter?

Mulig jeg tar feil, men jeg har selv havnet i en situasjon hvor jeg hadde sjekket inn på internet med en ID billet. Jeg ble stoppet her i sikkerhetskontrollen, og ble bedt om å gå til innsjekk. Jeg forklarte her vedkomende på en høflig måte om innsjekkings prosedyrer for SAS og slapp igjennom uten noen videre "overhøvling".

Originally posted by dc-8-63

Ikke uheldig, men konsekvent naar vi reiser med billetter som har "No-Fare" i Fare rubrikken...dette har alltid skjedd med BA (totalt 5 ganger til naa) det har skjedd med KLM (Billett utsetdt av Northwest for reise paa NW Codeshare nummer). Det skjer ogsaa med Air France "aarsbilletter".

Det skjer aldri naar vi reiser paa ZZ og og Air France hvor det er betalt og det finnes et beloep i Fare rubrikken...
Opplever det aldri noe annet sted enn OSL.....

Jeg kan bare ikke fatte det. Jeg kan ikke skjønne hvorfor de skulle bry seg om fares. Og jeg skjønner ihvertfall ikke at de kan påstå at det er den typen billetter terrorister bruker når de flyr, som du nevnte tidligere.

Er det noen Adecco folk her som kan svare om det er noen form for opplæring om å lese billetter bortsett fra det helt basic, med dato destinasjon og selskap????

Originally posted by FBU

Jeg trodde virkelig ikke at sikkerhetskontrolen på osl hadde opplæring i å tyde farebasis på billetter?

Mulig jeg tar feil, men jeg har selv havnet i en situasjon hvor jeg hadde sjekket inn på internet med en ID billet. Jeg ble stoppet her i sikkerhetskontrollen, og ble bedt om å gå til innsjekk. Jeg forklarte her vedkomende på en høflig måte om innsjekkings prosedyrer for SAS og slapp igjennom uten noen videre "overhøvling".

Tror ikke de bryr seg om Farebasis, for har aldri opplevd dette med IDZZ og ID90 etc. ,men at det staar NO FARE i Fare rubrikken er det utloesende faktor.....

Merkelig...

Kanskje jeg kan kontakte Adecco og lage et lite "Hvordantydeenflybillettkurs" for dem. Til god betaling, så klart.

Og DET liker vi jo ikke i dete landet!:sarc

Nå går dette litt off topic da men.... NEI, at noen tjener penger er IKKE bra her på berget... ihvertfall ikke hvis du tjener så mye at du kan gi hjembyen din et nytt stadion anlegg! Da får du pisk, fy på deg, :naughty: fra de som bor nord og sør for deg....:spin:

Petter Jansen reagerer på uttalelser fra OSL

[14. desember 2004 kl. 10:40]

Petter Jansen har i et brev til lufthavnsjefen ved OSL reagert på uttalelser som OSLs informasjonssjef kom med til media om at flybesetninger sjikanerer vaktene når de må gjennom sikkerhetskontrollen.

Jansen skriver bl.a.:

”Uttalelsene har, naturlig nok, skapt stor irritasjon blant våre piloter. De oppfatter det som et utilbørlig angrep på en hel yrkesgruppe, og et svært uheldig forsøk på å vri sikkerhetsdebatten inn på et annet spor. Jeg forstår reaksjonene. Uttalelsene hadde etter min mening ingen relevans til den aktuelle situasjonen som OSL befant seg i. Selvsagt kan det ha skjedd at enkelte piloter har gitt uttrykk for frustrasjon over den aktuelle sikkerhetsrutinen. Men å gjøre det til en mediasak synes jeg er å gå over streken. Jeg håper vi kan unngå å se liknende episoder i fremtiden”.

Til TV2 Nettavisen sa informasjonssjefen ved OSL at han synes det er ”litt paradoksalt når tillitsvalgte for crew står på TV og sier det er sjokkerende dårlig sikkerhet på OSL når det er crew som samtidig klager mest over at de må gjennom sikkerhetskontroller på lik linje med alle passasjerer. Crew har sjikanert sikkerhetsvakter som bare gjør jobben sin”.

Jeg må si at jeg synes hele dabatten tar litt av her. Om man nå bare tar sine forholdregler når man reiser og ikke har med for mye handbagasje, tar av seg klesplagg som man vet det er metall i osv så er ikke dette noe problem.
Selv suser jeg gjennom kontrollen på OSL minst 2 ganger i uka og kan ikke erindre å ha opplevd dette som problematisk en eneste gang.
Og , det er jo alltid slik at det MÅ minst to til for å lage en konflikt, slik at jeg vil tro at i den grad dette er noe problem så må vel begge parter ta sin del av skylden for at situasjonen har blitt noe opphetet :spin:

Back