Sikkerhetsvaktene utskjelt av flygere

Replying to Topic 'Sikkerhetsvaktene utskjelt av flygere'

...jeg maa si meg enig med TOS, og synes ikke at cabincruiser viser noe "ovenfra og ned holdning"...noe jeg og min kone derimot har opplevd i sikkerhets kontrollen paa OSL gjenttatte ganger og det fordi vi reiste med ansatt rabatt. Vi fikk begge en lang lekse om at det var nettopp slike billetter terrorister benyttet!!....Begge reiser vi mye, og oensker kun aa komme igjennom sikkerhets kontrollen effektivt, vi viser respekt for den jobben som skal utfoeres og gjoer hva vi kan for aa forenkle jobben for sikkerhets vaktene...allikevel opplever vi aa bli laert opp i hva slags forferdelige billetter vi har....noe jeg ikke har opplevd noe annet sted...men gjentatte ganger paa OSL...

Alle ansatte i Adecco/Securitas MÅ gjennomgå samme sjekk som alle andre ved skiftbytte og hver gang de skal inn i rød sone. Det er så typisk crew holdning det cabincruiser viser... ofte oppfører de seg i den retning at de er så mye bedre enn alle andre, noe som også TV2 sin reportasje viser med all tydelighet.

cabincruiser skriver jo om vekterene at de de ble kjapt og gæli skrap sammen fra Jessheim og viser en negativ holdning til å bli kontrollert fordi skoe kostet 2000 kr... DET ER EN OVENFRA OG NED HOLDNING!

Dette går nok litt begge veier....er en del crew....jo flere striper jo værre spør du meg....som er litt ovenfra og ned, men samtidig er det en del sikkerhetsvakter som ønsker å være litt vel politi/mp/sersjanter...ja, dere ser poenget...og de kan nok erte på seg en og annen ja....

Det har du nok så rett, så rett i KLMfan...

Takk, TOS! Jeg har da slett ikke ment at vi crew er bedre enn alle andre – og selvsagt skal vi sjekkes som alle andre. Det er den rigide kontrollen på OSL jeg reagerer på. Ingen andre steder i landet driver kontrollen slik de gjør på OSL. Der brukes også som tidligere nevnt manuelle håndapparater ved pip, slik at man slipper å ”kle av seg”.

Arrow: Du vet åpenbart ikke hva du snakker om. Sko/støvletter/strømper betales IKKE av arbeidsgiver. For øvrig er jeg helt enig i det du sier i et annet innlegg om at security burde være det siste man gjør før man går om bord. Dette hadde løst en del paradokser i forbindelse med den nåværende kontrollen. Og når man allikevel har over 400 mennesker ansatt i security, så burde det ikke bli noe dyrere å ha kontroll ved gatene i stedet for nåværende ordning hvor man så aldeles ikke makter å sjekke alt som burde sjekkes.

Thomas: Jeg klager ikke på at vi må gjennom sikkerhetskontrollen , men HVORDAN den blir utført. Hvor fornuftig synes du egentlig det er at kniver, økser etc er tilgjengelig i restauranter og fly ETTER kontrollen – mens securityfolkene henger seg opp i metalldeler i sko og pizzastykker i pappemballasje man har i handa? Neida- vi er ikke ”guder” – har du fått det inntrykket, eller er det en slags misunnelse som gjør seg gjeldene her?

LN-MOW: Det er ingen som ber om forskjellsbehandling – bare en fornuftig behandling.
Ja, crewbagasje i trappeoppgangen på FBU var et problem – det husker jeg også. Grunnen var så enkel som at det er tungt å dra bagasje opp i 4.etasje uten heis (bagasje for 4-5 dager veier litt…)
Den samme problemstillingen er faktisk aktuell i disse dager hvor samtlige heiser står. Å drasse tung bagasje opp til flere ganger om dagen til 4.etasje er ikke bare bare. Faktisk truer verneombudet med arbeidsstans dersom ikke det blir en løsning på problemet.

Enml: Greit nok at du har opplevd hva du har opplevd. La meg bare si at jeg har opplevd nøyaktig det samme – bare sett fra den andre siden. Sikkerhetsvakter som har en holdning som sier at ”du ska’kke komme her og komme her –det er VI som faktisk eier denne flyplassen her” (for å ta den litt ut med Øystein Sunde….). Er det noen "smurfepoliti" som tar ut sin frustrasjon over ikke å ha kommet inn på politihøyskolen tro?? Og nok engang må jeg få poengtere: Hvorfor ikke gi ALT personell som jobber i rød sone sikkerhetsklarering (med de politiattester og erklæringer som skal til selvsagt)? Er det mer greit at securityfolk går på usikrede områder, enn crew og andre ansatte som har legitime ærender? Jeg kan forsikre deg om at DET gjør de på OSL.
Det virker som du har hengt deg opp i dette med at støvlettene koster 2000 kr. Hadde ikke du syntes det var ergerlig dersom du hadde tilsvarende sko det var håpløst å bruke? Er problemet ditt at jeg er ”en rik faen”?? For akkurat DET er jeg ikke, men når utvalget blå støvletter er så tynt som det er, da må man faktisk bare ta det en måtte finne.

DY: Hvor i innlegget mitt står det at jeg er bedre enn alle andre?
Når det gjelder blå støvletter til 2000 kr, foreslår jeg at du tar deg en tur rundt i byen og sjekker utvalget. Det er ekstremt tynt kan jeg fortelle deg. Metallet det er snakk om sitter INNE i hælen – ikke lett å sjekke sånt noe før kjøp. For øvrig har vel de fleste støvletter mer eller mindre metall inne i hælene.

Originally posted by cabincruiser

Når det gjelder blå støvletter til 2000 kr, foreslår jeg at du tar deg en tur rundt i byen og sjekker utvalget. Det er ekstremt tynt kan jeg fortelle deg. Metallet det er snakk om sitter INNE i hælen – ikke lett å sjekke sånt noe før kjøp. For øvrig har vel de fleste støvletter mer eller mindre metall inne i hælene.
Har ikke sagt at du er bedre enn alle andre.....men for andre kan det su skrive virke sånn.
Har ikke sjekka prisene på blå støveletter nei. Men hadde jeg jobbet i luftbransjen hadde jeg selvsagt sjekket nøye om skoene hadde metall inni for å slippe alle de problemene det høres ut som du har. Hvis du synes utvalget er så ufattelig dårlig i Norge (noe jeg ikke betviler siden jeg ikke har sjekket) så er det vel ikek verre ennn å sette seg på flyet til Amsterdam, København, London, Stockholm, Tallinn, Riga etc og se på utvalget der. Både Amsterdam, Riga, Tallinn, København har veldig mange skobutikker og stort utvalg.

folk må slutte med denne gruppetenkningen og generaliseringen. Det er for dumt å sette alle crew i en bås, eller alle sikkerhetsvakter i en annen. Det er sikkert både drittsekker og trivelige folk blant dem begge. Det er ikke det som avgjørende.

Originally posted by DY

Har ikke sagt at du er bedre enn alle andre.....men for andre kan det su skrive virke sånn.
Har ikke sjekka prisene på blå støveletter nei. Men hadde jeg jobbet i luftbransjen hadde jeg selvsagt sjekket nøye om skoene hadde metall inni for å slippe alle de problemene det høres ut som du har. Hvis du synes utvalget er så ufattelig dårlig i Norge (noe jeg ikke betviler siden jeg ikke har sjekket) så er det vel ikek verre ennn å sette seg på flyet til Amsterdam, København, London, Stockholm, Tallinn, Riga etc og se på utvalget der. Både Amsterdam, Riga, Tallinn, København har veldig mange skobutikker og stort utvalg.

Jeg tror ikke det er så fruktbart å diskutere støvletter/hvor de finnes med deg. Jeg har kun pekt på et problem, og jeg kan forsikre deg om at jeg ikke er alene om dette problemet. Veldig mange kollegaer må ta av seg støvletter på OSL.
Men hvis du kan la være å henge deg opp i støvletter: Hva synes du egentlig om de andre problemstillingene som er nevnt i denne tråden? Som kniver og økser i den røde sone. Rengjøringstraller, ymse vareleveringer til butikker etc.?

cabincruiser: som enml skriver må ALLE, inkludert Adeccos vektere sikkerhetssjekkes HVER GANG de beveger seg mellom sonene, de slipper derfor ikke noe letter unna enn deg eller de som jobber på Tie-Rack eller Pizza Hut.

Arrow: Du tror ikke det hadde blitt en del forsinkelser med det konseptet ditt, sauene kommer jo allerede i dag for sent til utgangen, tenk om man også skulle sikkerhetssjekke hele flokken i siste liten!:D

Originally posted by DY

Jeg tror ikke det er så fruktbart å diskutere støvletter/hvor de finnes med deg. Jeg har kun pekt på et problem, og jeg kan forsikre deg om at jeg ikke er alene om dette problemet. Veldig mange kollegaer må ta av seg støvletter på OSL.
Men hvis du kan la være å henge deg opp i støvletter: Hva synes du egentlig om de andre problemstillingene som er nevnt i denne tråden? Som kniver og økser i den røde sone. Rengjøringstraller, ymse vareleveringer til butikker etc.?

Virket som støvlettene var ditt største problem og irritasjonsmoment, og ville bare løse det for deg. Tror den diskusjon kun ne blitt ganske fruktbar, men her inne passer den ikke. Men bare spør om du vil ha råd.:)
Går du gjennom andre tråder vil du se hva jeg mener om alle de spørsmålene du nevner. Synes ikke det er bra med slikt innenfor sikker sone. Synes hele greia er falsk trygghet!!

Jeg har kun pekt på et problem, og jeg kan forsikre deg om at jeg ikke er alene om dette problemet. Veldig mange kollegaer må ta av seg støvletter på OSL.

Det er ikke noe problem med mindre man gjoer det til det. Her borte er det av med fottoeyet uansett hvis saalen er tykkere enn en tomme. Metall eller ikke. Saa hvorfor ikke bare ta dem av med en gang, og slippe og tenke mer paa det??

Vi lever i en verden hvor myndighetenes reaksjoner etterhvert er blitt irrasjonelle i frykten for terrorisme - det er viktigere at folk TROR de er trygge enn at de faktisk er det - og desverre foerer denne politikken til en del bieffekter ... men aa gaa aa irritere seg paa det loeser ingenting. At det finnes kniver i restauranter, boer vi kunne leve med saa lenge de holdes paa kjoekkenet. Det samme med flymekanikere, som ogsaa er avhengige av 'forbudt' verktoey for aa kunne gjoere jobben sin.

Originally posted by LN-MOW

Jeg har kun pekt på et problem, og jeg kan forsikre deg om at jeg ikke er alene om dette problemet. Veldig mange kollegaer må ta av seg støvletter på OSL.

Det er ikke noe problem med mindre man gjoer det til det. Her borte er det av med fottoeyet uansett hvis saalen er tykkere enn en tomme. Metall eller ikke. Saa hvorfor ikke bare ta dem av med en gang, og slippe og tenke mer paa det??

Vi lever i en verden hvor myndighetenes reaksjoner etterhvert er blitt irrasjonelle i frykten for terrorisme - det er viktigere at folk TROR de er trygge enn at de faktisk er det - og desverre foerer denne politikken til en del bieffekter ... men aa gaa aa irritere seg paa det loeser ingenting. At det finnes kniver i restauranter, boer vi kunne leve med saa lenge de holdes paa kjoekkenet. Det samme med flymekanikere, som ogsaa er avhengige av 'forbudt' verktoey for aa kunne gjoere jobben sin.
Takk!

Originally posted by LCH

cabincruiser: som enml skriver må ALLE, inkludert Adeccos vektere sikkerhetssjekkes HVER GANG de beveger seg mellom sonene, de slipper derfor ikke noe letter unna enn deg eller de som jobber på Tie-Rack eller Pizza Hut.

Arrow: Du tror ikke det hadde blitt en del forsinkelser med det konseptet ditt, sauene kommer jo allerede i dag for sent til utgangen, tenk om man også skulle sikkerhetssjekke hele flokken i siste liten!:D

Tja - det at Adecco sjekkes hver gang mellom sonene er i beste fall en papirløsning. Eller hva skal man si om de to vaktene som iblandt står nede i 1.etg. mot "palmehaven". De sjekker vel hverandre - er det godt nok at to kolleger sjekker hverandre? Ingen andre der som kan sjekke de to ihvertfall...

Ang. Arrows konsept: Hadde ikke vært noe problem å lage små preboarding-binger foran hver gate. Ikke verre enn at sauene får beskjed om å melde seg ved bingen senest 20-25 minutter før avgang.

Tror mye av poenget her er den uprofesjonelle holdningen som blir vist ved sikkerhetssjekken på GEN.

Ang. Arrows kosept: Hadde ikke vært noe problem å lage små preboarding-binger foran hver gate. Ikke verre enn at sauene får beskjed om å melde seg ved bingen senest 20-25 minutter før avgang.

Dette ble (blir fortsatt?) gjort i Amsterdam .. dette er utrolig ineffektivt ... 4 personer i 45 minutter for en narrowbody .. gud vet hvort mange for en 747 ... bra for arbeidsledigheten, dog ...

Originally posted by LCH

Ang. Arrows konsept: Hadde ikke vært noe problem å lage små preboarding-binger foran hver gate. Ikke verre enn at sauene får beskjed om å melde seg ved bingen senest 20-25 minutter før avgang.
Dette er det ikke plass til på Gardermoen. Kanskje på et par gater, men alle gater kan umulig få til dette så trangt som det er. Dessuten må det jo være langt flere scannere om alle gater skal ha 1 scanner...og securitasfolk på alle gatene. Om jeg forstod konseptet til arrow rett da.

Så du mener at en Adecco vekter ikke kan sjekke en annen? Da blir det ikke greit, må jo ha to vekterfirmaer da?

Originally posted by LN-MOW

Ang. Arrows kosept: Hadde ikke vært noe problem å lage små preboarding-binger foran hver gate. Ikke verre enn at sauene får beskjed om å melde seg ved bingen senest 20-25 minutter før avgang.

Dette ble (blir fortsatt?) gjort i Amsterdam .. dette er utrolig ineffektivt ... 4 personer i 45 minutter for en narrowbody .. gud vet hvort mange for en 747 ... bra for arbeidsledigheten, dog ...

Ca en time ekstra i MUC..

Angående "ovenfra og ned-holdning"....

Ikke verre enn at sauene får beskjed om å melde seg ved bingen senest 20-25 minutter før avgang.

Back