Sikkerhetsvaktene utskjelt av flygere

Replying to Topic 'Sikkerhetsvaktene utskjelt av flygere'

det er klart det er tungt for Luftens Erobrere (med de egoene en del av den yrkesgruppen har) å forholde seg til "kjøpepoliti"...

Når det er sagt, burde det være mulig å ha en egen sikkerhetskontroll for crew. Og blir du strippet til underbuksa én gang, finner du fort ut hva som forårsaker det, og unngår det neste gang...

Ja det er et paradoks at sikkerheten som er satt i system for bla deres egen arbeidsplass ikke settes pris på...så lenge en selv må gå igjennom sikkerhetskontrollen.
Piloter kommer ut som verste "drittkasterne"....ikke overraskende akkurat. At personer med uniform skal gis lettere sikkerhetssjekk blir vel litt fjernt.....da er det vel ganske innlysende hvordan en skal gå fram for å få "farlige gjenstander" ombord i fly.

På de store flyplassene har crew egne sikkerhets-sluser de kan bruke så de slipper stå lenge i kø. Dette er jo innført på både OSL, SVG etc

Nå kan det jo være at noen "Olsteiner" er ekstra ivrige i tjenesten ovenfor flygende ....

Folk som ikke har respekt for at andre må gjøre en jobb har jeg ingen respekt for, eller no sånt.

Bom sjakalakk, respect!

Jeg har en ting eller to å si om sikkerhetskontrollen for ansatte på OSL…
Tenk deg at du nylig har kjøpt kostbare BLÅ (som påkrevet i uniformsreglementet) støvletter til uniformsbruk. Dessverre piper de i sikkerhetskontrollen på OSL. Å måtte ta av seg på bena på OSL HVER gang man passerer kontrollen er så enormt enerverende at jeg aldri kommer til å bruke dem igjen. 2000 kr rett ut av vinduet
Alle andre stasjoner tar i bruk manuell detektor ved pip. Men ikke OSL nei! Der får du værsågod ta av deg på bena! Som en annen forbryter.

Hva er det som gjør at disse security folkene på OSL tilsynelatende har større tillitsvotum enn oss crew? Hvorfor kan ikke vi også få en sikkerhetsklarering på linje med deres? Etter 20 år i denne bransjen føler jeg meg minst like tillitvekkende som de som ”kjapt og gæli??” ble "skrapt sammen fra Jessheim" til de mange mye jobbene.

Et paradoks må man vel kunne si at det er at vi har tilgang til øks i kabinen, - men støvletter?? Nei fysjom! Der gjelder det å utøve sin makt…
Og hva med de restaurantansatte innenfor kontrollen som har tilgang på svære kokkekniver?? Stadig kjøres store rengjøringstraller og andre små vogntog igjennom crewslusa UTENOM portalen selvsagt…Det henger ikke på greip! Jeg synes ikke det er det minste rart at ukvemsord noen ganger faller til disse rigide vaktene som av og til behandler oss verre enn potensielle terrorister

Og da er løsningen å skjelle de ut? :sarc

De gjør vel bare jobben sin, så hvis man vil endre regler må man vel skjelle ut de lengre opp i systemet? ;)

Originally posted by GFL

Og da er løsningen å skjelle de ut? :sarc

De gjør vel bare jobben sin, så hvis man vil endre regler må man vel skjelle ut de lengre opp i systemet? ;)

Jeg sier ikke at løsningen er å skjelle dem ut - bare at jeg forstår at det noen ganger har blitt gjort. De fleste av oss nøyer oss vel med å sukke tungt for oss selv.:sarc

OSL har en annen sikkerhetsinstruks enn avinor har på "sine" flyplasser. Og når du bruker håndetektor så skal egentlig støvler og sko av hvis du finner metall i de.

Men uansett så vil jeg også stille spørsmålet hvorfor skal de som jobber i sikkerhetskontrollen vise noe respekt for de som uansett bare skjeller de ut for en jobb som de er pålagt å gjøre på den måten?

Nå går jeg gjennom kontrollen så ofte at jeg ikke tenker på det lenger, faktisk så unngår jeg ting som gir utslag nårt jeg bare skal ut i butikken eller trening... (akk) Men det er lettere når man har større utvalg i sko og selgeren vet om det er metall i de. Dessuten sier en selger at det ikke er metall i sålen og det viser seg at det er det så har du full returrett på den.

Det er værre når man må gå med blå sko som jentene må. Ellers så burde det være mulig for en del skoprodusenter å skjønne at metalloppstiver i sålen ikke er en god løsning lenger...

Synes godt at crew skulle hatt en egen sluse, jeg... Det er jo forskjell på folk...

Huffameg, måtte du kjøpe støvletter til 2000 kroner. Crew får sine sko/støvletter betalt av arbeidsgiveren. Kanskje det er et tak på prisen, men uansett så synes jeg at du kan løse dette mye enklere enn å stønne deg gjennom sikkerhetskontrollen hver gang.
Et ikke eksisterende problem spørr du meg.

Det er vel på tide at man ikke tar seg selv så høytidelig? At de ansatte ble "skrapet sammen kjapt og gæli fra Jessheim", viser helt enkelt hvor lite gjennomtenkt ditt syn på sikkerhetskontroll er.

Du burde være litt mer konstruktiv, og ikke bare se ned på andre fordi en gjeng idioter (les sjefer i OSL/Avinor) bestemte hvordan de skulle utføre jobben sin i sikkerhetskontrollen.

Hilsen surpompen

Er enig i at crew etc burde få egen inngang etc... :)

MEN at de klager på sikkerhetsvaktene er bare tull, de gjør jobben de er satt til og gjøre og behandler nok alle nokså likt (crew eller ikke)..

Om crew får egen inngang, så burde de bli sjekket på nesten samme måte her også. I den verden vi lever i idag så vet man jo heller ikke om crewet kan finne på noe sprell..

Originally posted by LN-OSS

Er enig i at crew etc burde få egen inngang etc... :)

MEN at de klager på sikkerhetsvaktene er bare tull, de gjør jobben de er satt til og gjøre og behandler nok alle nokså likt (crew eller ikke)..

Om crew får egen inngang, så burde de bli sjekket på nesten samme måte her også. I den verden vi lever i idag så vet man jo heller ikke om crewet kan finne på noe sprell..

Da er vel litt av vitsen med egen crew-sluse borte. De hadde jo denne inn/ut-gangen ved billettkontrollen før div. arbeidere startet å bygge taxfree - og de syter veldig nå at de må gå inn og ut i andre enden..

Ser ikke problemet at crew må igjennom sikkerhetskontrollen når alle andre må det, de er vel ikke "guder"..

Idag var det utplassert vektere på hver eneste entry fra hvit til rød sone..

Originally posted by cabincruiser

Å måtte ta av seg på bena på OSL HVER gang man passerer kontrollen er så enormt enerverende at jeg aldri kommer til å bruke dem igjen.

Det maa jeg ogsaa, og jeg gaar ofte gjennom 2-3 ganger om dagen ...

Alle som skal inn i et sterilt omraade (avgangshall) , er paakrevet aa gaa gjennom full sjekk. Der er det 'no compromise'. Og skal man foerst gjennom 'slusa', maa alle behandles likt. Det er ingenting som er verre enn forskjellsbehandling i en slik situasjon, det tar seg veldig daarlig ut foran publikum.

Glem heller ikke at crew ogsaa uvitende kan bringe med seg forbudte gjenstander .. jeg har mer enn en gang sett crewvesker sittende henslengt uten at noen passer paa dem, og det er ikke vanskelig aa putte fremmedgjenstander i dem ...
Forhaapendtligvis er det blitt bedre med aarene ... men paa FBU var det et STORT problem, saerlig i trappegangen opp til BU's crewrom ..

FJERN HELE SIKKERHETSKONTROLLEN.
Slik som den er idag, kan jeg ikke se at den gjør god nytte. Jeg synes at alle som vil skal kunne komme inn på flyplassen å spise, drikke og handle. Hvorfor skjerme restaurantene, det henger ikke på greip.

Sikkerhetskontrollen burde være det siste man gjør, før man går inn i venteområdet ved utgangen eller går ombord i flyet. Etter at man har handlet skarpe gjenstander fra suvenirbutikken eller spist seig biff med kniv og gaffel.
Deretter unngår man også at ansatte som skal selge vafler må være sikkerhetskontrollert.

De eneste som er på "den andre siden" er de ansatte i flyselskapet og folk fra sikkerhetskontroll, for ikke å glemme passasjerene også, såklart etter en sjekk fra topp til tå. Det er lettere å ha kontroll over et mindre område, ikke sant?

Så spørr folk da, men hva med spriten og røyken.
Her er svaret: Fortsatt boardingpass kontroll for å skille mellom norsk sau og utenlandsk sau. Man trenger bare utganger og tax-free på andre siden av boardingpass kontrollen.
Eller hvis det var skikkelig dumt, så kan man utlevere varene man kjøper i den "usikrede tax-free butikken" ved boarding og før man går ombord i flyet. (så slapp du bære posene selv også)
:D God løsning ikke sant?

må si at det er helt ok at alle som jobber på flyplssen, og i lufta skal kontrolleres....håper bare at adeccos egne ansatte også blir kontrollert.....
men et lite eksempel på dumhet.....: en kollega skulle gjennom slusa her en dag, med en take away kaffekopp......der måtte lokket av, og vekteren måtte se ned i den.....må si jeg lo godt.....og den pep ikke....hehe...kan det bli dummere....:p

Originally posted by KLMfan

men et lite eksempel på dumhet.....: en kollega skulle gjennom slusa her en dag, med en take away kaffekopp......der måtte lokket av, og vekteren måtte se ned i den.....må si jeg lo godt.....og den pep ikke....hehe...kan det bli dummere....:p

De kan prøve å skjære i baconbiten min neste gang jeg tusler igjennom de "biip" maskinene :D

Riktig LN-MOW!!
Jeg blir like frustrert hver gang jeg leser den type holdninger som du viser her cabincruiser. Du uttaler deg som om du er så mye bedre enn de som gjør jobben sin i sikkerhetskontrollen. Kontrollen er på sin plass og det avdekkes til en stadighet gjenstander som IKKE skal ombord i et fly.
Jeg har selv gjennom flere år i sikkerhetskontrollen opplevd "ovenfra og ned holdning" av crew som har blitt kontrollert og det er direkte usmakelig!! Hadde det vært crewet i mitt selskap som hadde gjort noe slikt hadde jeg avskjediget de på dagen!

I Paris for noen år tilbake var det en pilot som opplevde at terrorister tok seg inn i hans hjem og tvang ham til å ta med seg eksplosiver ombord, nettop fordi de visste at han ikke måtte igjennom en kontroll. Som garanti for at han tok med seg eksplosivene holdt de familien som gissler til oppdraget var utført... det kan utmerket godt skje deg også cabincruiser om du slipper kontrollen....:naughty:

Originally posted by cabincruiser

Jeg har en ting eller to å si om sikkerhetskontrollen for ansatte på OSL…
Tenk deg at du nylig har kjøpt kostbare BLÅ (som påkrevet i uniformsreglementet) støvletter til uniformsbruk. Dessverre piper de i sikkerhetskontrollen på OSL. Å måtte ta av seg på bena på OSL HVER gang man passerer kontrollen er så enormt enerverende at jeg aldri kommer til å bruke dem igjen. 2000 kr rett ut av vinduet
Alle andre stasjoner tar i bruk manuell detektor ved pip. Men ikke OSL nei! Der får du værsågod ta av deg på bena! Som en annen forbryter.

Jeg må også ta av meg skoa, men føler meg ikke som forbryter. Prøver bruke sko som ikke piper. Hvor ofte må ansatte egentlig gå gjennom denne sikkerhetskontrollen på en arbeidsdag? Trodde de var ombord og evt byttet fly ved å gå rett inn i terminalen fra gatene om de måtte bytte maskin i løpet av dagen. Om man må ut for f.eks å røyke så skal en vel kontrolleres igjen eller så er jo vitsen borte.
Hvorfor kjøpe støveletter til 2000,- når det er metall i dem forresten? Trodde du at ingen ville sjekke dem siden du er flyvende og bedre enn alle andre?

Det er vel et paradoks at de flygende selv om de underlegges samme kontroll som alle andre nok likevel kan gjøre atskillig skade oppe i luften selv uten noe som helst metall/kniver/eksplosiver osv.

Jeg ser godt poenget til cabincruiser om å gi samme sikkerhetsklarering som de ansatte i sikkerhetskontrollen. Nå vet jeg ikke hvordan det fungerer på f.eks. OSL, men jeg antar at de som jobber i sikkerhetskontrollen ikke må gjennom detektorsjekk når de har skiftbytte, skal inn i avgangshallen osv. Om det er tilfelle, så burde det vel være mulig å få til en likende løsning for de flygende.

Jeg synes ikke innlegget til cabincruiser gir uttrykk for at de flygende er "bedre enn" alle andre.

jy

Back