Sikkerhetskontrollen og laptopladere

Som reisende bør man ha et sett med regler å forholde seg til, på lik linje med andre steder der det settes regler. Når alle flyplassene som diskuteres her også har samme eier (Avinor) er det snodig at det skal praktiseres vidt forskjellig. OM de ber folk ta ut ting fordi de må kjøre det gjennom en gang til, greit, men om de bare sier det for å si det fordi det er behagelig å gjøre en lokal vri er det for dumt.

Sikkerhetskontrollen er jo et av de stedene man ikke har "ankemulighet" eller mulighet for innsikt i reglene siden reglene er unntatt offentligheten (så vidt jeg vet). Om det skal det være opp til flyplass eller kontrollør å finne på ting så blir det jo helt håpløst å forholde seg til dette.

Eksempel en kollega som ble fratatt tax-free på KRS fordi varene var kjøpt dagen i forveien, og flyplassen hadde bestemt at "24-timersregelen var det samme som at det måtte være kjøpt samme dag" :rolleyes:. Når man da spør om å få se reglene el.l. får man bare beskjed om å sette igjen varene eller ikke slippe gjennom - man kan ikke ha det slik! Vi har jo også fått eksempler fra TRD der folk ikke har fått med seg blåbær gjennom security fordi de kan bli flytende...

Jeg sliter virkelig med å se sånn på det. Man har da tusenvis av forskjellige regler å forholde seg til som reisende uansett. Dessuten snakker vi vel mest om håndheving av regler her, og den gjøres i den enkelte sikkerhetskontrollen. Videre er det sikkerhetsvurderinger som gjøres, og slikt bør til en viss grad være uforutsigbart for å ha tilsiktet virkning. Dessuten vil det generelt være ulik risiko i på ulike flyplasser, noe som tilsier ulik håndheving og som ikke har noe med samme eier å gjøre. Det kan til og med være sånn at steder som kryr av politi, etterretning og andre sikkerhetstiltak vil ha mildere sikkerhetskontroll enn steder som har sikkerhetskontrollen som eneste eller ett av få tiltak.
 
Last edited:
Har blitt bedt om å ta ut laptoplader en´ gang siste 10 årene. Hvor ? På Værnes, for en måned siden. Ble og nysgjerrig på om noen finner opp egne regler der oppe. (har ikke lest gjennom hele tråden her).
 
Flyr fra TRD stortsett hver uke og ladderen må ut, er mere regelen enn untaket. Virker og som de har blitt litt mere påpasselig med ledningskrøll, ofte må pc-bagen min ristes litt og igjennom en ny tur før det er greit, eller de må ta en titt nedi. Det er nok vanskelig og se på skjermen hva det er som befinner seg nedi om det blir for mye ledninger og slikt, sikkert derfor jeg kunne ha en håndkrem med i 2mnd før noen påpekte at denne måtte ut.
 
Ting varierer veldig, her i Bergen får jeg av og til kjeft for inviduelle engangslinser som kan ha rotet seg nedi sekken.

I Nairobi fikk jeg pes for det samme (men at lommen min var full av pass, billetter, boardingkort og nok papir til en konsis tysk avhandling om tyngdekraften heftet ingen).

I Doha sin premium-terminal gikk sekken igjennom helt lydløst, likeledes gjorde jeg med mynter i lommen, en halvliter vann i hånden, og damen bak skjermen (lokal) var opptatt i telefonen med noe, mens mannen i dørkarmen (av Sanjay-typen) bare vinket meg igjennom og smilte.

På Gardermoen fikk jeg med meg en metallboks på 30x40x50cm som ikke var mulig å gjennomlyse, uten å ta den ut av emballasjen, åpne den eller noe annet, bare ved å si "det er sånn data-greier".

Men kabel-klysen har ingen enda klaget på.

-A
 
Kom fra BKK for 2 år siden med SAS til CPH og skulle videre til TRD.Da ble laptopladeren tatt ut for ''nærmere sjekk'' ved ankomst CPH
 
Reiste ut fra TRD nå sist fredag, og da var det ingen som bad meg ta ut verken laptop-lader eller andre ledninger... Men det kan jo selvsagt være at jeg var der på et heldig tidspunkt.
 
Denne særegenheten med laptopladere blir mer underlig nå som jeg selv har opplevd det. Jeg gikk nettopp gjennom sikkerhetskontrollen på Værnes, og ble bedt spesifikt om å ta laptopladeren ut av PC-veska. At det i samme lomme på veska var en hel kabelsalat (han MÅ ha sett det, han tittet tross alt nedi mens jeg dro ut laptopladeren) var tydeligvis ikke så viktig så lenge laptopladeren kom ut av veska.

Det pirrer unektelig nysjerrigheten; hvorfor bare laptopladeren? For om det er ledninger generelt som er problemet burde PC-veska fått både 2 og 3 turer i gjennomlysningen med tanke på den "salaten" som befinner seg der... :p
 
Det pirrer unektelig nysjerrigheten; hvorfor bare laptopladeren? For om det er ledninger generelt som er problemet burde PC-veska fått både 2 og 3 turer i gjennomlysningen med tanke på den "salaten" som befinner seg der... :p

Min gjetning: En laptoplader kan se litt småfishy ut ved gjennomlysning - kanskje spesielt med ledninger surret rundt selve laderen. Jeg antar en eller annen i TRD har sett eller lest at det er mulig å skjule noe suspekt inne i denne og har nevnt dette til noen av de andre i lunsjen. Og vips så har man fått etablert en praksis blant enkelte om å sjekke disse mer nøye:-)
 
Nå kommer til stykket, så har vel reisende og de ansatte i sikkerhetskontrollen noe motstridende interesser. Mens vi ønsker minst mulig kø uten at det går ut over sikkerheten, er køer en del av deres jobbsikkerhet.

Like før jul opplevde jeg å bli fortalt ved en sikkerhetskontroll at jeg ikke skulle ta min iPad ut av sekken. Jeg ble litt overrasket, men fant ut jeg skulle la den ligge fremover. Helt til noen ba meg ta den ut. Det gikk bra en stund. Sikkert 10 ganger, i fire ulike land. Helt til jeg skulle gjennom sikkerhetskontrollen på Værnes. Hvor jeg på en noe nedlatende måte ble spurt hvorfor i all verden jeg ikke hadde tatt den ut. Jeg prøvde meg med å si at det hadde gått bra andre steder, men fikk bare høre at da var det folka i sikkerhetskontrollen andre steder som ikke kunne jobben sin.

Jeg tror man hadde vært tjent med at mer standarisert regelverk på hva som gjelder når man skal gjennom en sikkerhetskontroll. Slik at man vet hva man har å forholde seg til. Jeg kjøper ikke det at det går ut over sikkerheten uten videre. Jeg pakker gjerne ut iPad, laptoplader og hva det måtte være, hvis det er nødvendig. Men da vil jeg vite det før jeg legger sekken min på båndet. Slik at jeg slipper og vente og ikke skaper unødvendig kø bak med som følge av min ignoranse.

Men, som sagt, køer som erger meg, er andres levebrød.
 
Jeg gidder ikke ta den ut, de spør på Værnes om jeg har ladder med. Jeg sier bare nei, og sekken går gjennom hver gang uten videre sjekk... ??..
 
Litt OT men hadde ikke en sikkerhetskontroll basert på IKEA cafe/kantine prinsippet vært mere effektiv. Der folk kunne pakket sakene mens de sto i kø og ført kassene på skinner`?
 
Litt OT men hadde ikke en sikkerhetskontroll basert på IKEA cafe/kantine prinsippet vært mere effektiv. Der folk kunne pakket sakene mens de sto i kø og ført kassene på skinner`?

Se på OSL vs noen av slusene på LHR-T5, så ser man helt klart forskjellen. Sistnevnte har det idiotiske opplegget med kasser som går automatisk i loop uten noe særlig plass til å pakke ut/ned (kun to personer), og så går alt i vranglås med en gang noen skal sjekkes ekstra nøye.
 
Litt OT men hadde ikke en sikkerhetskontroll basert på IKEA cafe/kantine prinsippet vært mere effektiv. Der folk kunne pakket sakene mens de sto i kø og ført kassene på skinner`?

De hadde en improvisert slik løsning på TRD med massevis av pulter satt opp fram mot rullebåndet (før sikkerhetskontrollen ble bygd om).
 
Både TRD, TRF og KRS har hatt veldig streng sikkerhetskontroll. Alle disse stedene er det standard å måtte ta ut lader, i KRS ble jeg bedt om å ta ut alt elektrisk. To laptoper, en tablet, 4 ladere (mobil også), et sett med tastatur / mus, en lommelykt og QC15 ble lagt ut, og en sekk som var nesten tom ble sendt gjennom, og resten kom i 3 proppfulle bokser...

OSL spør aldri om lader eller noe annet. Kun laptop og tablet som må ut.
 
OSL spør aldri om lader eller noe annet. Kun laptop og tablet som må ut.

Det samme gjelder TSA .... de er heller ikke spesielt interesserte i tablets. Antenner, imidlertid. det er spennende saker .... :lol:
 
Akk ja, dette er noe de har begynt med, ganske så konsekvent, på AMS. De siste månedene har jeg alltid fått beskjed om å ta opp laderne. Dette har vært både ved bytte av terminal (inn til Schengen) og ved gate. Irriterende, men kanskje en nødvendighet om man vil være med flyet? :)

Xxx.
 
Akk ja, dette er noe de har begynt med, ganske så konsekvent, på AMS. De siste månedene har jeg alltid fått beskjed om å ta opp laderne. Dette har vært både ved bytte av terminal (inn til Schengen) og ved gate. Irriterende, men kanskje en nødvendighet om man vil være med flyet? :)

Xxx.

Intet slikt på meg på tirsdag på AMS, bare ut med laptop, mens laptoplader, mobillader, nettverkskabel, mus og HDMI-kabel lå stappet fint ned i sekken.....
 
Back
Top