Sikkerhetskontrollen og laptopladere

BGO og OSL er hvertfall pt. fri for den type tull. Der funker det både med lader og annet rusk i sekken.

På Flesland på fredag måtte vi ta ut all elektronikk, også ladere og kamera, de spurte spesifikt etter kamera. Var et lite kompaktkamera. I Barcelona på mandag var det bare laptop/ipad som måtte ut av sekken :-)

Screen it baby one more time, null problem å dra ut kabelsalat, kameraer, objektiver, padder mækker og klokke om de ber meg om det. Det er for vår sikerhet de gjør det, ikke for å være vrange.

Det er noen ganger litt vrien for de som screener å tolke alt som ligger i bagen, da pleier de å screene på nytt fra en annen vinkel eller så må enkelte artikler ut av "beautybagen".

Litt positivt nå folkens, ingen har blitt tatt mer ut i 10% etterkontroll enn meg......det er jeg pinadø sikker på.

Screen it baby one more time, null problem å dra ut kabelsalat, kameraer, objektiver, padder mækker og klokke om de ber meg om det. Det er for vår sikerhet de gjør det, ikke for å være vrange.

Man kan lure noen ganger...:rolleyes:

.

Bullshit. Det er så 'storfinansen' kan gjøre grunker på maskiner, utstyr og kontraktsansatte ... Flyplass-security er store penger og det er mange som sitter med fingrene i honningpotta ..

Re: Re: Sikkerhetskontrollen og laptopladere

Litt positivt nå folkens, ingen har blitt tatt mer ut i 10% etterkontroll enn meg......det er jeg pinadø sikker på.

Jo, jeg ;-) noen dager kan den portalen i hp pipe hver gang jeg går igjennom, og vi har noen passeringer i løpet av en dag..

Jeg hadde problemer på OSL forrige torsdag, da spurte de etter lader til min Galaxy Tab så den måtte jeg ta ut! Jeg hadde en del andre ladere til mobiler i bagen min også så når jeg sendte den gjennom og de så de laderne så måtte de tas ut og de sendte bagen gjennom igjen og dette er förste gang det har hendt meg på OSL.
Bernt

Heisann!

Gikk nettopp gjennom security her på TRD, og ingen ladere ble tatt ut eller etterspurt her.

Bare smil og hygge og ingen "tilfeldig" kontroll heller! :)

Kim

Gikk gjennom på TRD mandag uten å blir spurt om laptop lader, gikk gjennom i går i SVG og ble spurt.

Kanskje fenomenet roterer...

Måtte ut med laderen i Berlin i forgårs. Og på Flesland for et par uker siden. Og på OSL et par ganger i det siste. På RYG tok jeg den ut frivillig for ca. en uke siden. Aner ikke om de hadde spurt etter den hvis jeg ikke hadde gjort det. Skjønner uansett ikke problemet. Væskeforbudet derimot!! ;)

Kanskje man bare skal finne et trau og tømme hele bagen før man sender den gjennom sånn for sikkerhetsskyld :lol:

Litt OT: Mens TRD er mest bekymret for ladere, klarte jeg forrige uke å reise OSL-BKK-HAN-PXU-HAN med en ganske så stor Leatherman i håndbagasjen uten å få noe pes som helst. Ble ganske paff selv da jeg fant kniven...:8:

Litt OT: Mens TRD er mest bekymret for ladere, klarte jeg forrige uke å reise OSL-BKK-HAN-PXU-HAN med en ganske så stor Leatherman i håndbagasjen uten å få noe pes som helst. Ble ganske paff selv da jeg fant kniven...:8:

Ingen bekymrer seg for ladere. Man bekymrer seg for at Leathermen, bomber og granater og lignende skjuler seg bak, innimellom og under ladere og ledningskveiler, eller at de ligner på dem, slik at man ikke oppdaget Leathermennene eller bombene eller granatene. Jeg tipper at de fortsatt er mest opptatt av å redusere risikoen for at farlige ting skjer (og å hindre at folk i å ta med seg væske), og at kniven din var en glipp (som selvsagt skjer hver dag).

Last edited:
Jeg har vært gjennom sikkerhetskontroll på både OSL, TRF, BGO og TRD ørten ganger, stort sett alltid med sekken fylt av PC-lader, iPod med lader, datamus, kamera, lader til kamera, mobillader, ja.. og PC, selvsagt. PC-en tar jeg alltid ut, men har ellers aldri blitt spurt om å ta ut noe av det andre.

Fløy OSL-SVG-OSL på fredag. Ikke noe spørsmål om lader på OSL. Men på SVG måtte den ut av kofferten... Spurte hva som var grunnen til at jeg måtte ta ut laderen. Svar: "Vett ikkje!" Bidrar ikke akkurat positivt til de reisendes respekt og forståelse for flyplass security.

Fløy OSL-SVG-OSL på fredag. Ikke noe spørsmål om lader på OSL. Men på SVG måtte den ut av kofferten... Spurte hva som var grunnen til at jeg måtte ta ut laderen. Svar: "Vett ikkje!" Bidrar ikke akkurat positivt til de reisendes respekt og forståelse for flyplass security.

Dette er vel egentlig ganske så representativt for denne typen personell. Man vet hva rutinen er, og har til en viss grad lært seg å følge den, men vet lite eller ingenting om den bakenforliggende årsaken. Så om det kom et direktiv som sa at alle reisende måtte klappe i hendene tre ganger og ta av seg sokkene før de gikk igjennom metalldetektoren så hadde det blitt gjennomført...

Måtte ta ut laderen på TRF her om dagen, for første gang. Spurte om dette var noe nytt, hvorpå sikkerhetsvakten svarte "nye regler!" Er det tilfelle?

I Krs har de lenge vært hissige på ladere. Når jeg engang spurte hva som var formålet da jeg reiser en del og aldri andre steder blir spurt om å fjerne lader fikk jeg et surt svar om at dette var et prøveprosjekt..

Back