putzmeister
ScanFlyer Dusty
Mye sidevind på Osl i dag, la merke til at fly med vinglets lå mer sidelengs enn fly uten. Tilfeldig eller påvirker wingletsene flyvningen mer i sidevind enn fly uten? Jeg bare lurer

Mye sidevind på Osl i dag, la merke til at fly med vinglets lå mer sidelengs enn fly uten. Tilfeldig eller påvirker wingletsene flyvningen mer i sidevind enn fly uten? Jeg bare lurer![]()
For 737 NG
Med winglets: The maximum demonstrated takeoff and landing crosswind is 33 knots.
Uten winglets: The maximum demonstrated takeoff and landing crosswind is 36 knots.
Nobel hunter!
Dette er "demonstrated" og har ikke noedvendigvis noe med hvordan flyet, med eller uten winglets vil oppfoere seg i samme vindforhold. Naar flyet sertifiseres for crosswind er dette som regel gjort der de finner en passende rullebane og vindforhold den dagen saa man kan faa en verdi for setifiseringsprosessen og liste dette i type sertifikatet eller supplemental type serififikatet. Det betyr ikke at flyet ikke kan lande i sterkere sidevind...
Dag
Og diverse mindre fly går det fint an å lande i 2xdemonstrated crosswind.
Heisann!
Dag, du hadde vaert stolt av meg...
Jeg landet C-210'en paa KSPG da vi skulle til Sun n' Fun. Vinden var 27024G31 og jeg trodde dette skulle bli en piece-of-cake da vi kunne ta RWY 25. Isteden ble jeg klarert til RWY 18 da 25 var nede for maintenance med store X'er i begge ender. Jeg spratt litt paa hoeyre hjulet under landing, men det gikk stort sett bra... ^_^
Dag
Hva er demonstrated på 210'n?
Nobel hunter!
Dette er "demonstrated" og har ikke noedvendigvis noe med hvordan flyet, med eller uten winglets vil oppfoere seg i samme vindforhold. Naar flyet sertifiseres for crosswind er dette som regel gjort der de finner en passende rullebane og vindforhold den dagen saa man kan faa en verdi for setifiseringsprosessen og liste dette i type sertifikatet eller supplemental type serififikatet. Det betyr ikke at flyet ikke kan lande i sterkere sidevind...
Da vi serifiserte B757-200 og -300 wiglets med APB hevdet flight test crewet at flyet hadde bedre retningsstabilitet i crosswind med winglets sammenlignet med uten winglets.
Sikkert noe B737 "drivers" her som kan dele sin erfaring...
Dag
Og diverse mindre fly går det fint an å lande i 2xdemonstrated crosswind.
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.