Sidevind og winglets

putzmeister

ScanFlyer Dusty
Mye sidevind på Osl i dag, la merke til at fly med vinglets lå mer sidelengs enn fly uten. Tilfeldig eller påvirker wingletsene flyvningen mer i sidevind enn fly uten? Jeg bare lurer:D

Eg kom med LH ruta fra Frankfurt i dag 0945. Har flydd mye dei siste ti åra, men første gang eg har vært med på at flyet må avbryte landing og ta en go-around. Merka at det var vind men ikkje at det var så ille!:)

Utfra hva jeg så i dag, og det var rimelig mange ankomster kunne jeg ikke legge merke til at WL gjorde mindre utslag enn de vanlige. Nå var det heftig crosswind og så og si alle sjanglet godt der oppe. Tøft og se på uansett.

Har ikke fasitsvaret men har vondt for å tro at WL utgjør noe forskjell. Får du et vindkast på 30-40 knop merker du det godt uansett.

Last edited:
Litt OT; Leste litt om winglets på wiki da kom jeg over dette

Raked wingtips are installed on, or are planned to be installed on:

* Boeing P-8 Poseidon
* Boeing 747-8 Freighter
* Boeing 747-8 Intercontinental
* Boeing 767-400ER
* Boeing 777-200LR
* Boeing 777-300ER
* Boeing 777 Freighter
* Boeing 787-8
* Boeing 787-9

Var ikke klar over at dette fantes til andre fly enn DL(Boeing)

Man planla først standard winglets på P-8, men fant at de var lite egnet ved ops i lav høyde og hastighet, type ubåtjakt. Derfor er P-8 den eneste 737-modellen med raked wingtips.

Mye sidevind på Osl i dag, la merke til at fly med vinglets lå mer sidelengs enn fly uten. Tilfeldig eller påvirker wingletsene flyvningen mer i sidevind enn fly uten? Jeg bare lurer:D

For 737 NG

Med winglets: The maximum demonstrated takeoff and landing crosswind is 33 knots.

Uten winglets: The maximum demonstrated takeoff and landing crosswind is 36 knots.

Nobel hunter!

For 737 NG

Med winglets: The maximum demonstrated takeoff and landing crosswind is 33 knots.

Uten winglets: The maximum demonstrated takeoff and landing crosswind is 36 knots.

Dette er "demonstrated" og har ikke noedvendigvis noe med hvordan flyet, med eller uten winglets vil oppfoere seg i samme vindforhold. Naar flyet sertifiseres for crosswind er dette som regel gjort der de finner en passende rullebane og vindforhold den dagen saa man kan faa en verdi for setifiseringsprosessen og liste dette i type sertifikatet eller supplemental type serififikatet. Det betyr ikke at flyet ikke kan lande i sterkere sidevind... ;)

Da vi serifiserte B757-200 og -300 wiglets med APB hevdet flight test crewet at flyet hadde bedre retningsstabilitet i crosswind med winglets sammenlignet med uten winglets.

Sikkert noe B737 "drivers" her som kan dele sin erfaring... :)

Dag

Nobel hunter!

Dette er "demonstrated" og har ikke noedvendigvis noe med hvordan flyet, med eller uten winglets vil oppfoere seg i samme vindforhold. Naar flyet sertifiseres for crosswind er dette som regel gjort der de finner en passende rullebane og vindforhold den dagen saa man kan faa en verdi for setifiseringsprosessen og liste dette i type sertifikatet eller supplemental type serififikatet. Det betyr ikke at flyet ikke kan lande i sterkere sidevind... ;)

Dag

Og diverse mindre fly går det fint an å lande i 2xdemonstrated crosswind.

Heisann!

Dag, du hadde vaert stolt av meg... :)

Jeg landet C-210'en paa KSPG da vi skulle til Sun n' Fun. Vinden var 27024G31 og jeg trodde dette skulle bli en piece-of-cake da vi kunne ta RWY 25. Isteden ble jeg klarert til RWY 18 da 25 var nede for maintenance med store X'er i begge ender. Jeg spratt litt paa hoeyre hjulet under landing, men det gikk stort sett bra... ^_^

Dag

Heisann!

Dag, du hadde vaert stolt av meg... :)

Jeg landet C-210'en paa KSPG da vi skulle til Sun n' Fun. Vinden var 27024G31 og jeg trodde dette skulle bli en piece-of-cake da vi kunne ta RWY 25. Isteden ble jeg klarert til RWY 18 da 25 var nede for maintenance med store X'er i begge ender. Jeg spratt litt paa hoeyre hjulet under landing, men det gikk stort sett bra... ^_^

Dag

Det er bra jobba. Det er slikt man skal prøve på, da blir også landinger i mer moderat sidevind mye lettere :)

Hva er demonstrated på 210'n?

Nobel hunter!

Da vi serifiserte B757-200 og -300 wiglets med APB hevdet flight test crewet at flyet hadde bedre retningsstabilitet i crosswind med winglets sammenlignet med uten winglets.

Sikkert noe B737 "drivers" her som kan dele sin erfaring... :)

Dag

FCOM nevner ikke noe annet , ihertfall ikke som jeg kan finne, og er vel ment som guidelines.

Winglets gjør stabiliteten i yaw aksen større. Med winglets trenger man derfor
mer rudder for å få samme effekt i f.eks decrab. Derfor er xwind limit noe lavere
med winglets.

Litt på siden kanskje, men er det ikke slik at Winglets gjør at maskinen kan være, alt annet likt, vanskeligere å sette og dermed begrensning i forhold til sidewindkomponent?!

Back