1944vintage
ScanFlyer Gold
I "gamle" dager var dette et begrep i sjargongen.
Eksisterer denne manøvre/uttrykk fremdeles ?
Eksisterer denne manøvre/uttrykk fremdeles ?
Hei
Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.
Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025
Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150krBetalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:
https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025
(Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)
De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret
Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat
'Sideslip' er vel den rette betegnelsen, er det ikke ?
Hvis jeg ikke husker feil fra flyteorien er sideslip når man "krysser" balanseror og sideror. f.eks venstre balanseror og høyre sideror. Men det kan vel andre bekrefte/avkrefte?
Nå, si ikke det! Det er da hvertfall utført sideslip på én tyngre jetliner, på vei inn mot Gimli, Canada![]()
For ikke å snakke om utallige ganger hver dag, også kjent som sidevindskorreksjon![]()
Skal vi begynne å dra i gang en diskusjon om forskjellen på sideslip og forward slip på dette forumet og på julaften kanskje?
God Jul dere!
Skal vi begynne å dra i gang en diskusjon om forskjellen på sideslip og forward slip på dette forumet og på julaften kanskje?
God Jul dere!
Aerodynamically these are identical once established, but they are entered for different reasons and will create different ground tracks and headings relative to those prior to entry. Forward-slip is used to steepen an approach (reduce height) without gaining much airspeed,[3] benefiting from the increased drag. The Sideslip moves the aircraft sideways (often, only in relation to the wind) where executing a turn would be inadvisable, drag is considered a byproduct. Most pilots like to enter sideslip just before flaring or touching down during a crosswind landing.[4]
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.