Sidestep?

Re: Sidestep ?

Sidestep, som i å skifte landingsbane fra eks 19L til 19R mens man er på final? If so - jau.
 
Re: Sidestep ?

PS Du er vel for ung til å ha vært den kvinnelige 2P hos Ugland - B200 (LN-VIZ - hvis jeg husker rett ?)
 
Ja, sideslip er noe annet. Ikke uvanlig med sidestep/swingover fortsatt. Har selv gjort det bla. i FRA, CGN, MXP m.m. Ganske morsomt å se heavies med swingover i FRA. :)
 
'Sideslip' er vel den rette betegnelsen, er det ikke ?

Hvis jeg ikke husker feil fra flyteorien er sideslip når man "krysser" balanseror og sideror. f.eks venstre balanseror og høyre sideror. Men det kan vel andre bekrefte/avkrefte?



Vidar
 
Takker for svar i denne tråden!

Spurte om "sidestep", men fikk også svar på neste spørsmål.

Litt overrasket over at så mange kjenner teknikken med "sideslip".
Trodde dette tilhørte "taildraggergenerasjonen," ;)
 
Nå, si ikke det! Det er da hvertfall utført sideslip på én tyngre jetliner, på vei inn mot Gimli, Canada ;)
 
I gamle dager hadde jeg mye sideslip på Kjeller. Kjent for sidevind.

For ca. 37 år siden satt jeg bak en kaptein på Sterling Caravelle på long final på 01 på GEN... Jeg sa tørt til ham at du greier ikke komme ned , for høyt !! Han flirte og lurte på om vi skulle vedde, hvilket jeg ikke gjorde...

Han sideslippet Caravellen... Ha'kke sett makan... Den sank som en murstein og like før gjerdet rettet han opp og ned på begynnelsen av 01 ... Jeg var stum...

Paxen merket ikke noe..

Men han var en kjent Caravelle skipper med tusener av timer..
 
For ikke å snakke om utallige ganger hver dag, også kjent som sidevindskorreksjon :-)

Skal vi begynne å dra i gang en diskusjon om forskjellen på sideslip og forward slip på dette forumet og på julaften kanskje? :D

God Jul dere!
 
Skal vi begynne å dra i gang en diskusjon om forskjellen på sideslip og forward slip på dette forumet og på julaften kanskje? :D

God Jul dere!

Hehe.. Første juledag kanskje? :)

Aerodynamisk sett er det jo akkurat det samme som skjer, så kryssede kontroller er det uansett (som var utgangspunktet for svaret mitt). De forskjellige utrykkene er jo relatert til bruken av de kryssede kontrollene..

http://en.wikipedia.org/wiki/Slip_(aerodynamic)#Forward-slip_vs._Sideslip

Aerodynamically these are identical once established, but they are entered for different reasons and will create different ground tracks and headings relative to those prior to entry. Forward-slip is used to steepen an approach (reduce height) without gaining much airspeed,[3] benefiting from the increased drag. The Sideslip moves the aircraft sideways (often, only in relation to the wind) where executing a turn would be inadvisable, drag is considered a byproduct. Most pilots like to enter sideslip just before flaring or touching down during a crosswind landing.[4]


Jeg henviser videre, men jeg kan alltids ta feil :-)

God jul!
 
Enig. Forskjellen er kun praktisk når man forteller skrøner om crosswind med flygere som flyr uten flaps - slik at disse ikke blir ledet til å tro du snakker om oppbremsing/descend når du fremdeles snakker om sidevindslanding :-) (fantastisk offtopic)
 
Back
Top