SGS truer med å velte SAS-emisjon

apron

ScanFlyer Blue
SGS truer med å velte SAS-emisjon

"Den viktigste drivkraften [for SGS] er åpenbar. Ved at SAS klarer seg, vil vi trygge våre arbeidsplasser som ansatte i SAS. Over hodene våre henger imidlertid, som et sverd, planene om outsourcing av opp mot 1.000 arbeidsplasser.» Lønnskuttene blir satt i sammenheng med den planlagte emisjonen. «Ansatte har rett til å kjempe for sine arbeidsplasser. En kan derfor anta at outsourcing-planene vil skape uro som kan (vil) ødelegge hele grunnlaget for emisjonen."

http://www.hegnar.no/okonomi/article410913.ece

Er det virkelig slik at fagforeninger helst ser at SAS ikke lykkes med emisjonen?:headbang
 
Re: SGS truer med å velte SAS emisjon

Storm i vannglass? SGS har vel vært ganske ydmyke og funnet seg i det meste ledelsen har kommet med de siste årene.
 
Re: SGS truer med å velte SAS emisjon

Arbeidsplassene vil bestå uansett. Det er mulig at de må finne seg i å skifte til en annen uniform, men slik er det i ground handling-verdenen i dag ... de ansatte i f.eks. Servisair kan neppe fortelle deg hvor mange ganger de har byttet eier de siste årene.

Det blir en litt annen hverdag, men jeg ser ingen fare for jobbene som sådan ..
 
Re: SGS truer med å velte SAS emisjon

Er det virkelig slik at fagforeninger helst ser at SAS ikke lykkes med emisjonen?:headbang

Tja... Som utenforstående kan man jo aldri være sikker....

Jeg synes det ser ut som fagforeningene stort sett forholder seg samlet og rimelige lojale til et felles mål. Samtidig siver det av og til ut noen nyheter som tyder på at det er bikkjeslagsmål om å ikke komme dårligst ut. Noe slikt virker det som vi ser her...

Samtidig er det sikkert noen som kan være like godt tjent med en konkurs som et knallhardt spareprogram.
 
Re: SGS truer med å velte SAS emisjon

Arbeidsplassene vil bestå uansett. Det er mulig at de må finne seg i å skifte til en annen uniform, men slik er det i ground handling-verdenen i dag ... de ansatte i f.eks. Servisair kan neppe fortelle deg hvor mange ganger de har byttet eier de siste årene.

Det blir en litt annen hverdag, men jeg ser ingen fare for jobbene som sådan ..

Bortsett fra at de fleste da går ned til en vanlig handling lønn på ca 270 - 290 tusen i året ...
 
Re: SGS truer med å velte SAS emisjon

Mulig at arbejdspladserne ikke forsvinder for os SGS ansatte, eller gør de ??? se bare på
HEL,CDG og LHR..
Mig bekendt er de erfarne og fuldt professionelle ground handlere erstattet med en flok
amatører, som ikke aner deres levendes råd, især ifm med uregelmæssigheder.
Det eneste vi gamle SGSère ønsker er at vedblive med at arbejde hos og for SAS.
Personligt har jeg gjort det i 40 år til 01.sept og ønsker gerne at blive i SAS til pensionen til sin tid skal indfris, og det er vel ikke så underligt
Hilsen
Ole
 
Re: SGS truer med å velte SAS emisjon

Bortsett fra at de fleste da går ned til en vanlig handling lønn på ca 270 - 290 tusen i året ...

Jeg har litt vondt for å se hvordan en virksomhetsoverdragelse eller salg automatisk kan føre til lønnsnedgang. Noen med mer juridisk innsikt kan kanskje oppklare?
 
Re: SGS truer med å velte SAS emisjon

Jeg har litt vondt for å se hvordan en virksomhetsoverdragelse eller salg automatisk kan føre til lønnsnedgang. Noen med mer juridisk innsikt kan kanskje oppklare?

Smak litt på dette. Du vet at det er sannsynlighet for at en virksomhetsoverdragelse eller salg av din del av konsernet skal skje. Samtidig så vil konsernet at du skal gå ned i lønn eller andre vilkår skal begrenses forværres for å redde konsernet.

Slik det er nå er det mange som føler at de skal gå ned i lønn eller vilkår for å bidra til konsernet, mens den samme nedgangen vil konsernet takke deg for ved å ta den med til et eksternt firma.

Og med tanke på at det allerede er gjort flere lønnsfrys og forværringer av avtalene, så er misnøyen stor.

Dessuten lønna i SGS er i stor grad samme som de andre handlingsselskapene, men ansienitet gjør at en del tjener mer.
 
Re: SGS truer med å velte SAS emisjon

Ved en evt. virksomhedsoverdragelse os i DK, ja så træder vores nye 3-årige overenskomst i kraft 01.marts, altså lige om lidt, og det gør os ikke attraktive ifm med en virksomheds overdragelse...Det ved SAS og dem som de forsøger at sælge SGS til
Hilsen
Ole
 
Re: SGS truer med å velte SAS emisjon

Jeg har litt vondt for å se hvordan en virksomhetsoverdragelse eller salg automatisk kan føre til lønnsnedgang. Noen med mer juridisk innsikt kan kanskje oppklare?

Vilkårene i en virksomhetsoverdragelse gjelder kun til første hovedforhandling....derfor..
 
Re: SGS truer med å velte SAS emisjon

Jeg sitter med et inntrykk av at SGS fortsatt er topptunge og generelt preget av overheadkostnader. De ansatte leverer varene - hvorfor etableres det ikke egne selskap basert på stasjonene som kjøpes og driftes av de ansatte?

Tror dessverre ikke at det finnes eksterne budgivere som vil bidra med kapital inn i SAS kassen ved et SGS salg - grunnet skyhøye pensjonsforpliktelser.
 
Re: SGS truer med å velte SAS emisjon

Mig bekendt vil f.ex ISS ikke betale for at overtage ISS, nærmest tvært imod....
Hilsen
Ole
 
Re: SGS truer med å velte SAS emisjon

SGS Norge forteller de har et sverd hengende over seg og løper til Giske. SAS kan dermed oppfatte at SGS er en møllesten bundet rundt halsen før de skal ut på en svømmetur på dypt vann.
Kan LFF og VKL tåle sammenligningen med å være SGS versjonen av CAU? LFF/VKL har tidligere vært regissør av råtne prosesser (BUSK)..
 
Re: SGS truer med å velte SAS emisjon

Vilkårene i en virksomhetsoverdragelse gjelder kun til første hovedforhandling....derfor..

Så vidt jeg har forstått, og her er jeg åpen for at jeg har misforstått, så skal ikke en virkshomhetsoverdragelse påvirke betingelsene for ansatte. Hovedforhandlinger kommer før eller siden, uansett eierskap.
 
Re: SGS truer med å velte SAS emisjon

Bortsett fra at de fleste da går ned til en vanlig handling lønn på ca 270 - 290 tusen i året ...

Og er da en "vanlig" handling lønn en god lønn eller? Er vi overbetalt pr. idag kanskje? Selv begynner det å ligne et lavtlønnsyrke hvis en ser arb.tid etc.
spør du meg.

For egen regning, etter å ligget på maks skala i en god del år, er det, hva skal jeg si, rart når dattera mi som er kontorassistent i en bedrift etter 7 år
har høyere lønn enn undertegnde med helt andre arb. tider.
For hennes del synes jeg det er kjekt:) men sammenlignet med egen lønnsutvikling så ser jeg jo at vi har sakket akterut.

Så om det du viser til er "vanlig" handling lønn, ja da er der ikke mye lyst å se frem til gitt:headbang
 
Re: SGS truer med å velte SAS emisjon

Selv begynner det å ligne et lavtlønnsyrke hvis en ser arb.tid etc.
spør du meg.

For egen regning, etter å ligget på maks skala i en god del år, er det, hva skal jeg si, rart når dattera mi som er kontorassistent i en bedrift etter 7 år
har høyere lønn enn undertegnde med helt andre arb. tider.
For hennes del synes jeg det er kjekt:) men sammenlignet med egen lønnsutvikling så ser jeg jo at vi har sakket akterut.

Så om det du viser til er "vanlig" handling lønn, ja da er der ikke mye lyst å se frem til gitt:headbang

Men desværre er holdningen blandt de fleste folk idag, at alle i flybranchen er forkælede og overbetalte. Hvis blot de kunne få minimumsløn eller blive erstattet af billig østeuropæisk arbejdskraft så ville der komme endnu flere en-krones-billetter til folket og lykken ville være gjort :ironi:

Desværre vidner det også om en enorm mangel på viden og indsigt i branchen. Hvis man bare ville bruge få minutter på at sætte sig ind i arbejdsforholdene, så ville man også opdage at alt ikke er så rosenrødt som det engang har været. Offentligheden opfattelse af branchen har dog desværre ikke udviklet sig meget siden de "gyldne tider"

Personligt synes jeg det er synd at der skal være så stort et pres for at få lønninger og arbejdsforhold i flybranchen ned på et minimum (og det gælder alle fagrupper - både i luften og på jorden). Jeg vil med glæde betale lidt mere for mine flybilletter, hvis de ansatte i branchen kunne oprethlde gode og rimelige vilkår.

Er det virkeligt så vigtigt at kunne flyve til under kostpris på bekostning af tusindvis af menneskers arbejdsvilkår?
 
Re: SGS truer med å velte SAS emisjon

Personligt synes jeg det er synd at der skal være så stort et pres for at få lønninger og arbejdsforhold i flybranchen ned på et minimum (og det gælder alle fagrupper - både i luften og på jorden). Jeg vil med glæde betale lidt mere for mine flybilletter, hvis de ansatte i branchen kunne oprethlde gode og rimelige vilkår.


Hvilken bransje er det hvor lønns og arbeidsforhold ikke presses i? Sånn er det vel over det hele, ikke bare i luftfartsbransjen.

Selv jobber jeg på bakken, og selv om man ikke blir rik av det, er det heller ingen som lider noen nød på noen som helst måte. Verken av oss på bakken eller de som flyr. Jeg ser ikke helt problemet at arbeidsgiver må forholde seg til at det er konkurranse, og at de må gjøre nødvendige grep.

På 80 tallet og tidlig på 90 tallet var jeg bankmann. Det var i tiden hvor folk gikk i banken for å betale sine regninger (som vi punchet manuelt), hvor folk tok ut penger i kassen, og hvor det var et stort antall ansatte i banken.
Så kom de automatiske tjenestene, og vi som bankfolk pushet disse på kundene. Vi gjorde oss selv overflødige. Folk gikk ikke lengre i banken for å ta ut penger. De fikk minibankkort. De brukte telegiro som ble pushet på de av oss. Vel vitende at vi en dag ville miste vår jobb.
Hva om vi ikke pushet dette på våre kunder? Jo, vår bank ville bli så dyr at kundene ville rømme over til konkurrentene, og vi ville miste jobben allikevel.

Verden går videre. Man finner stadig nye måter for å senke kostnader. Sånn er det, og sånn vil det alltid være. Aksepter det, eller ei. Men det nytter ikke å fighte mot verdens utvikling.

IMM
 
Re: SGS truer med å velte SAS-emisjon

Er vel litt forskjell på innføring av ny og mindre personalkrevende teknologi og dumping av lønns- og arbeidsvilkår?
 
Re: SGS truer med å velte SAS-emisjon

Er vel litt forskjell på innføring av ny og mindre personalkrevende teknologi og dumping av lønns- og arbeidsvilkår?

Mye av det samme spør du meg. Resultatet er å miste jobben (for mange) i begge tilfeller. Vi lever i en verden som stadig blir mindre, og hva vil skje med det selskapet (flyselskap eller andre) som lever i sin egen verden med vilkår som er helt annerledes enn hos konkurrentene?
Hva hvis SAS sine ansatte, på bakken og i lufta, skal ha lønns og arbeidsvilkår som er i en helt annen klasse enn hos andre, både europeiske eller asiatiske selskap? De må følge med, tilpasse seg den virkelige verden. Og jeg er redd at mange i Bolaget ikke har skjønt dette.
 
Back
Top