Men desværre er holdningen blandt de fleste folk idag, at alle i flybranchen er forkælede og overbetalte. Hvis blot de kunne få minimumsløn eller blive erstattet af billig østeuropæisk arbejdskraft så ville der komme endnu flere en-krones-billetter til folket og lykken ville være gjort :ironi:
Desværre vidner det også om en enorm mangel på viden og indsigt i branchen. Hvis man bare ville bruge få minutter på at sætte sig ind i arbejdsforholdene, så ville man også opdage at alt ikke er så rosenrødt som det engang har været. Offentligheden opfattelse af branchen har dog desværre ikke udviklet sig meget siden de "gyldne tider"
Personligt synes jeg det er synd at der skal være så stort et pres for at få lønninger og arbejdsforhold i flybranchen ned på et minimum (og det gælder alle fagrupper - både i luften og på jorden). Jeg vil med glæde betale lidt mere for mine flybilletter, hvis de ansatte i branchen kunne oprethlde gode og rimelige vilkår.
Er det virkeligt så vigtigt at kunne flyve til under kostpris på bekostning af tusindvis af menneskers arbejdsvilkår?
Smak litt på dette. Du vet at det er sannsynlighet for at en virksomhetsoverdragelse eller salg av din del av konsernet skal skje. Samtidig så vil konsernet at du skal gå ned i lønn eller andre vilkår skal begrenses forværres for å redde konsernet.
Slik det er nå er det mange som føler at de skal gå ned i lønn eller vilkår for å bidra til konsernet, mens den samme nedgangen vil konsernet takke deg for ved å ta den med til et eksternt firma.
Og med tanke på at det allerede er gjort flere lønnsfrys og forværringer av avtalene, så er misnøyen stor.
Dessuten lønna i SGS er i stor grad samme som de andre handlingsselskapene, men ansienitet gjør at en del tjener mer.
Er den virkelig det? Så vidt meg bekjent så tjener en sommervikar i SGS betydelig bedre enn bakkepersonell med flere års ansinitet i flere av de andre selskapene som Norport, Røros og lignende. Det er vell flere stuere i SGS med lønn på opp mot 450.000 i året, mens man i de andre selskapene er heldig hvis man kommer opp mot 320.000.
Skal selvfølgelig ikke si dette sikkert, men det er slik jeg har oppfattet det.
imm, du må være en hver arbeidsgivers drøm...![]()
Skal selvfølgelig ikke si dette sikkert, men det er slik jeg har oppfattet det.
Det er ihvertfall bullshit!Er den virkelig det? Så vidt meg bekjent så tjener en sommervikar i SGS betydelig bedre enn bakkepersonell med flere års ansinitet i flere av de andre selskapene som Norport, Røros og lignende.
men nå er det dessverre slik, kjærlighet betaler ikke regninger eller matld
Så får man jo håpe da at der er lys i sikte
imm; jeg regner med at det du mener er "løsningen på problemet med de SAS-ansatte" også gjelder den andre veien, når de har betraktelig dårligere lønns- og arbeidsvilkår enn kolleger som gjør den samme jobben andre steder? At du hevder at de ikke "følger med" tilkjennegir for meg mest at det er du som "ikke følger med". Diskuter gjerne, men bidra gjerne til diskusjonens kvalitet ved å holde deg til ting du kan, samtidig som du kanskje er snill og ikke fortelle oss som jobber i et selskap hva vi skal tenke eller gjøre. Det klarer vi selv, det er derfor vi jobber der. Både i forhold til vår egen arbeidsplass og bransjen generelt.
Jeg må visst forsøke å forklare litt her ja:
Det ble hevdet i tråden her at flere stuere i SGS har en lønn på 450.000, mens man hos konkurrentene er heldig om man får 320.000.
Hvis så er riktig, er det et prolem for SGS. De skal konkurrere om kontrakter med andre som har lavere personalkostnader. Og hvis lønnsgapet er så stort som her blir hevdet, vil SGS sakte men sikkert tape kontrakter. Og de ansatte blir uten oppdrag. Er vi enige så langt?
Det har vært hevdet her på forumet at flyvende i SAS har et vesentlig høyere lønnsnivå enn hos mange andre selskap. Bl.a. ble det en gang gitt eksempel på hva en kabinansatt i et asiatisk selskap tjente. Hvis ikke jeg husker feil, var det rundt et par tusen kroner i måneden. Hvis SAS sitt kostnadsnivå er så mye høyere enn hos konkurrentene vil deres priser måtte settes desto høyt for å dekke kostnadene, og folk vil velge andre selskap som er rimeligere. Det ser vi jo allerede skjer.
Vi lever i en verden med fri konkurranse, og ett selskap kan ikke leve med å ha kostnader som er vesentlig høyere enn andres. As simple as that. Man må få ned kostnadene for å konkurrere. Hvis man da må se seg om etter en annen handlingagent, hvor stuerne tjener 320.000 istede for 450.000 så ser jeg på det som helt naturlig og riktig. Man skal tross alt drive lønnsomt. Man skal ha overskudd.
Når jeg sier at SAS ikke har fulgt med, så mener jeg det gjelder på flere områder. I mine øyne har SAS kanskje vært litt arrogante overfor konkurrerende selskaper. De har ikke sett trusslen fra LCC selskaper tids nok. Det har vært tegn til desperasjon med mange forskjellige strategier de siste årene. Og slik jeg ser det, kunne dette vært unngått hvis man hadde sett litt klarere hvilken vei ting går. SAS har for eksempel sagt at Ryanair ikke er en konkurrent, helt til nylig. Nå har FR 67 millioner passasjerer i året. Det må man ta på alvor. Norwegian har vokst formidabelt, og det må man ta på alvor. Man kan ikke leve med å ha så mye høyere kostnader (450.000 mot 320.000), og må da ta affære. Jeg synes det er helt naturlig, og rett. Hvis ikke står hele gjengen snart uten jobb.
Hvis det er rett at lønnsgapet er så stort, synes jeg det er rart om ansatte rasler med "gå sakte eller streike-sablene" hvis selskapet må ta grep de mener er nødvendig. Å gå til streik vil ikke gjøre saken bedre for noen, verken en selv eller selskapet man jobber for.
Når alt dette er sagt, så er også jeg i fare for å miste min jobb. Jeg jobber jo også som bakkemannskap, noe du kanskje vet. Slulle gjerne likt å ha mye mer i lønn jeg, men da vet jeg at det står andre klare til å gjøre jobben for meg, for en mye lavere pris.
Mener du jeg er helt på jordet med å mene dette?
Er den virkelig det? Så vidt meg bekjent så tjener en sommervikar i SGS betydelig bedre enn bakkepersonell med flere års ansinitet i flere av de andre selskapene som Norport, Røros og lignende. Det er vell flere stuere i SGS med lønn på opp mot 450.000 i året, mens man i de andre selskapene er heldig hvis man kommer opp mot 320.000.
Skal selvfølgelig ikke si dette sikkert, men det er slik jeg har oppfattet det.
JA!
At SGS lønninger ligger på 450.000 er bullshit fra ende til annen! De som påstår det tar i tilfelle skammelig feil! Har førstehånds lønnsslipp informasjon, så der føler jeg meg bankers! I beste fall finnes det en grunnlønn på ca 315.000, og selvfølgelig justeringer for hvor gammel man har rukket å bli.... Av 450.000 imaginære kroner, stammer minst 100.000 kroner direkte fra mertid og overtid!.... Noe det de siste 2 årene har blitt mer eller mindre helt slutt på!
Hadde vi forholdt oss til fakta på denne siden, hadde alt blitt så meget bedre!
Takk!
Verden går videre. Man finner stadig nye måter for å senke kostnader. Sånn er det, og sånn vil det alltid være. Aksepter det, eller ei. Men det nytter ikke å fighte mot verdens utvikling.
OK. Jeg går jo ut fra at det som blir sagt her på forumet er korrekt.
SGS ansatte krever nå 25% lønnsøkning hvis ikke SAS legger outsourcingplanene på hylla, ifølge denne artiklen fra e24.no:
http://e24.no/boers-og-finans/article3530469.ece
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.