SGH pålagt av EU å avslutte handling-avtaler (OSL/ARN/CPH)

Re: SGH pålagt av EU å avslutte handling-avtaler (OSL/ARN/CPH)

Dans på roser? Om det er en ting luftfart i Norge ikke er så er det dans på roser. Når billettprisene er såpass lave som de er og staten skal ha halvparten av det du betaler er det klart at det ikke blir mye igjen. Vi bor i et næringsfiendtlig land. Prosessene blir deretter.

Flaks vi flyr på ID da.
 
Re: SGH pålagt av EU å avslutte handling-avtaler (OSL/ARN/CPH)

Noen som vet hvem som overtar LH, LX, OS, SN handling på OSL?
 
Re: SGH pålagt av EU å avslutte handling-avtaler (OSL/ARN/CPH)

Noen som vet hvem som overtar LH, LX, OS, SN handling på OSL?

LH-gruppen med selskapene LH, LX, OS og SN hadde iallfall SGHA med SGH fram til 2026. Og nei, ikke kommet noen arvtaker enda.
 
Re: SGH pålagt av EU å avslutte handling-avtaler (OSL/ARN/CPH)

SGH ARN avtal med TUI(BLX) fortsätter fram tills nuvarande avtal går ut år 2027
 
Re: SGH pålagt av EU å avslutte handling-avtaler (OSL/ARN/CPH)

SGH ARN avtal med TUI(BLX) fortsätter fram tills nuvarande avtal går ut år 2027

Betyr det i realiteten at SGH egentlig ikke blir å «kun» handle SAS siden karanteneperioden fra EU utløper i slutten av 2025 (ref post 9)? Og at de da kan begynne å ha eksterne kunder igjen?

Litt OT: men er det noen som vet hvordan ankomstservice på OSL utland for WGH nå fungerer? På innland ser det ut som at RED tar seg av både DY og WF, men går ut ifra at RED ikke tar seg av WGH sine kunder på utland?
Er vel bare et tidsspørsmål før WGH OSL og RED slås sammen og…
 
Re: SGH pålagt av EU å avslutte handling-avtaler (OSL/ARN/CPH)

Betyr det i realiteten at SGH egentlig ikke blir å «kun» handle SAS siden karanteneperioden fra EU utløper i slutten av 2025 (ref post 9)? Og at de da kan begynne å ha eksterne kunder igjen?

Litt OT: men er det noen som vet hvordan ankomstservice på OSL utland for WGH nå fungerer? På innland ser det ut som at RED tar seg av både DY og WF, men går ut ifra at RED ikke tar seg av WGH sine kunder på utland?
Er vel bare et tidsspørsmål før WGH OSL og RED slås sammen og…

RED har begynt med Thai checkin også.
 
Re: SGH pålagt av EU å avslutte handling-avtaler (OSL/ARN/CPH)

Betyr det i realiteten at SGH egentlig ikke blir å «kun» handle SAS siden karanteneperioden fra EU utløper i slutten av 2025 (ref post 9)? Og at de da kan begynne å ha eksterne kunder igjen?

Litt OT: men er det noen som vet hvordan ankomstservice på OSL utland for WGH nå fungerer? På innland ser det ut som at RED tar seg av både DY og WF, men går ut ifra at RED ikke tar seg av WGH sine kunder på utland?
Er vel bare et tidsspørsmål før WGH OSL og RED slås sammen og…


WGH har ikke skranke på utland heller. Red håndterer WGH sine kunder der også
 
Re: SGH pålagt av EU å avslutte handling-avtaler (OSL/ARN/CPH)

Hørte fra en jeg kjenner i SGH at de har begynt å finne grunner til å sparke folk siden de er for mange. Ei ble sagt opp på grunn av sykefravær. Dette er trafikk, aner ikke hvordan det er på ramp.

Lurer på hvorfor de da skal ansette flere.
 
Re: SGH pålagt av EU å avslutte handling-avtaler (OSL/ARN/CPH)

På Arlanda har Aviator overtatt handling av Croatia Airlines,
samt forlenget avtalen på Kastrup.

Mens på OSL har WGH fått kontrakten på Croatia Airlines når de starter opp igjen til sommerprogrammet.
 
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Her oppdatert liste over hvem som overtok handling etter SGH på Arlanda.
Alt oppdatert i henhold til info på Swedavia.se og noen pressemeldinger.

På Arlanda har SGH handling av* (https://www.swedavia.se/arlanda/flygbolag/):
Air China -> Menzies
Croatia Airlines -> Aviator
Enter Air -> Menzies
Icelandair -> Aviator
Jettime -> Aviator
Nouvelair -> ukjent status?
SAS (forblir naturligvis hos SGH)
Thai Airways -> ukjent status?
TUIfly-selskapene -> ukjent status, kontrakt går ut i 2026.

* pluss flere som ikke flyr regulært, men de har SGHA med.
 
Last edited:
Re: SGH pålagt av EU å avslutte handling-avtaler (OSL/ARN/CPH)

Her oppdatert liste over hvem som overtok handling etter SGH på Kastrup.
Alt oppdatert i henhold til info på cph.dk og noen pressemeldinger.

https://check-in.dk/over-20-flyselskaber-skal-finde-nyt-handlingselskab/

På Kastrup har SGH handling av* (https://www.cph.dk/flyinformation/handlingselskaber):
airBaltic -> Aviator
Air China -> Aviator
Air Cairo -> Aviator
Air India -> Menzies
Aegean Airlines -> Aviator
Alsie Express -> Aviator
Braathens -> Aviator
Corendon Airlines -> Aviator
DAT -> Menzies
Egypt Air -> Menzies
Ethiopian Airlines -> Menzies
Eurowings -> Menzies
Freebird Airlines -> Aviator
Icelandair -> Aviator
Jettime -> Aviator
Scandinavian Airlines (SAS) (forblir naturligvis hos SGH)
Singapore Airlines -> ukjent status?
Sunclass Airlines -> ukjent status?
TAP Portugal -> Menzies
Thai Airways -> ukjent status?
TUIfly Nordic -> ukjent status?
Volotea -> Aviator(/CFS)
Widerøe -> har avsluttet ops på CPH.

* pluss flere som ikke flyr regulært, men de har SGHA med.
 
Last edited:
Re: SAS søker konkursbeskyttelse i USA (chapter 11)

Her oppdatert liste over hvem som overtok handling etter SGH på OSL.
Må presiseres at avinor.no er svært uryddig og ikke oppdatert!

På OSL har SGH handling av* (https://avinor.no/flyplass/oslo/kontakt-oss/ruteselskap):
Air France -> ukjent status, naturlig at forblir hos SGH.
Air Serbia -> Widerøe Ground Handling
Atlantic Airways -> Widerøe Ground Handling
Austrian Airlines -> ukjent status?
Balkan Holidays Airlines -> ukjent status?
Brussels Airlines -> bytta fra Menzies til SGH i 2024!?
Corendon Airlines -> Widerøe Ground Handling
Croatia Airlines -> Widerøe Ground Handling
Enter Air -> Menzies
Ethiopian Airlines -> Menzies
Freebird Airlines -> Widerøe Ground Handling
Iberojet -> Widerøe Ground Handling
Icelandair -> Widerøe Ground Handling
Jettime -> Widerøe Ground Handling
KLM -> ukjent status, naturlig at forblir hos SGH.
Lufthansa -> ukjent status?
Qatar Airways -> Menzies
SAS (forblir naturligvis hos SGH)
Smartwings -> Menzies
SunExpress -> Menzies
Swiss -> ukjent status?
TAP Portugal -> Menzies
Thai Airways -> Widerøe Ground Handling
TUIfly-selskapene -> står oppført med Widerøe Ground Handling, men meg bekjent skal SGH fortsatt ha disse fram til kontraktslutt i 2027.
Turkish Airlines -> Menzies

* pluss flere som ikke flyr regulært, men de har SGHA med.
 
Last edited:
Re: SGH pålagt av EU å avslutte handling-avtaler (OSL/ARN/CPH)

Men får KL/AF lov til å bli hos SGH hvis EU har sagt de ikke får lov?
 
Re: SGH pålagt av EU å avslutte handling-avtaler (OSL/ARN/CPH)

Kan ikke se at det skal være et stort problem for KL/AF å bli værende hos SGH med tanke på at KL/AF nå har betydelig eierinteresse i SAS.
 
Re: SGH pålagt av EU å avslutte handling-avtaler (OSL/ARN/CPH)

Men får KL/AF lov til å bli hos SGH hvis EU har sagt de ikke får lov?

Hvor hold det er i ryktet vet jeg ikke,
men siden AF/KL eier deler av SAS var ikke denne i konkurranse eller noe i den duren!?
 
Re: SGH pålagt av EU å avslutte handling-avtaler (OSL/ARN/CPH)

Hvor hold det er i ryktet vet jeg ikke,
men siden AF/KL eier deler av SAS var ikke denne i konkurranse eller noe i den duren!?
Hvem SGH fikk beholde og ikke kom an på kontraktene med selskapene. Angående listen din er SGHs kunder på OSL per nå LH, LX, OS, SN, AF og KL. Angående SN er det litt morsomt, Avinor sin oversikt er som du selv skriver ikke pålitelig overhode. Såvidt meg bekjent er det lenge siden SN har hatt noe annet enn SGH på OSL
 
Re: SGH pålagt av EU å avslutte handling-avtaler (OSL/ARN/CPH)

Hvem SGH fikk beholde og ikke kom an på kontraktene med selskapene. Angående listen din er SGHs kunder på OSL per nå LH, LX, OS, SN, AF og KL. Angående SN er det litt morsomt, Avinor sin oversikt er som du selv skriver ikke pålitelig overhode. Såvidt meg bekjent er det lenge siden SN har hatt noe annet enn SGH på OSL

Gikk litt fort i svingene, har retta opp til SGH på SN. Mener å huske at under Covid-19 og et par år etterpå var det Menzies som hadde SN.
 
Re: SGH pålagt av EU å avslutte handling-avtaler (OSL/ARN/CPH)

Og Lufthans-gruppen bruker vel fortsatt SAS loungene på OSL - så noe samarbeid er det vel fortsatt.
 
Back
Top