Setekart SAS MD-82

34 tommer var vel stort sett "industry standard" helt til en eller annen fant på at det skulle bli så billig å fly?
 
34 tommer var vel stort sett "industry standard" helt til en eller annen fant på at det skulle bli så billig å fly?

Det er vel lenge siden. 32 var det normale i økonomiklasse, men det var jo gamle seter. Innenriksversjonene var 32 tommer, men ikke ‘lovlig’ å tilby Euroklasse i. Da ble det downgrading compensation og hyl og skrik. Idioti.
 
Swissair hadde motsatt seating - altså 3-2 (ABC-DF). Bak var det et stort galley med ovner og full pakke. Vi fikk ofte besøk av SAS crew som ville se på, vise andre eller sikle over den fine arbeidsplassen. :D
Galley'et foran var for det meste forbeholdt første klasse, som SR hadde på MD80 de første årene.

Jeg visste at SR hadde 1. klasse i Europa in the good old days, men hadde de da tre klasser ombord med 1. klasse, skikkelig business og oekonomi? Jeg har forsoekt aa finne bilder, men uten veldig mye hell, da mye Swiss first paa langdistanse dukker opp.
 
Det er ikke svar på spørsmålet, men interessant nok hadde SR motsatt fordeling av to- og tresetere i sine MD80 sett ift SK. Kanskje med unntak av de -81 som SK leide inn fra SR i en periode. De hadde vel SR's opprinnelige konfigurering.

Espen
 
Ja, det var tre klasser. Startour hadde en vintercharter med MD81 Gardermoen-Geneve i mange år som ble operert med F12 C79 Y38 ellernosånt .. F-klassen var superpopulær, det var åpen bar på F og C og GVA klarte aldri å laste nok børst for begge legs. Og på en lørdag ettermiddag var det som regel ikke mulig å få uplift på Gardermoen.

Det var den gang man hadde skikkelig service ombord .. :)
 
Back
Top