Service ombord på SAS longhaul

Ståle

Amatør
Service ombord på SAS longhaul

Har et inntrykk av at det er ganske rotete hva som egentlig tilbys på SAS Plus på langdistanse for tiden. Hva får man egentlig når jeg flyr i SAS Plus over Atlanteren?

Fri børst hele veien er det vel ikke f. eks?
 
Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Det var vertfall fri børst begge veier da jeg fløy OSL-EWR-CPH i Plus i juni.
 
Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Fløy ARN-ORD i forrige uke i Plus, og var veldig fornøyd. Så mye alkohol du ville ha, valg på to hovedretter til middag, skikkelige tepper og hodetelefoner. Observerte på menyen at det står klart at alt er gratis på SAS Plus, så noen flasker "sprudlende" ble det også. Kan anbefale Plus (fikk oppgradert via Optiontown) da det gir samme poengopptjening som i Business.
 
Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

SAS Plus er skuffende dersom du ikke havner på SAS' egne fly. Fløy CPH-ORD/EWR-CPH denne uken og begge flightene gikk med henholdsvis OY-KBI og LN-RKP, som er innleide fly (A343) med samme konfigurasjon i Plus som GO. Eneste forskjellen ombord var en gardin, noe bedre benplass (ikke meget), en varm håndduk og valget mellom to retter istedenfor én. Hadde det ikke vært for loungetilgangen før og etter avgang, hadde jeg aldri giddet å oppgradere på disse flyene. Jeg brukte 15 000 poeng på å oppgradere, mens ene reisefølget betalte 1400 via OptionTown. Ikke verd prisen i mine øyne når setene er de samme...

Derimot kan jeg anbefale upgrade til business dersom du flyr med en av SAS' innleide fly. Da får du skikkelig stol som kan legges helt flat, samt at underholdningssystemet ombord er bedre enn ellers på SAS. Når det er sagt så fungerte det ikke på CPH-ORD for min del, og på returen til CPH fra EWR var AVODen ødelagt på mitt sete - derfor måtte jeg finne et annet sete for å kunne se film osv. Men systemet hang seg opp flere ganger, så jeg ga opp og satte meg tilbake på setet jeg hadde betalt ekstra for.

Kort sagt, lite imponerende! Blir ikke bedre om jeg skal fortelle om crewet heller..

EDIT: Fløy LN-RKP begge veier, ikke OY-KBI
 
Last edited:
Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

SAS Plus er skuffende dersom du ikke havner på SAS' egne fly. Fløy CPH-ORD/EWR-CPH denne uken og begge flightene gikk med henholdsvis OY-KBI og LN-RKP, som er innleide fly (A343) med samme konfigurasjon i Plus som GO. Eneste forskjellen ombord var en gardin, noe bedre benplass (ikke meget), en varm håndduk og valget mellom to retter istedenfor én. Hadde det ikke vært for loungetilgangen før og etter avgang, hadde jeg aldri giddet å oppgradere på disse flyene. Jeg brukte 15 000 poeng på å oppgradere, mens ene reisefølget betalte 1400 via OptionTown. Ikke verd prisen i mine øyne når setene er de samme...

Derimot kan jeg anbefale upgrade til business dersom du flyr med en av SAS' innleide fly. Da får du skikkelig stol som kan legges helt flat, samt at underholdningssystemet ombord er bedre enn ellers på SAS. Når det er sagt så fungerte det ikke på CPH-ORD for min del, og på returen til CPH fra EWR var AVODen ødelagt på mitt sete - derfor måtte jeg finne et annet sete for å kunne se film osv. Men systemet hang seg opp flere ganger, så jeg ga opp og satte meg tilbake på setet jeg hadde betalt ekstra for.

Kort sagt, lite imponerende! Blir ikke bedre om jeg skal fortelle om crewet heller..

Litt pirk på faktaene her, slik at vi har alt på det rene. OY - KBI er en av de vanlige 340-maskinene, og har dermed det originale oppsettet med 2-3-2 i SAS Plus. Forskjellen er ganske dramatisk i beinplass når det kommer til de "vanlige" Airbus 340 sammenliknet med LN-RKP. LN-RKP har 2-4-2 i SAS Plus, med identiske seter som i SAS Og. Flyr du SAS Plus og velger rad 14 i en av de "vanlige" 340-maskinene, ligger alt til rette for en komfortabel tur med 1meter beinplass.
Merk at det kun er LN-RKP som har flate seter i Business. Kan for øvrig bekrefte at disse er gode å sove i :)
 
Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

KBI er vel ikke innleid fra et annet selskap ? Er ikke det en SAS maskin siden 2001 ?

i Plus på 908 kom serveringen kun en gang, purser sa at alt måtte bestilles når de kom med kun denne ene serveringen, og iht til en SAS ansatt her på Flyprat, var det korrekt. Ikke noe mer etter den ene gangen, men det er jo en nattflight.
 
Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Jo, jeg som husket feil.. Fløy LN-RKP begge veier med 2-4-2 i såkalt "PLUS". Grunnen til at jeg oppgraderte var nettopp fordi jeg trodde vi kom til å få et "vanlig" SAS-fly med skikkelige seter i PLUS, noe det selvfølgelig ikke var......
 
Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Au da, nå fikk jeg angst for min kommende flyvning i Plus. Teller det som involuntary downgrade om man er uheldig og ender opp med LN-RKP? 15 laken er mye for å sitte trangt.
 
Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Hvordan kan man finne ut hvilket fly man skal reise med ?
Skal med SK935 den 8 Okt, med retur SK936 25 Okt.
 
Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Hvordan kan man finne ut hvilket fly man skal reise med ?
Skal med SK935 den 8 Okt, med retur SK936 25 Okt.

På Widerøe.no kvelden før du skal reise :)
 
Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Det er mulig å avgjøre om en skal reise med LN-RKP lengre tid i forveien. Det er bare å hente inn seatmap for Plus fra Expertflyer ol. Er det 2-4-2 i Plus, så har du svaret ;)
 
Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Det er mulig å avgjøre om en skal reise med LN-RKP lengre tid i forveien. Det er bare å hente inn seatmap for Plus fra Expertflyer ol. Er det 2-4-2 i Plus, så har du svaret ;)

OK. prøver den. Er i C, men ønsker jo helt et så flatt sete som mulig ;)
 
Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

OK. prøver den. Er i C, men ønsker jo helt et så flatt sete som mulig ;)

Eventuelt kan du bare se på seatmapen i bookingen din på SAS sidene og se hvordan radene passer inn :)

SAS A330:
Business: Rad 1-6
Plus: Rad 14-18
Go: Rad 20 ->

SAS A340:
Business: Rad 1-8
Plus: Rad 14-17
Go: Rad 23 ->

SAS LN-RKP (A340)
Business: Rad 1-7
Plus: Rad 11-15
Go: Rad 16 ->
 
Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

På Widerøe.no kvelden før du skal reise :)

Var jo nettopp dette jeg gjorde, og da sto flighten oppført med OY-KBI, men da vi kom til kastrup ble vi møtt av LN-RKP. Føler meg rett og slett snytt! Har sendt klage til SAS og håper jeg får refundert deler av billetten. Er ikke så veldig opptatt av de småkronene, men prinsippet av at jeg blir lovet et produkt de ikke kan stille opp med..
 
Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

At SAS flyr et fly uten fullverdig Plus uten å opplyse om det er totalt håpløst. For min egen del er Eco-seter uaktuelt på longhaul, men Premium Eco klarer jeg meg i.
 
Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

Eventuelt kan du bare se på seatmapen i bookingen din på SAS sidene og se hvordan radene passer inn :)

SAS A330:
Business: Rad 1-6
Plus: Rad 14-18
Go: Rad 20 ->

SAS A340:
Business: Rad 1-8
Plus: Rad 14-17
Go: Rad 23 ->

SAS LN-RKP (A340)
Business: Rad 1-7
Plus: Rad 11-15
Go: Rad 16 ->

Også har du OY-KBM, som er en A340 innredet som en A330, om jeg husker riktig.
 
Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

At SAS flyr et fly uten fullverdig Plus uten å opplyse om det er totalt håpløst.

Ja, det er fullstendig håpløst. Om jeg hadde opplevd dette har jeg sendt inn klage uansett om det var med betalt billett eller oppgradering med poeng. Det burde bli tydelig opplyst at en risikerer å sitte i ett vanlig Go sete med minimalt bedre beinplass.

De fleste kjøper vel Plus for å få litt bedre comfort på reisen, ikke for ett ekstra valg av matrett og fri børst.
 
Re: Hvordan er SAS Plus på langdistanse per. nå? (Høsten 2014)

De fleste kjøper vel Plus for å få litt bedre comfort på reisen, ikke for ett ekstra valg av matrett og fri børst.

Fri børst har vel aldri trukket ned noe som helst, snarere tvert imot; men skjønner hva du mener.
 
Back
Top