Servert karsk på UA!

BårdK

ScanFlyer Silver
Servert karsk på UA!

Tar meg vanligvis en whisky og en øl, men etter lunsjen på vei fra SAN til DEN i dag hadde jeg lyst på en kaffe OG en konjakk. UA-dama presterte å helle konjakken opp i kaffekoppen!
Kanskje flaks at jeg har fått whiskyen ved siden av ølen når jeg har bestilt det. Er vokst opp i Nord-Trøndelag, men karsk med konjakk på bizfirst er det første gangen jeg har opplevd.

Er dette en amerikansk tradisjon? Har bodd her i åtte måneder nå og er ellers på konferanser i USA to ganger i året, men aldri sett noen få konjakk i kaffen. Var på en skolefest for barna (elementery) like etter at vi kom hit og hadde med en flakse vin på deling til kona og meg, men vi lot være å åpne den da vi ikke så noen andre som nøt et glass. Allerede en time etter at festen startet syntes jeg imildertid stemningen blant de lokale løsnet litt, de snakket f.eks. høyere og så blidrere ut. Etterhvert fant vi ut nesten alle drakk øl, vin og/eller sprit, men av kaffekopper og fra termos eller godt kamuflerte flasker. Det ligger kanskje noe der....

Re: Servert karsk på UA!

Har opplevd det mye i Canada også, selv ombord på Air Canada.

Bestilte en gang kaffe og calvados på en restaurant i Vancouver, fikk servert ett krus fullt med kaffe. Når jeg etterlyste calvadosen pekte hun på kruset, it`s in there. Da ba jeg om å få dem separate, hun sukket, tok med seg kruset og forsvant. Kom tilbake med et nytt krus og et glass calvados. Men kruset var bare halvfullt av kaffe, da jeg spurte hvorfor svarte hun You need room for the calvados, don`t you? Da ga jeg opp med voksenopplæring.

Mvh,

Du opplevde det samme som meg da, Gandalf. Måtte sjekke hva Lumumba var, robertaas. Fant at ut det var favorittdrikken til den kongolesiske motstandsmannen og besto av kakao og rom (huff...). Kanskje forklaringer ligger der, han som satt ved siden av meg bestilte nemlig kaffe og Baileys (dobbelt huff) og fikk kakaoen i kaffekoppen.

Greit nok sikkert med Baileys, men ordentlig konjakk og calva i kaffen er jo helt på jordet. Kanskje de forsøker å skjule at det egentlig er flybensin de byr på? Får holde meg til whisky og øl når jeg flyr Nord-Amerikansk.

Om ti minutter går jeg til A-terminalen og sete 1H på LH til FRA, der i gården skjer ikke slikt.

Last edited:

Innbiller meg kaffe og brandy er en relativt vanlig kombinasjon i USA, uten at det er noe jeg eller noen i mine kretser pleier å konsumere. Hun trodde vel du bestilte denne drinken... Oppe i New England elsker de jo også en eller annen form for kaffe-brandy-likør som jeg mener blandes med kaffe og/eller melk.

Om ti minutter går jeg til A-terminalen og sete 1H på LH til FRA, der i gården skjer ikke slikt.
Ikke i den klassen, men bak gardinen blir jeg stadig spurt om det er med "stilles Wasser" når jeg bestiller Apfelschorle hos LH. :headbang

Jo da, JoeW, men dårlig brandy i kaffen er noe annet enn konjakk. Det var det som var poenget mitt med å sammelikne med karsk, den dårligste hjembrenten ble brukt til karsk eller kiresebærlikør. Den gode drikkes bar.

Hva er Apfelschorle, robertaas? Kan nok tysk til at jeg tror det har noen med eple å gjøre, er det en tysk variant av calva?

Jo da, JoeW, men dårlig brandy i kaffen er noe annet enn konjakk. Det var det som var poenget mitt med å sammelikne med karsk, den dårligste hjembrenten ble brukt til karsk eller kiresebærlikør. Den gode drikkes bar.

Hva er Apfelschorle, robertaas? Kan nok tysk til at jeg tror det har noen med eple å gjøre, er det en tysk variant av calva?

Apfelchorle er såvidt jeg har skjønt fra Wikipedia eplejuice blandet med sprudlevann. Det finnes også en alkoholholdig variant hvor man bruker hvitvin blandet med sprudlevann.
http://en.wikipedia.org/wiki/Apfelschorle

Vet Amerikanerne forskjell på konjakk og brandy da? :stir^_^

Nei, det er det dårlig med desverre ... dårlig med kunnskap om maltwhis,ky og. Bourbon, derimot .. ;)

Hadde forøvrig en lignende opplevelse sist jeg fløy CO hjem. Da fikk jeg også konjakken, eller hva det var, i kaffekoppen...

Ha ha, etter flere innlegg her nå er jeg ganske sikker på at det vi får i kaffen er "eller hva det var", snarere enn konjakk. Skal vel være ganske god kjenner for å finne ut hva det er de heller i kaffen...

Vet Amerikanerne forskjell på konjakk og brandy da? :stir^_^
Konjakk og brandy er det samme, forskjellen er kun at brandyen kan kun har lov til å selges under navnet Cognac om den kommer fra den regionen i Frankrike. En frankskmann jeg kjenner nektet plent på at det var det samme så jeg serverte han brandyen "Carlos 1". Han ble raskt overbevist.

Ellers er det vanlig at man i Spania bruker brandy i Lumumba.

Apfelchorle er såvidt jeg har skjønt fra Wikipedia eplejuice blandet med sprudlevann. Det finnes også en alkoholholdig variant hvor man bruker hvitvin blandet med sprudlevann.
http://en.wikipedia.org/wiki/Apfelschorle
Anbefaler å prøve det på neste tur med Lufthansa, men bak gardinen vet de ikke helt hva slags vann de skal bruke. Det skal boble, ellers er det ikke schorle.

Man kan vel også finne det som spritzers i USA.

Back