Sent øltips: Norsk øl denne helga

Re: Sent øltips: Norsk øl denne helga

Styr for all del unna Grans "juleøl". Phøy! Det var tynne og lyse greier. Ikke noe å satse på. Så langt har jeg bare testet Grans og Aass, og drammenserne er i en helt annen klasse! Anbefales!

Jeg var på Polet og lastet opp meg Juleøl i helgen. (Juleøl kjøpt i butikk er fy-fy og smaker vann)

-Ringnes Juleøl
-Ringnes Julebok
-Nøgne Ø Underlig jul
-Nøgne Ø God jul
-Dahls Juleøl

Får vel lage smaksrapport etterhvert som de åpnes

(Juleøl kjøpt i butikk er fy-fy og smaker vann)

Der er vi helt på linje!! Juleøl skal holde over 6,5 prosent. Ferdig med den saken!

Har de store avisene hatt sine juleølstester enda? Kan ikke huske å ha sett noen!

BF:cheers:

Får du Shiner der oppe?? Jeg trodde Shiner kun "eksporterte" til statene som grenser til TX? Shiner Bock er muligens det beste ølet som brygges i USA. For fem år siden var jeg faktisk i Shiner, Texas og besøkte bryggeriet. (det ble selvsagt smaksprøve...) - anbefales! Ta en for meg også!

Shiner faar du kjoept hos Whole Foods, verdens beste supermarked. Kan jo godt hende at man finner Shiner der fordi Whole Foods hovedkontor ligger i Austin, TX.

Har ikke sett Shiner andre steder.

Har vært i USA en del ganger (Texas). Ølet der borte er jo bare mig. Det værste er Budweiser. Alc. styrken er vel heller ikke noe å skryte av. Hva er egentlig alc. styrken på øl kjøpt i butikk over there ? Er det normalt sterkt øl (4,7 % ++) å få der borte ?

Hvis du titter under overflaten, er USA trolig verdens beste øl-land. Gå i hvilken som helst 'package-store' eller litt upscale kolonial (som f.eks. Whole Foods) og du vil finne hyllemetre på hyllemetre med spesialøl fra alle mulige steder.

Texas er mulig unntaket .. eller hva, Dag? ;)

Har vært i USA en del ganger (Texas). Ølet der borte er jo bare mig. Det værste er Budweiser. Alc. styrken er vel heller ikke noe å skryte av. Hva er egentlig alc. styrken på øl kjøpt i butikk over there ? Er det normalt sterkt øl (4,7 % ++) å få der borte ?

USA har alt fra himmel til helvete når det gjelder øl. At ikke du har smakt bra øl der har du bare deg selv å takke for det er ikke vanskelig å finne. USA flommer over av micro- og husbryggerier.

Og når det kommer til styrke kjøpt i butikk så varierer det fra delstat til delstat, så er ingen fast regel

Tenk at det går an å være så uovertruffent kjempetilbakestående at man legger ned produksjonen av Frydenlunds pilsener, den gode gamle på flaske.

For et varemerke, for et øl.

:angry:
Sånn går det når en er mer redd for konkurranse enn å lage kvalitet!

http://dinmat.aftenposten.no/Temasider/Artikler/Drikke/Øl/Den-store-juleøl-testen

http://dinmat.aftenposten.no/Temasider/Artikler/Drikke/Øl/Årets-beste-juleøl

Da har Aftenposten/DinMat testet årets første juleøl. Resultatet i klasse F (eneste klassen som teller) ble:

1) Nøgne Ø God Jul 46 poeng
2) Ringnes juleøl 43 poeng
3) Borg juleøl 41 poeng
4) Ringnes julebokk 36,5 poeng
5) Hansa julebrygg 36 poeng
5) CB juleøl 36 poeng
7) Aass juleøl 35,5 poeng
8) Bah Humbug Christmas Cheer (England) 30,5 poeng
8) Dahls juleøl 39,5 poeng
10) Fredrikstad juleøl 30 poeng
11) Nøgne Ø Underlig Jul 29,5 poeng
12) Hansa juleøl 28,5 poeng
13) Mack juleøl 27,5 poeng
14) Erdringer Schneeweisse (Tyskland) 18 poeng
15) Mönchshof Weihnachtsbier (Tyskland) 13,5 poeng

Jeg kjenner to av testerne, og kan gå god for at dette er gjordt av et rimelig oppegående smakspanel. Det er jo ikke alle juleøltestene som preges av folk som kan kjenne forskjell på øl og øl.

Dette interesserte meg...... Måtte innom:

http://www.shiner.com/ :D

Bare en kune finne ev. andre steder jeg passerer i vinter for å få tak
i dette ... Hawaii, NYC og Florida.........

Hvor har du vaert ?? Det er ikke det USA jeg kjenner...4.7% regner vi ikke som sterkt oel engang....Akkurat naa er det Barley Wine Sesong, vi har ikke startet med Jule Oelet ennaa...Barley Wines (Som er en slektning av Chimay Blaa) ligger mellom 8.4% og 12.7% - det skal helst drikkes av spesielle glass, utformet nesten som Cognac Glass...en god lokal variant her borte i vest er Hood Canal Breidablikk 9.2%...foran valgkampsendingene har jeg anskaffet en Stone Vertical Epic Ale 2008 (Tappet 08.08.08) aarets brygg er igjen preget av Belgiske tradisjoner...dette er oel som er brygget for aa kunne lagres til 2012, da siste Epic Ale vil bli tappet (12.12.12) - gustavf har kommet med mye meget bra informasjon om Amerikansk oel....mine lokal puber serverer ikke Bud, Miller, Coors etc engang - innen en 40 minutters kjoeretur har jeg 7 bryggerier....fra det meget lokale Hood Canal (Gymnas Laerer Pedersen) til Port Townsend......den lokale brygger Hale's Ales (Bryggeriet ligger i Fremont) men Mike Hale bor nede i gata....har akkurat lansert en 25 aar Jubileums serie, blant annet en utmerket Belgian Dobbel....Stikk innon Scanairs Julebord i Januar...saa skal vi brygge fletta av deg (Som de Arrogante Bastards vi er:colgate::colgate:)

Florida er en fantastisk dårlig øl-stat. Der er det omtrent bare Miller Lite og Bud Light som gjelder. Utvalget på de fleste butikker er også dårlig, det er tydelig at i varmen selges det stort sett bare piss. Heldigvis er det mye bedre oppe i nord.

Pokker DC8-63, har fri i kveld og hele morgen....... Kunne vært gøy å være
der borte........^_^

EDit: Glemte, jeg elsker Chimay og alt belgisk ( også ).

Dette interesserte meg...... Måtte innom:

http://www.shiner.com/ :D

Bare en kune finne ev. andre steder jeg passerer i vinter for å få tak
i dette ... Hawaii, NYC og Florida.........

Duuuude !!! paa Hawaii gaar man da aldri over gata for oel.....Kona Bryggeri har utmerket Oel - og de har naa aapnet "BrewPub" paa Honolulu's Int Airport (i midten - i det tidligere Stigray lokalene)....de har masse oel som kun er tilgjengelig i sine BrewPubs (Det ligger en rett syd for Waikiki ogsaa)...
http://www.konabrewingco.com Wailua Wheat er utmerket paa Hawaii, men Castaway IPA (Kun Draft i Pubene) er meget god IPA for oss som liker slikt....

Duude, jeg drikker alltid Kona Longboard og andre.......:lol:

Kjøleskapet er alltid full av det...... ^_^

Faen - der har du et poeng .. dette skulle vi tenkt på før ... Scanair Valgvake på Bainbridge Island med utvalgt spesialøl ... det hadde vært megaopplegg!!!

Pokker DC8-63, har fri i kveld og hele morgen....... Kunne vært gøy å være
der borte........^_^

EDit: Glemte, jeg elsker Chimay og alt belgisk ( også ).

Du er alltid velkommen til oeya Reidar....arrangerer gjerne en spesial tur fra Bryggeri til Bryggeri...Port Townsend har 2...saa Hood Canal, Scuttlebut i Everett, Skagit i Mout Vernon, Boundry Bay i Bellingham, Archer Ale House i Fairhaven (Old Town Bellingham) kombinasjon av utmerket oel og meget god mat....(druknet vaare sorger naar Bush ble gjenvalgt der....i hvertfall var oelet og maten god:D:D) og vi er ennaa ikke i Seattle...minner om The Julebord...:p:p

Faen - der har du et poeng .. dette skulle vi tenkt på før ... Scanair Valgvake på Bainbridge Island med utvalgt spesialøl ... det hadde vært megaopplegg!!!

Det er Scanair Valgvake paa Bainbridge - oppmoete er bare noe tynnt....opplegget: Starter klokken 17:00 I commuter Comforters paa Ferge kaia i Seattle....storskjerm og Hale's Spesial Oel.....:rolleyes: Saa blir det middag paa http://www.harbourpub.com/ her staar ogsaa Hale paa Oel menyen....

Hvor har du vaert ?? Det er ikke det USA jeg kjenner...4.7% regner vi ikke som sterkt oel engang....Akkurat naa er det Barley Wine Sesong, vi har ikke startet med Jule Oelet ennaa...Barley Wines (Som er en slektning av Chimay Blaa) ligger mellom 8.4% og 12.7% - det skal helst drikkes av spesielle glass, utformet nesten som Cognac Glass...en god lokal variant her borte i vest er Hood Canal Breidablikk 9.2%...foran valgkampsendingene har jeg anskaffet en Stone Vertical Epic Ale 2008 (Tappet 08.08.08) aarets brygg er igjen preget av Belgiske tradisjoner...dette er oel som er brygget for aa kunne lagres til 2012, da siste Epic Ale vil bli tappet (12.12.12) - gustavf har kommet med mye meget bra informasjon om Amerikansk oel....mine lokal puber serverer ikke Bud, Miller, Coors etc engang - innen en 40 minutters kjoeretur har jeg 7 bryggerier....fra det meget lokale Hood Canal (Gymnas Laerer Pedersen) til Port Townsend......den lokale brygger Hale's Ales (Bryggeriet ligger i Fremont) men Mike Hale bor nede i gata....har akkurat lansert en 25 aar Jubileums serie, blant annet en utmerket Belgian Dobbel....Stikk innon Scanairs Julebord i Januar...saa skal vi brygge fletta av deg (Som de Arrogante Bastards vi er:colgate::colgate:)
Og alt dette var en liten del av den ene av 50 stater!

Og alt dette var en liten del av den ene av 50 stater!

Hehe ... WA er ekstrem ... men - som nevnt - det finnes utrolig mye digg hvis man leter litt .. også i Florida.

Back