Sendte jagere etter Norwegian-fly

Status
Not open for further replies.
I følge VG sier Norwegian at svenske myndigheter overreagerte ved å sende jagerfly på vingene etter at tre lands flygekontrollenheter hadde prøvd å få kontakt med dem. Norwegian mente også at deres flygere ikke var redd for å fly litt aske. Hva mener passasjerene? :8:
 
Noen som vet hvilken registrering flyet hadde? Der vil vel avgjøre hvilken myndighet som krever rapport? Og evnt. utfører undersøkelsen?

Med så mye fokus på fatigue og de nye EASA flygetidsbestemmelser, så skulle man vel tro at en granskning ville være på sin plass?
 
Vel, alene over Tyskland har man 300 slike loss-comms hver år...

Desverre er dette en neste daglig hendelse...
 
Det hender hver dag at man bommer på en frekvens, eller ikke får med seg overføringen til en annen frekvens. Det kan også hende at det har vært mye tullprat på nødfrekvensen og at man kan ha vært nødt til å skru ned volumet på den for å få med seg det som skjer på den aktive kanalen. Men dersom det er riktig at det har vært "stille" fra grensen mellom Frankrike og Spania, og helt opp til Sverige, er dette et godt stykke og med mindre man er veldig trøtt reagerer man som regel på at det ikke har vært frekvensskifter.

I en del av SAS sine (i flg Kjos) gamle og umoderne fly (SAS NG - som kjent samme type som de nyeste Norwegian får) er det kjøpt, betalt og brukes en datalinkfunksjon hvor man logger inn hos Maastricht, og deretter får sine klareringer og frekvensskifter skriftlig på den lille printeren i cockpit. Det gjør det mindre travelt på velbrukte frekvenser nedover i Europa. Den heter CPDLC (Controller/Pilot Data Link Communication), og er ganske praktisk. Forhåpentligvis innføres den over hele Europa etterhvert.
 
Det hender hver dag at man bommer på en frekvens, eller ikke får med seg overføringen til en annen frekvens. Det kan også hende at det har vært mye tullprat på nødfrekvensen og at man kan ha vært nødt til å skru ned volumet på den for å få med seg det som skjer på den aktive kanalen. Men dersom det er riktig at det har vært "stille" fra grensen mellom Frankrike og Spania, og helt opp til Sverige, er dette et godt stykke og med mindre man er veldig trøtt reagerer man som regel på at det ikke har vært frekvensskifter.

Jeg synes det virker lite sannsynlig at de skal ha klart å komme seg helt fra Spania til Sverige uten å ha radiokontakt med ATC. Jeg setter ei krone på at detaljene i avisartikkelen ikke er helt presise.
 
Jeg synes det virker lite sannsynlig at de skal ha klart å komme seg helt fra Spania til Sverige uten å ha radiokontakt med ATC. Jeg setter ei krone på at detaljene i avisartikkelen ikke er helt presise.

Det kan du ha helt rett i, og noen steder står det at det gjelder tysk, dansk og svensk luftrom. Men de keitete uttalelsene om å "prøve en annen kanal, da hadde de sikkert fått kontakt" fremstår ikke helt proffe - det er tross alt hundrevis av kanaler på et VHF-sett. Det fremstår mer pussig (ifht historien) at flyet ikke ble avskjært før Sverige.
 
Noen som vet hvilken registrering flyet hadde? Der vil vel avgjøre hvilken myndighet som krever rapport? Og evnt. utfører undersøkelsen?

Med så mye fokus på fatigue og de nye EASA flygetidsbestemmelser, så skulle man vel tro at en granskning ville være på sin plass?

Alle Norwegians fly er registrert i Norge
 
BU662, at noe skjer daglig unnskylder ikke at det skjer. For dette skal selvfølgelig ikke skje. Og når det i tillegg har gått så langt at man beslutter å sende opp jagere, så er det ikke lenger en daglig hendelse. Det er mer interessant å finne ut hvorfor/hva som skjedde. Flere land har forsøkt å få kontakt. De har antakeligvis flydd langt uten radiokontakt. Hvorfor? Hvorfor har ikke flygerne reagert på at de har flydd så langt uten å snakke med ATC? Har de forsøkt å få kontakt med andre ATC-enheter eller fly? Kanskje det hele skyldes tekniske problemer? Eller bare fingertrøbbel i cockpit? Det skjer fra tid til annen det også, selv om det ikke skal skje.

At Norwegian bortforklarer det hele med en overreaksjon er i seg selv ganske oppsiktsvekkende, men føyer seg bare inn i rekken av Norwegian sine bortforklaringer hvor ingenting er deres feil. Det er alltid noen andre sin feil. Å sende opp jagere er tross alt siste ledd i en lang rekke av forsøk på å oppnå kontakt med flyet. ATC har sine prosedyrer å følge når man mister radiokontakt med et fly. Til slutt har man et eller sted besluttet å sende opp disse jagerne fordi alle andre forsøk har mislyktes. Og så kaller DY det en overreaksjon?

For å dra en sammenligning: DY (og alle andre selskaper) må av og til gjøre "sikkerhetslandinger" hvor de har indikasjon på at det kan være noe feil på flyet. Det kan være at de har en brannalarm gående (som på Rygge) eller at de har indikasjon på at et av hjulene ikke har kommet ut. I 99,9% av alle slike tilfeller så er det snakk om en feilindikasjon, men flygerne i DY (og alle andre flyselskaper) velger likvel å rope ut "Mayday mayday mayday". Hvorfor det? Er ikke det en overreaksjon? Alle vet jo at det med 99,9% sannsynlighet bare er en feilindikasjon. På samme måte som det var 99,9% sannsynlighet for at DY-flyet ikke var kapret, og at det bare var snakk om fingertrøbbel i cockpit. Men DY velger altså å kalle det en overreaksjon og dermed "pisse" på ATC og de som tok beslutningen om å sende opp jagerfly for å sjekke forholdene. Og skal man tro artikkelen var det nettopp jagerflyene som skulle til for at det plutselig ble opprettet radiokontakt igjen med DY-flyet. Overreaksjon? Virker ikke slik...
 
Last edited:
Ja, men ikke 300 fighter-intercepts hvert år?

Nei, naturligvis ikke.

En "Loss-comm" er en annen ting som en "Renegade".

Det finnes seg klare regler når en fly er deklarert "Loss Comm" og hva må til slik at dette blir deklarert "Renegade". Bare en renegade vil betyr at jagerfly stigger opp. Likevel hører detaljer av disse regler ikke i en åpent forum.

Her blir det skrivet om Datalink...
Desverre nytter det ikek noe. Dersom en nasjonalt flysikrings-tjenester har en "Loss-Comm" og mistenker "Renegade", så tar NATO over og ikke Maastricht. NATO spør ikke i Maastricht, men tar sine avgjørelser pga av de informasjoner de har via Kalka...
 
BU662, at noe skjer daglig unnskylder ikke at det skjer. For dette skal selvfølgelig ikke skje. Og når det i tillegg har gått så langt at man beslutter å sende opp jagere, så er det ikke lenger en daglig hendelse. Det er mer interessant å finne ut hvorfor/hva som skjedde. Flere land har forsøkt å få kontakt. De har antakeligvis flydd langt uten radiokontakt. Hvorfor? Hvorfor har ikke flygerne reagert på at de har flydd så langt uten å snakke med ATC? Har de forsøkt å få kontakt med andre ATC-enheter eller fly? Kanskje det hele skyldes tekniske problemer? Eller bare fingertrøbbel i cockpit? Det skjer fra tid til annen det også, selv om det ikke skal skje.

At Norwegian bortforklarer det hele med en overreaksjon er i seg selv ganske oppsiktsvekkende, men føyer seg bare inn i rekken av Norwegian sine bortforklaringer hvor ingenting er deres feil. Det er alltid noen andre sin feil. Å sende opp jagere er tross alt siste ledd i en lang rekke av forsøk på å oppnå kontakt med flyet. ATC har sine prosedyrer å følge når man mister radiokontakt med et fly. Til slutt har man et eller sted besluttet å sende opp disse jagerne fordi alle andre forsøk har mislyktes. Og så kaller DY det en overreaksjon?

For å dra en sammenligning: DY (og alle andre selskaper) må av og til gjøre "sikkerhetslandinger" hvor de har indikasjon på at det kan være noe feil på flyet. Det kan være at de har en brannalarm gående (som på Rygge) eller at de har indikasjon på at et av hjulene ikke har kommet ut. I 99,9% av alle slike tilfeller så er det snakk om en feilindikasjon, men flygerne i DY (og alle andre flyselskaper) velger likvel å rope ut "Mayday mayday mayday". Hvorfor det? Er ikke det en overreaksjon? Alle vet jo at det med 99,9% sannsynlighet bare er en feilindikasjon. På samme måte som det var 99,9% sannsynlighet for at DY-flyet ikke var kapret, og at det bare var snakk om fingertrøbbel i cockpit. Men DY velger altså å kalle det en overreaksjon og dermed "pisse" på ATC og de som tok beslutningen om å sende opp jagerfly for å sjekke forholdene. Og skal man tro artikkelen var det nettopp jagerflyene som skulle til for at det plutselig ble opprettet radiokontakt igjen med DY-flyet. Overreaksjon? Virker ikke slik...

Jeg vil egentlig ikke inn altfor dype i dette med de regler som anvendes. Men her blandes inn altfor mange ting som har ikke noe å gjøre med dette.

Men, jeg vil gjøre dette for deg. En grunn hvorfor en "Loss-Comm" blir til "Renegade" er faktum at denne fly forandrer sitt høyde. Nå kan man anta at flyet forlot sitt cruising altitude over Sverige fordi det skulle lande i ARN, og dermed blir dette en "renegade".

Dersom vi skulle intercepte alle "Loss-Comm", så ville det blir en dyr og nesten umulig affære, noko som har med politisk-juristiske problemstillinger å gjøre.
 
Det er intet mindre enn SVÆRT oppsiktsvekkende at flygerne har byttet frekvens uten å få kontakt med ny flygeleder for så å fly lenge uten å reagere på at det er stille på frekvensen. Skal man tro DY selv så er jo ikke dette en comfailure hvis det "bare var å forsøke å kontakte flyet på en annen frekvens". Dessuten ville aldri jagere blitt sendt opp dersom vanlig prosedyre for comfailure hadde blitt fulgt.
 
BU662, du vet ikke hva du snakker om. DY forsøker nok en gang å bortforklare seg for å opprettholde sin pene fasade. DY-Skånvik har driti på draget, igjen. Det skjønner alle som jobber operativt. Det er saken. Hva som skjedde ombord i DY-flyet vet ingen av oss. Faktum er at det ble sendt opp jagere. Og da må man anta at det var en grunn til at det ble gjort fremfor å kalle at det er en overreaksjon. Over og ut.
 
TCAS, jeg vet absolut hva jeg snakker om. Din oppførelse her er bare arrogant!

Jeg ikke sier at jeg deler Norwegian sitt tolking av hva skjedde. Men jeg ga deg en klart forklaring hvorfor det ble ikke sendt opp jagerfly i Danmark eller Tyskland. Du kan like dette, forstår dette eller bare glemme dette.

Du har kommet med din vanlig "jeg-hater-DY" innlegg. Det har ikke gitt noen mer-verdi til denne diskusjon. Jeg gir det opp å overbevise deg med argumenter, fordi det nytter ingenting.
 
Loss of communication over en lengre periode blir alltid tatt alvorlig.

Et 9-11 scenario er en mulighet, en annen mulighet er det som skjedde med Helios i Hellas.
 
. Faktum er at det ble sendt opp jagere. Og da må man anta at det var en grunn til at det ble gjort fremfor å kalle at det er en overreaksjon.
Det hender svenske jagere er lette på avtrekkeren også, uten grunn - har selv hatt "in flight flyshow" over Sør-Sverige på vei fra Aalborg til Norge - med radio og transponder operativ hele veien. Fikk til og emd beskje dav Malmø at det kom til å komme en jager for på siden av oss for identifisering (en søndag formiddag).

 
Last edited:
Men, jeg vil gjøre dette for deg. En grunn hvorfor en "Loss-Comm" blir til "Renegade" er faktum at denne fly forandrer sitt høyde. Nå kan man anta at flyet forlot sitt cruising altitude over Sverige fordi det skulle lande i ARN, og dermed blir dette en "renegade".

La oss for guds skyld håpe at flyet ikke forlot marsjhøyden uten å ha snakket med flygeledere i en lengre periode...
 
Status
Not open for further replies.
Back
Top