sail4fun
ScanFlyer Mile High Club
Det svenske flyvåpenet sendte i forrige måned jagerfly etter et fly fra Norwegian, som var på vei fra Spania til Arlanda.
http://www.dn.no/forsiden/naringsliv/article1957943.ece?WT.mc_id=dn_rss
Det svenske flyvåpenet sendte i forrige måned jagerfly etter et fly fra Norwegian, som var på vei fra Spania til Arlanda.
Det hender hver dag at man bommer på en frekvens, eller ikke får med seg overføringen til en annen frekvens. Det kan også hende at det har vært mye tullprat på nødfrekvensen og at man kan ha vært nødt til å skru ned volumet på den for å få med seg det som skjer på den aktive kanalen. Men dersom det er riktig at det har vært "stille" fra grensen mellom Frankrike og Spania, og helt opp til Sverige, er dette et godt stykke og med mindre man er veldig trøtt reagerer man som regel på at det ikke har vært frekvensskifter.
Vel, alene over Tyskland har man 300 slike loss-comms hver år...
Desverre er dette en neste daglig hendelse.
Jeg synes det virker lite sannsynlig at de skal ha klart å komme seg helt fra Spania til Sverige uten å ha radiokontakt med ATC. Jeg setter ei krone på at detaljene i avisartikkelen ikke er helt presise.
Noen som vet hvilken registrering flyet hadde? Der vil vel avgjøre hvilken myndighet som krever rapport? Og evnt. utfører undersøkelsen?
Med så mye fokus på fatigue og de nye EASA flygetidsbestemmelser, så skulle man vel tro at en granskning ville være på sin plass?
Ja, men ikke 300 fighter-intercepts hvert år?
BU662, at noe skjer daglig unnskylder ikke at det skjer. For dette skal selvfølgelig ikke skje. Og når det i tillegg har gått så langt at man beslutter å sende opp jagere, så er det ikke lenger en daglig hendelse. Det er mer interessant å finne ut hvorfor/hva som skjedde. Flere land har forsøkt å få kontakt. De har antakeligvis flydd langt uten radiokontakt. Hvorfor? Hvorfor har ikke flygerne reagert på at de har flydd så langt uten å snakke med ATC? Har de forsøkt å få kontakt med andre ATC-enheter eller fly? Kanskje det hele skyldes tekniske problemer? Eller bare fingertrøbbel i cockpit? Det skjer fra tid til annen det også, selv om det ikke skal skje.
At Norwegian bortforklarer det hele med en overreaksjon er i seg selv ganske oppsiktsvekkende, men føyer seg bare inn i rekken av Norwegian sine bortforklaringer hvor ingenting er deres feil. Det er alltid noen andre sin feil. Å sende opp jagere er tross alt siste ledd i en lang rekke av forsøk på å oppnå kontakt med flyet. ATC har sine prosedyrer å følge når man mister radiokontakt med et fly. Til slutt har man et eller sted besluttet å sende opp disse jagerne fordi alle andre forsøk har mislyktes. Og så kaller DY det en overreaksjon?
For å dra en sammenligning: DY (og alle andre selskaper) må av og til gjøre "sikkerhetslandinger" hvor de har indikasjon på at det kan være noe feil på flyet. Det kan være at de har en brannalarm gående (som på Rygge) eller at de har indikasjon på at et av hjulene ikke har kommet ut. I 99,9% av alle slike tilfeller så er det snakk om en feilindikasjon, men flygerne i DY (og alle andre flyselskaper) velger likvel å rope ut "Mayday mayday mayday". Hvorfor det? Er ikke det en overreaksjon? Alle vet jo at det med 99,9% sannsynlighet bare er en feilindikasjon. På samme måte som det var 99,9% sannsynlighet for at DY-flyet ikke var kapret, og at det bare var snakk om fingertrøbbel i cockpit. Men DY velger altså å kalle det en overreaksjon og dermed "pisse" på ATC og de som tok beslutningen om å sende opp jagerfly for å sjekke forholdene. Og skal man tro artikkelen var det nettopp jagerflyene som skulle til for at det plutselig ble opprettet radiokontakt igjen med DY-flyet. Overreaksjon? Virker ikke slik...
Alle Norwegians fly er registrert i Norge
Det hender svenske jagere er lette på avtrekkeren også, uten grunn - har selv hatt "in flight flyshow" over Sør-Sverige på vei fra Aalborg til Norge - med radio og transponder operativ hele veien. Fikk til og emd beskje dav Malmø at det kom til å komme en jager for på siden av oss for identifisering (en søndag formiddag).. Faktum er at det ble sendt opp jagere. Og da må man anta at det var en grunn til at det ble gjort fremfor å kalle at det er en overreaksjon.
Det hender svenske jagere er lette på avtrekkeren også, uten grunn - har selv hatt "in flight flyshow" over Sør-Sverige på vei fra Aalborg til Norge.
Men, jeg vil gjøre dette for deg. En grunn hvorfor en "Loss-Comm" blir til "Renegade" er faktum at denne fly forandrer sitt høyde. Nå kan man anta at flyet forlot sitt cruising altitude over Sverige fordi det skulle lande i ARN, og dermed blir dette en "renegade".
We use essential cookies to make this site work, and optional cookies to enhance your experience.