Re: Satelitthjelp gir mer Miljøvennlige landinger
Nå kjenner jeg ikke til Tromsø-konseptet i detalj, for jeg er ikke med i prosjektgruppen, men jeg antar at det eksempelvis vil kunne gi en annen og kortere innflyvning basert på mer nøyaktig navigering ifht terreng, fjorder o.l., og derved gir færre track-miles (utfløyet distanse) enn dagens ILS fra nord, der man når man kommer sørfra må fly en laaaang bue rundt for å komme inn på ILSen sin innflygingskurs og høyde fra 4500-5000 fot, og så kuske mangfoldige mil innover på en bratt glidebane.
Grunnen til at LT er med, er nok at det er såpass med nyvinninger ifht dagens prosedyrer at det er snakk om ny sertifisering/godkjennelse av "noe".
Er det godt nok vær og trafikken tillater det, flyr forøvrig mange i dag en visuell innflyging til downwind rett øst av byen, og en kort landingsrunde. Den sparer også mye tid og fuel, men ville vært enda mer besparende om den kunne gjøres "mer vitenskaplig" ifht horisontal og (spesielt) vertikal navigasjon i tillegg til det normale flygerskjønnet.
Som sagt, er ikke i prosjektet, så dette er "from the top of my head". Kanskje Avinor eller LT har mer på sine nettsider etterhvert.
Siden vi er i folkeopplysningens ånd, og fagforeninger stadig "får sitt", kan det nevnes at norske "fagforeningsflygere" gjennom sitt medlemskap i Norsk Flygerforbund og tillitsverv i det internasjonale IFALPA, har hatt ledende roller i ICAO sin utvikling av det internasjonale regelverket både for kortbaneflyplasser og store flyplasser (en Widerøe-kaptein, nettopp pensjonert, var leder for IFALPAs Aerodrome and Ground Environment-komité i en årrekke), og for sivil helikoptertrafikk. For sistnevnte var også en, nå pensjonert, Helikopter Service-kaptein, som medlem/leder for IFALPAs Helicopter Committee, så tilstedeværende under ICAOs arbeidsmøter for å utvikle sine Helicopter Annexes, at hans forslag til tekst og innhold - utarbeidet ferdig natten før i samarbeid med andre helikopter-kolleger, i stor grad ble til det som i dag er ICAOs HEL Annex'er.
Tilsvarende arbeid er gjort på en rekke andre felt av norske fagforeningspiloter (min def - en flyger som er aktiv i union work) på frivillig basis, i selskaper der arbeidsgiver har fristilt noe av deres arbeidstid for at de kan stille på internasjonale møter og konferanser. Kanskje ikke den beste bedriftsøkonomiske ånden, men viktig for å gjøre flysikkerheten bedre både for dem som flygere, og ikke minst for "dere" som passasjerer.
En hedersmann som spesielt bør nevnes, har brukt 17 år av sin pensjonisttilværelse (han er nå 76-77 år gammel) for å forske frem og utvikle et holdbart system for måling av friksjon på glatte rullebaner - noe som utrolig nok fremdeles er et av de største "blanke feltene" innen sivil luftfart, og årlig årsak til havarier og utforkjøringer, selv i Norge. Mannen var i sin tid, som Braathens-flyger, sentral i Norsk Flygerforbund, og holder forbundets fagfolk tett oppdatert på utviklingen av prosjektet sitt, som har vakt internasjonal oppmerksomhet. (Han er i tillegg far til en av dette forumets dyktige skribenter).
Så det var litt reklame, for dere flygere på forumet; hvis dere tilhører en forening som er medlem i NF, og det er jo mange, så tilhører dere et community med over 100 000 yrkesflygere i over 90 land, og det er full anledning til å engasjere seg i NFs faglige arbeid, og gjennom det, representere norske flygere i en av IFALPAs 11 stående (og rimelig hardtarbeidende) fagkomiteer, med direkte faglig innflytelse på ICAO og dergjennom på FAA, EASA, LT, Avinor osv.
En "fagforening" på pilotsiden har enkelt fortalt to hovedoppgaver; den faglige (å sørge for at du som flyger kommer trygt hjem til middag etter arbeidsperioden, og tid til å hvile ut til du skal fly igjen), samt den industrielle (at du har råd til middag, og gjerne et sted å bo og en bil så du kan komme deg til jobb også ^_^).