Satelittbasert presisjonsinnflyvning på kortbanenettet

Re: FlyViking - diskusjonstråd

WF sitter oå restlageret, men har lovet å selge til alle som vil kjøpe. Så gjenstår det å se om WF holder det de lover og om FV vil betale det de vil ha.

Scat 1 er tilgjengelig og selges via agent. Dash 8 til FV er pr. i dag ikke forberedt for installasjon av Scat 1.Hvilken betydning det har for regulariteten vil vise seg.
WF regner fortsatt Scat 1 som det beste systemet for bruk på det norske kortbane nettet.
 
Last edited:
Re: FlyViking - diskusjonstråd

EGNOS sender korreksjonsdata fra geostasjonære satellitter, mens SCAT-1 og GBAS (GAST-C og i fremtiden -D) sender korreksjonsdata fra flyplassene. Bakkesegmentet i EGNOS måler posisjoneringsfeil på en ca. tilsvarende måte som det LAAS-systemene (SCAT/GBAS) gjør, men referansestasjonene er langt mer spredd (2-3 stk i Norge), og dataene sendes til en sentral for prosessering før det distribueres til EGNOS satellittene.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Er WAAS brukbart i Norge, skulle tro det er noe lignende som Egnos?
Hadde WAAS på seilbåten min for 10 år siden, nøyaktighet ned til en meter synes jeg å huske.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

WAAS er tilsvarende av EGNOS (eller rettere sagt så er det omvendt, da WAAS vel var operativt før EGNOS), men der ligger satellittene på ca 98-107°W, så de dekker kun Nord-Amerika. GAGAN (India) og MSAS (Japan) er andre tilsvarende SBAS-systemer.
 
Re: FlyViking - diskusjonstråd

Aha, så Egnos er som WAAS men for Europa?
Man lærer noe hver dag.
 
Back
Top