SASBraathens dropper søksmål mot Avinor

  • Thread starter Thread starter LN-HAT
  • Start date Start date
Re: SASBraathens dropper søksmål mot Avinor

Ikke hadde de kommet veldig langt med det heller:naughty:
 
Re: SASBraathens dropper søksmål mot Avinor

Originally posted by catocontrol
Ikke hadde de kommet veldig langt med det heller:naughty:

Hva gjør deg så sikker på det?
 
Re: SASBraathens dropper søksmål mot Avinor

Det ville vært umulig å bevise om flygelederne faktisk var syke eller om det var en aksjon. Flygelederne har selv muligheten til å si at dem ikke er "kontrolldyktige" og dermed ta seg selv ut av tjeneste. Det vil være umulig for utenforstående å motsi det når det er slik regelverket fungerer. Hadde man fått en dom mot en slik ordning ville det ha gått på sikkerheten løs. Det ville nok også utløst en rekke reaksjoner og aksjoner som flyselskapene ville tapt enda mer penger på.

CL
 
Re: SASBraathens dropper søksmål mot Avinor

Slik at man muligens bør få litt klarere "SLA" avtale mellom Avinor og Kundene (leses Flyselskapene) ,slik at om Avinor , uavhenging av underliggende årsak, blir mer økonomisk ansvarlig for forsinkelser.
 
Re: SASBraathens dropper søksmål mot Avinor

Originally posted by LN-BRK
Det ville vært umulig å bevise om flygelederne faktisk var syke eller om det var en aksjon. Flygelederne har selv muligheten til å si at dem ikke er "kontrolldyktige" og dermed ta seg selv ut av tjeneste. Det vil være umulig for utenforstående å motsi det når det er slik regelverket fungerer. Hadde man fått en dom mot en slik ordning ville det ha gått på sikkerheten løs. Det ville nok også utløst en rekke reaksjoner og aksjoner som flyselskapene ville tapt enda mer penger på.

CL

Men dette er striden mellom Avinor og deres ansatte. Når det gjelder flyselskapene er det Avinor som ikke har klart å levere de tjenestene de skal til kundene. Hva grunnen til det er burde ikke spille noen rolle så lenge det ikke dreier seg om Force Majeure.
 
Re: SASBraathens dropper søksmål mot Avinor

Originally posted by LCH
Originally posted by LN-BRK
Det ville vært umulig å bevise om flygelederne faktisk var syke eller om det var en aksjon. Flygelederne har selv muligheten til å si at dem ikke er "kontrolldyktige" og dermed ta seg selv ut av tjeneste. Det vil være umulig for utenforstående å motsi det når det er slik regelverket fungerer. Hadde man fått en dom mot en slik ordning ville det ha gått på sikkerheten løs. Det ville nok også utløst en rekke reaksjoner og aksjoner som flyselskapene ville tapt enda mer penger på.

CL

Men dette er striden mellom Avinor og deres ansatte. Når det gjelder flyselskapene er det Avinor som ikke har klart å levere de tjenestene de skal til kundene. Hva grunnen til det er burde ikke spille noen rolle så lenge det ikke dreier seg om Force Majeure.

Jeg er helt enig med deg LCH, dette kan være ansvarsgrunnlag, men saken er ikke opplagt og SAS velger vel heller å se fremover. Vi fikk faktisk om force majeure på eksamen nå sist uke.
 
Re: SASBraathens dropper søksmål mot Avinor

Originally posted by jb1
Jeg er helt enig med deg LCH, dette kan være ansvarsgrunnlag, men saken er ikke opplagt og SAS velger vel heller å se fremover. Vi fikk faktisk om force majeure på eksamen nå sist uke.

I know, romkameraten min hadde eksamen samtidig som deg, så jeg har sett alle de fæle oppgavene dere fikk! :)

Saken er langt fra opplagt, enig der, men nettopp derfor synes jeg det er synd at man ikke går videre med den. Noe sier meg at denne saken ville gått helt til topps.
 
Re: SASBraathens dropper søksmål mot Avinor

Originally posted by P.A. VIKING
Slik at man muligens bør få litt klarere "SLA" avtale mellom Avinor og Kundene (leses Flyselskapene) ,slik at om Avinor , uavhenging av underliggende årsak, blir mer økonomisk ansvarlig for forsinkelser.

Nettopp! Bør kunne bidra til at Avinors ledelse setter større fokus på bemanningssituasjonen.

(Edit: SLA = Service Level Agreement.)
 
Re: SASBraathens dropper søksmål mot Avinor

Det ryktes at Lufthavnsjefen på Gardermoen har kontaktet Flysikringsdivisjonen, og spurt om hvor mange mann man trenger i tårnet og på approach, for å hindre driftsforstyrrelser/avbrudd. (Vil jo ikke hjelpe om ACC ikke fungerer) Den mannen har forstått noe knehønene i FSD ikke forstår, at man lønner mange flygeldere i mange år, for den summen kundene taper på ett par dager med kaos som i fjor.

Lederen av FSD er mer interessert i å få implementert alle forslagene "Take Off 05" kom med, og ikke gjøre det som faktisk er best for selskapet. (Om noen har glemt det, var Anne Grette, dagens leder av FSD, leder for Take Off 05 gruppen.........og alle undersjefene henners var også i den gruppa......)


Om noen skulle tro at bemanningssituasjonen er løst, så vent ett par mnd, da er det flere enheter som får problemer.

PS: Kolleger har begynt å si opp jobben i Avinor i rein fortvilelse over hvordan man blir behandlet! :devot:
 
Back
Top