SAS vokste seg ut av himmelen

MD11

ScanFlyer Dusty
Adressa dokument belyser SAS sin situasjon. Intressant og lese igjennom.

-.Servicen vår er bra, kundebehandlingen vår er bra og ikke minst er vi best i Europa på punktlighet. Tirsdag hadde vi 100 prosent punktlighet på 346 avganger og 98,5 prosent innenfor 15 minutter, sier Johansen.

Og Strand snakker om nettverksselskapene, med det lille ekstra, som sliter over hele linja, akkurat som SAS. Han snakker om at alliansenes tid er over. Det er ikke gevinst å hente der. Derfor vil det skje flere oppkjøp

Strand mener at alliansenes tid er over. Finner det merkelig at en SAS sjef uttaler dette.

Tja, den servicen jeg fikk på OSL i sommer kan vel ikke kalles bra....men men

http://www.adressa.no/meninger/article1371008.ece

Last edited:
Punktlighet er bra... gebyrfritt er bra... bonuspoeng er bra... frokost er bra... den økonomiske situasjonen er ikke bra...

Heisann MD11!

...Strand mener at alliansenes tid er over. Finner det merkelig at en SAS sjef uttaler dette...

Helt enig med deg der! Med slike utsagn virker det som at SAS ikke benytter seg fullt ut av denne allianse muligheten... :question:

Jeg nevnte tidligere Jan Albrecht, Star Alliance CEO sin kommentar der han beskriver en allianse som et fitness senter. Er du medlem og ikke benytter deg av apparatene saa er det kun en oekonomisk drain, men benytter du apparatene blir du i bedre form... ;)

Dag

Last edited:
Strand mener at alliansenes tid er over. Finner det merkelig at en SAS sjef uttaler dette.
Når SAS ikke vil selge billetter til codeshare-flighter (SK-nummer hos andre selskaper) på egne websider (sas.no, ikke wideroe.no) så er det ikke alliansene det er noe feil med...

• sas.no viser tre non-stop avganger OSL-FRA
  • wideroe.no (og lufthansa.com) viser syv non-stop avganger OSL-FRA
:rolleyes:

Godt å se at det fortsatt er journalister som skriver godt og går grundig inn i saken uten at det skal lages et sensasjonsoppslag !

Nå er det jo også slik at SAS i 2.kvartal faktisk hadde et positivt driftsresultat, men hvor det var de store engangskostnadene ifbm Core SAS som skapte det store underskuddet.

Vent og se alle skeptikere, det jobbes meget bra over hele linjen, og jeg tror og håper at mange vil bli positivt overrasket om ikke altfor lenge !

En del her har hevdet at SAS ikke kutter i administrasjon...:

Han viser vei rundt i gangene og kontorlandskapene i det blå åttitalls speilglass-palasset, som nå skal tømmes. Allerede står massevis av kontorer tomme. Flere fløyer av bygget er stengt. Antallet ansatte er redusert fra 350 for tre år siden, til 120 i dag. Selv sjefens kontor er så spartansk at det ser ut som om han allerede har flyttet til det nye bygget ved Gardermoen. Det har han ikke. Men det store glasspalasset, som egentlig er en arv fra Braathens, tømmes før nyttår. Avtalene med Norwegian Properties, og med tidligere SAS-sjef Petter Jansen som sjef, er sagt opp.

Godt å se at det fortsatt er journalister som skriver godt og går grundig inn i saken uten at det skal lages et sensasjonsoppslag !

Nå er det jo også slik at SAS i 2.kvartal faktisk hadde et positivt driftsresultat, men hvor det var de store engangskostnadene ifbm Core SAS som skapte det store underskuddet.

Vent og se alle skeptikere, det jobbes meget bra over hele linjen, og jeg tror og håper at mange vil bli positivt overrasket om ikke altfor lenge !

Men selv om det jobbes over hele linjen så er uttalelser om at alliansenes tid er over nokså underlige. Jeg skulle tro at det var et av SAS sine virkelig sterke kort vis a vis LCC'er de ser ut til å mene at de også konkurrerer med.

Hvis det er slik at SAS ikke ønsker å satse på alliansen så er det egentlig bare å melde seg ut. Jeg er veldig usikker på hvorvidt det er et positivt trekk fra SAS....

En del her har hevdet at SAS ikke kutter i administrasjon...:

Det er nok kuttet til beinet der også, noe mer vil nok komme når vi blir et helt (og vesentlig mer levedyktig(?) selskap fra ultimo oktober!

Hvis det er slik at SAS ikke ønsker å satse på alliansen så er det egentlig bare å melde seg ut. Jeg er veldig usikker på hvorvidt det er et positivt trekk fra SAS....

Men med SAS sin tradisjon med å skyte seg selv i foten, for så å klage på hvor vondt det gjorde, så ville jeg ikke være "förvånad"!
Det kan visstnok koste $$$$$$ å melde seg ut av *A.

Hvis de melder seg ut av alliansen er jeg i det minste redd at jeg mister en del motivasjon for å fly SAS. Jeg flyr først og fremst SAS fordi jeg synes totalen er bedre enn f.eks Norwegian pga Eurobonus fordelene.
Men fjerner du alliansebiten blir jeg tvunget til å bytte turer fra SAS til LH for å opprettholde *G fordeler internasjonalt. Fordeler jeg setter veldig stor pris på, og som jeg ikke tror jeg er alene om å like.

Nå sier han da hverken at SAS skal ut eller at alliansen ikke fungerer ;) Så tror ikke man skal overdramatisere uttalelsen heller

Nå sier han da hverken at SAS skal ut eller at alliansen ikke fungerer ;) Så tror ikke man skal overdramatisere uttalelsen heller

Strand sier at "alliansenes tid er over. Det er ikke gevinst å hente der.". Hvordan skal man tolke det? Det er ikke lønnsomt å være med i en allianse ifølge Strand, om han er sitert rett.

Dette er to setninger fra en antakelig større sammenheng, så overdreven tolkning er ikke nødvendig eller hensiktsmessig.

Dette er to setninger fra en antakelig større sammenheng, så overdreven tolkning er ikke nødvendig eller hensiktsmessig.

Det kan så være. Han har nå uansett uttalt det (jeg antar han er riktig sitert), så noe må vel ligge bak uttalelsene. Han uttaler jo også videre at det vil komme flere oppkjøp, så det er mulig han mener at allianser ikke er sterkt nok integrerte og at kun oppkjøp gir sterk nok grad av integrasjon. Når man ser på eksemplet som vises til ovenfor (ikke salg av codeshare-flighter fra sas.no - jeg tar et forbehold om at det stemmer) så kan man jo lure på om SAS selv er dedikert nok i forhold til alliansen de er med i.

Når SAS ikke vil selge billetter til codeshare-flighter (SK-nummer hos andre selskaper) på egne websider (sas.no, ikke wideroe.no) så er det ikke alliansene det er noe feil med...

• sas.no viser tre non-stop avganger OSL-FRA
  • wideroe.no (og lufthansa.com) viser syv non-stop avganger OSL-FRA
:rolleyes:

Dette har litt med å gjøre at LH og andre partnerselskaper ikke selger andre en seg selv.

Jeg har prøvd å få LH til å booke rutinger som ville være SK fly (vi prøvde CPH-NRT, der SAS flyr direkte), men da ville LH ikke booke SK, de ville heller booke oss via FRA med seg selv. Det samme med andre selskaper

En annen ting er kostnadene, hvis for exempel SK booker Lufthansa til Oslo-Frankfurt-LAX så vil ikke SK tjene noe veldig på dette, SK vil få betalt halvparten av Oslo-FRA der Sk og LH har en avtale om dette. Mens resten av strekningen tar LH selv. I tillegg til dette vil SK være ansvarlig for kunden og det øyeblikket det går noe galt, som gjør at bilettene må gjøres om får SK regningen for dette, da SK er ansvarlig for bestillingen og passasjeren.

Pil råttent men sånn er det.

Strand sier at "alliansenes tid er over. Det er ikke gevinst å hente der.". Hvordan skal man tolke det? Det er ikke lønnsomt å være med i en allianse ifølge Strand, om han er sitert rett.

Det henger vel sammen med at med de 25% poengene de gir på sine fleste billetter til en fornuftig pris, så er ikke alliansetilhørighet noen motivasjon for mange eurobonus medlemmer lenger. De shopper heller flybillettene hos det flyselskapet som selger den billigste billetten. Slik det er nå, skal man jo fly hundrevis av turer til mikropoeng før man har råd til en bonusreise.

Hvis SAS hadde gitt 100% poeng på alle eco billetter, så hadde nok situasjonen vær anderledes, og alliansetilknytningen mye viktigere for SAS. Da hadde nok mange vært villige til å betale noen hundrelapper ekstra for å fly SAS fremfor konkurrenter utenfor alliansen.

Bare synd ledelsen i SAS ikke har innsett dette for lenge siden......:rolleyes:

BF:cool2

Regnestykket nå sier at en må reise 40 ganger T/R OSL-CPH for å få en nok poeng til en T/R billett på samme strekning for poengene. Denne billetten koster da like mye i avgifter som det konkurenten tar for en enveis billett. Med andre ord er det svært så marginalt poeng i disse poengene lenger. Dermed bryr mange seg ingen ting om dette, og shopper billetter etter pris. Alt det andre som har med reisen å gjøre er tross alt i det store og det hele likt likevel.

Back