SAS vil selge eierandelen AirBaltic

Er nok litt av begge deler. Jansson sa at så lenge de ikke er majoritetseier så kan ikke SAS gjøre de grepene de ønsker og føler seg dermed som en baksetepassasjer og at SAS sin strategi er å sitte med kontrollerende andeler i flyselskapene de eier. Det er jo også en (av mange) grunnene til at de skal kvitte seg med sine 20% i BD
 
SAS har jo lenge hatt et ønske om å ta over hele airBaltic, og hvis nå Latvia ikke ønsker å selge, faller jo en del av grunnlaget for å sitte med den minoritetsposten bort. Mats Janson har jo tidligere sagt at SAS ikke er interessert i å sitte med minoritetsposter. Så spørs det om SAS finner noen kjøpere for 25% av Skyways, 37,5% av air greenland, 20% av bmi og 47,7% av airBaltic.
Kanskje SAS heller skal satse på Estonian som brohodet i Beltikum? SAS eier i dag 49% av Estonian Air, med en opsjon på å kjøpe seg opp. De andre eierne er den estiske staten (34%) og Cresco (17%)
 
Jeg skjønner at SAS gjerne vil ha majoriteten av airBaltic, men selskapet ekspanderer jo og satser mer enn noe annet SAS-selskap... Så er dette bare prinsipielt eller er SAS misfornøyd med airBaltics utvikling?
 
It's quite official:
airBaltic moved to affiliated companies

As reported in the SAS Group Q2-report today; The Latvian government recently decided that the privatization of airBaltic would not be completed.

This makes it impossible for the SAS Group to assume a majority ownership in airBaltic on the basis of a conversion of loans. Accordingly, the holding is reported as an affiliated company from July 1, 2008.

SAS’s shareholding in airBaltic will be divested.

Så langt i år har airBaltic en EBIT ekstraordinære poster på -105 MSEK, så riktignok er BT ekspansivt, men det koster også.

airBaltic reported distinctly weaker earnings compared with
the year-earlier period. The company continued its substantial
expansion and launched some ten new routes during the
second quarter. This expansion resulted in larger market
shares but has not yet generated the desired effect on
earnings. Passenger revenue did not rise at the same rate as
production, due mainly to a significantly lower load factor.
Yield remained relatively stable. Rising fuel prices adversely
impacted earnings. airBaltic was more heavily affected by
elevated fuel prices than the other companies in the Group
since, in relation to them, the proportion of fuel in the carrier’s
cost base is larger.
 
Joda, de taper penger, men de har jo etter hvert fått et relativt stort marked som jeg ikke helt skjønner at SAS vil kvitte seg med. Jeg regner med at Baltikum er et strategisk område for SAS, og nå som airBaltic har blitt så store, vil det bli vanskelig for SAS å gjøre det samme med Estonian Air...
 
Dette tror jeg kan være helt greit... airBaltic ligger jo ikke i nærheten av "kjerneområdene" til SAS. Hvis SAS igjen begynner å tenke service - fast track, priority bagasje, seating, gjennomgående innsjekk, lounger, Star Alliance så passer jo ikke airBaltic inn.
 
airBaltic tilbyr prioritert bagasje, seating, gjennomgående innsjekk, lounger og bonuspoeng, EB...
 
Hva skjer med Q400NG som SAS Gruppen har bestilt til airbaltic - går de til airBaltic eller går de til WF?
 
Back
Top