SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

MartinL

ScanFlyer Dusty
SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Selv har jeg ment i svärt mange år at SAS sin produksjon burde ha sin hovedtyngde fra Arlanda. Stockholm ligger geografisk midt i det nordiske og baltiske veldet.

Jeg vil faktisk gå så langt i å hevde at SAS er dödsdömt om de ikke flytter mer av produksjonen til Arlanda. SAS klarer ikke å differensiere sitt produkt fra CPH. Etter min mening ligger Kastrup alt for näre de store europeiske trafikk navene til å fremstå som et Skandinavisk alternativ.
SAS har i alt for stor grad "glemt" sitt hjemme marked, noe som reflekteres i satsningen i Nord Tyskland. Enkelte har hevdet at belegget på SAS IC til tider består av opp mot 40-50% tyskere. Samtidig så velger 70 -90% av Nordmenn og Svensker å IKKE fly med SAS IC eller SAS via CPH. Selv om de baltiske landene nå er i en ressisjon, er det liten tvil om at disse områdene i fremtiden vil stå for en vekst som i större grad vil bli viktig for SAS. Flytiden fra Arlanda til de störste batiske byene er svärt lav og vil kunne väre svärt konkurransedyktig i fremtiden.

SAS vil også fremstå som et godt alternativ til Finnair dersom trafikk tyngden flyttes til Arlanda. Ikke minst vil SAS kunne bli et godt alternativ til Finnair for finske reisende som i dag stort sett ler av SAS sitt tilbud fra Arlanda.

Når det gjelder kostnaden for drift og personal, taler artikkelen for seg selv.
Jeg håper virkelig at dette blir en reallitet, men de Danske ansatte er naturlig nok redde for hva dette vil bety for Danmark og Kastrup.

Jeg har en dröm om at jeg en gang kan oppleve SAS med sin hjemmehavn fra Arlanda. Det er på hjemmebane at slaget må kjempes!

Konsernsjef Mats Jansson antyder at SAS kan komme til å flytte en større del av produksjonen til Sverige. Årsaken er høyere kostnader i Danmark og Norge. Nå ber dansk fagbevegelse staten gripe inn for å redde arbeidsplassene.

Danskene frykter at SAS skal bli mere "Svensk Alt Sammen". Bakgrunnen er et TV-intervju med konsernsjef Mats Jansson. Her antydes det at en større del av fremtidens SAS-produksjon kan bli flyttet til Sverige på grunn av høyere kostnader i Danmark og Norge.

http://boarding.no/art.asp?id=37442

Vi kørte fast med dansk SAS personale
Det kan ifølge SAS formand Fritz Schur betyde, at der trækkes trafik ud af Danmark.

Fagforeningernes opråb til politikerne ser kun ud til at få virkning for oppositionen. Hverken regering eller bestyrelse agter at ændre de udstukne linier, som blandt andet adm. direktør Mats Jansson endnu engang understregede i svensk TV midt under "den hvide sport" i Båstad. (Se herunder).

I dag siger formanden for SAS, danske Fritz Schur (foto) til Børsen: " Vi kørte desværre primært fast i besparelsesforhandlingerne omkring Danmark. Det kan indebære, at vi trækker trafik ud af Danmark."

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=21320c


Fagforeningene ber danske myndigheter om å legge press på konsernet.
Det fastslår trafikpolitisk ordfører i Folketinget Magnus Heunicke, som ikke mener regeringen lever op til sit ansvar som medejer.

"SAS er så vital for Danmark og København, at det er uacceptabelt, hvis man lader SAS skrumpe og flytte til Sverige. Vi skal på politisk niveau finde ud af, om vi ønsker et SAS i Danmark eller vi skal lade virksomheden forsvinde med deraf følgende konsekvenser for tusinde af ansatte, erhvervslivet og Københavns centrale placering.

Det er en politisk opgave, at sikre, at SAS også i fremtiden er en stærk aktør i Danmark og i det hel taget.

Der må jeg sige, at jeg ikke synes regeringen lever op til sit ansvar som ejer og har ladet stå til i for lang tid, " siger Magnus Heunicke.

Socialdemokraterne vil nu rejse sagen - som en hastesag - over for transportministeren og finansministeren.

http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=21312

Kjör debatt forum medlemmer!
 
Last edited:
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Det er vel en kjennsgjerning at SAS DK altfor lenge har fått lov til å diktere hvilke betingelser som skal gjelde for SAS sine operasjoner. Det er da også årsaken til at CPH har hatt en ledende posisjon i Skandinavia.

Denne situasjonen er nå i ferd med å bli endret, og etterhvert er OSL, CPH og ARN mer eller mindre jevnstore.

Mye sunn fornuft å flytte tyngdepunktet mot ARN, helt enig i at slaget må stå på hjemmebane. Det er nettopp dét SAS-ledelsen i for mange år har undervurdert.

På sikt, litt usikker på tidshorisonten her, er jeg overbevist om at CPH´s overordnede rolle i Skandinavisk luftfart er en saga blott.
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Er dette første tegn på at det nå settes hardt mot hardt? Kan man komme i en situasjon hvor SAS ignorere Fagforeningene i DK og bare kjører på. Så tar man de konfliktene man får, og lar de ansatte i dk selv grave sin egen grav?
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Tror nog detta mest är "spel för gallerierna" alltså bara en påtryckningsmedel som jag verkligen undrar om det någon gång skulle sättas i verket. Man sa när man gick till "core SAS" att CPH skulle fortsätta vara bas ,men det är klart att det är panik just nu för SAS och gör man inget så väntar förmodligen bara en sak KONKURS!
Sedan kan man tycka att det är otroligt att så få svenskar och norrmänn väljer att flyga långdistans med SAS. Borde vara en majoritet om man ska lyckas. tror inte heller man ska försöka slåss om tyskarna, där kan man bara förlora till Lufthansa. Kanske bättre specialisera sig i Norden o runt Östersjön. Man kan lyckas från annan plast än Köpenhamn och nära Tyskland , det har Finnair visat!
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

å flytte noe særlig produksjon fra Norge er vel mer eller mindre umulig, da det ikke er noe produksjon igjen.... eller høres jeg sprø ut hvis jeg synes det høres litt bakvendt ut å fly stockholm-haugesund??

men jeg synes det er på høy tid at danskene får føle på at SAS ikke er sosialkontor
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Tror nog detta mest är "spel för gallerierna" alltså bara en påtryckningsmedel som jag verkligen undrar om det någon gång skulle sättas i verket. Man sa när man gick till "core SAS" att CPH skulle fortsätta vara bas ,men det är klart att det är panik just nu för SAS och gör man inget så väntar förmodligen bara en sak KONKURS!

Jeg tror ikke dette er et spill for galleriet. Situasjonen i SAS er kritisk. Utpå senhøsten kan det være slutt om de ikke får orden på butikken. Det er slutt på tiden hvor SAS bruker media som "pressmiddel" overfor foreningene for å få gjennom en avtale. SAS har også sagt at de nå må ta andre og mer drastiske steg i bruk. Jansson har tidligere vist at han mener alvor da han flyttet en del av produksjonen OSL-CPH over til SAS Norge.

Det blir en spennende høst!
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

(...) Man sa när man gick till "core SAS" att CPH skulle fortsätta vara bas(...)

Man har gått bort fra noen av punktene i Core SAS allerede, så hvorfor ikke på dette punktet også. CPH skal vel fortsatt være base, men vi kan vel vente oss at en god del av produksjonen vil bli flyttet over til ARN.
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Hadde det ikke vært slik at hvis de hadde flyttet hele IC til ARN, så kunne de øke frekvensen til f.eks NYC og ORD? Evt økt med HKG, SFO eller andre steder? De måtte da totalt sett bli mye mer konkurransedyktige?
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Den produktion man talar om att flytta kan väl bara vara långdistans o viss matning . Långdistansen är väl ett sorgebarn med höga kostnader och om jag förstått det rätt, av inlägg tidigare här, så kan man tjäna flygtid på att lägga framför allt asientrafik från ARN. Det i sig, är en besparing för denna trafik även om det blir lite längre "inmatning".
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Når de går ned til 7 stk IC-fly, så er det kanskje bare dumt og dyrt å ha 2 HUB´er?
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

at ikke Asia går fra ARN og Nord-amerika fra OSL er for meg helt uforståelig.... man kunne klart å rotere akkurat èn maskin på hver rute fra ARN til Asia og samme for OSL til feks vestkysten av USA, mens fra CPH går det akkurat ikke....

når man sier at nord-tyskland veier så jævlig tungt, så forstår jeg ikke om det har noe poeng for de om de må via OSL el ARN istedenfor CPH; de skal jo samme veien uansett!
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

å flytte noe særlig produksjon fra Norge er vel mer eller mindre umulig, da det ikke er noe produksjon igjen.... eller høres jeg sprø ut hvis jeg synes det høres litt bakvendt ut å fly stockholm-haugesund??

men jeg synes det er på høy tid at danskene får føle på at SAS ikke er sosialkontor

Siste setningen var virkelig god.
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Jeg tror ikke dette er et spill for galleriet. Situasjonen i SAS er kritisk. Utpå senhøsten kan det være slutt om de ikke får orden på butikken. Det er slutt på tiden hvor SAS bruker media som "pressmiddel" overfor foreningene for å få gjennom en avtale. SAS har også sagt at de nå må ta andre og mer drastiske steg i bruk. Jansson har tidligere vist at han mener alvor da han flyttet en del av produksjonen OSL-CPH over til SAS Norge.

Det blir en spennende høst!

Jeg tror du har meget rett i dine antagelser her.Neste halvår og og første halvår 2010 vil selskapet få føle finaskrisen på alvor.Så langt har vi bare sett forpost fektningene.
Jeg er redd for at det kan bli en dramatisk vinter.
Jeg ser at selv om det er fellesferie fortsatt er det stor forskjell på trafikken sammenlignet med ifjor.
Det er glisent med folk på flyene.
Gardermoen igår ettermiddag i rushtiden 16.00-18.00 var ikke til å kjenne igjen.
Jeg har ikke sett så lite folk siden OSL åpnet.
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Jeg tror du har meget rett i dine antagelser her.Neste halvår og og første halvår 2010 vil selskapet få føle finaskrisen på alvor.Så langt har vi bare sett forpost fektningene.
Jeg er redd for at det kan bli en dramatisk vinter.
Jeg ser at selv om det er fellesferie fortsatt er det stor forskjell på trafikken sammenlignet med ifjor.
Det er glisent med folk på flyene.
Gardermoen igår ettermiddag i rushtiden 16.00-18.00 var ikke til å kjenne igjen.
Jeg har ikke sett så lite folk siden OSL åpnet.

Tallene er jo klare, men jeg tror ikke man skal konkludere på enkelte observasjoner. Har selv flydd over Osl flere ganger i sommer å da var det mildt sagt fult der.

Men for å ikke skli dette helt Off Topic, SAS ködder ikke denne gangen. Nå er det alvor. Det reflekteres også gjennom reaksjonene fra SAS Danmark!
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Har også inntrykk av at SAS har veldig fulle fly for tiden. De har selv varslet (i en artikkel jeg leste i går....E24?) at resultatet som legges frem 12.august vil bli bra. De sa noe sånt som "Det er ikke bare Norwegian som vil legge frem et godt resultat".
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Har også inntrykk av at SAS har veldig fulle fly for tiden. De har selv varslet (i en artikkel jeg leste i går....E24?) at resultatet som legges frem 12.august vil bli bra. De sa noe sånt som "Det er ikke bare Norwegian som vil legge frem et godt resultat".

Se inslaget som finns länk till högre upp. Där säger Mats själv om Norewegians resultat kvartal två att då måste man tjäna pengar och antyder att det kommer ett ganska bra resultat från SAS , men tydligen inte så bra som man önskar. Undrar hur mycket pengar det rör sig om som man kan tjäna på att flytta?
 
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Undrar hur mycket pengar det rör sig om som man kan tjäna på att flytta?

Det handler vel mest om å kunne danne en ny selskaps struktur fra et utgangspunkt som jobber for SAS sitt beste og ikke nödvendig vis enkelte lands näringsliv og ansatte sitt beste!
 
Last edited:
Re: SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda

Lad dem dog bare flytte til Sverige. Hvis markedet er til det i DK, vil andre komme ind og fylde de huller som SAS måtte efterlade, hvis ikke, tjaa så var der ikke en berettigelse for SS i den størrelse vi kender idag.

Personligt håber jeg at LH vil gå ind og lave en Lufthansa Danmark, på samme måde som de har lavet Lufthansa Italia, de forstår at levere et godt produkt for deres kunder - også på economy!
 
Back
Top