MartinL
ScanFlyer Dusty
SAS vil flytte produksjonen fra Köbenhavn til Arlanda
Selv har jeg ment i svärt mange år at SAS sin produksjon burde ha sin hovedtyngde fra Arlanda. Stockholm ligger geografisk midt i det nordiske og baltiske veldet.
Jeg vil faktisk gå så langt i å hevde at SAS er dödsdömt om de ikke flytter mer av produksjonen til Arlanda. SAS klarer ikke å differensiere sitt produkt fra CPH. Etter min mening ligger Kastrup alt for näre de store europeiske trafikk navene til å fremstå som et Skandinavisk alternativ.
SAS har i alt for stor grad "glemt" sitt hjemme marked, noe som reflekteres i satsningen i Nord Tyskland. Enkelte har hevdet at belegget på SAS IC til tider består av opp mot 40-50% tyskere. Samtidig så velger 70 -90% av Nordmenn og Svensker å IKKE fly med SAS IC eller SAS via CPH. Selv om de baltiske landene nå er i en ressisjon, er det liten tvil om at disse områdene i fremtiden vil stå for en vekst som i större grad vil bli viktig for SAS. Flytiden fra Arlanda til de störste batiske byene er svärt lav og vil kunne väre svärt konkurransedyktig i fremtiden.
SAS vil også fremstå som et godt alternativ til Finnair dersom trafikk tyngden flyttes til Arlanda. Ikke minst vil SAS kunne bli et godt alternativ til Finnair for finske reisende som i dag stort sett ler av SAS sitt tilbud fra Arlanda.
Når det gjelder kostnaden for drift og personal, taler artikkelen for seg selv.
Jeg håper virkelig at dette blir en reallitet, men de Danske ansatte er naturlig nok redde for hva dette vil bety for Danmark og Kastrup.
Jeg har en dröm om at jeg en gang kan oppleve SAS med sin hjemmehavn fra Arlanda. Det er på hjemmebane at slaget må kjempes!
http://boarding.no/art.asp?id=37442
Vi kørte fast med dansk SAS personale
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=21320c
Fagforeningene ber danske myndigheter om å legge press på konsernet.
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=21312
Kjör debatt forum medlemmer!
Selv har jeg ment i svärt mange år at SAS sin produksjon burde ha sin hovedtyngde fra Arlanda. Stockholm ligger geografisk midt i det nordiske og baltiske veldet.
Jeg vil faktisk gå så langt i å hevde at SAS er dödsdömt om de ikke flytter mer av produksjonen til Arlanda. SAS klarer ikke å differensiere sitt produkt fra CPH. Etter min mening ligger Kastrup alt for näre de store europeiske trafikk navene til å fremstå som et Skandinavisk alternativ.
SAS har i alt for stor grad "glemt" sitt hjemme marked, noe som reflekteres i satsningen i Nord Tyskland. Enkelte har hevdet at belegget på SAS IC til tider består av opp mot 40-50% tyskere. Samtidig så velger 70 -90% av Nordmenn og Svensker å IKKE fly med SAS IC eller SAS via CPH. Selv om de baltiske landene nå er i en ressisjon, er det liten tvil om at disse områdene i fremtiden vil stå for en vekst som i större grad vil bli viktig for SAS. Flytiden fra Arlanda til de störste batiske byene er svärt lav og vil kunne väre svärt konkurransedyktig i fremtiden.
SAS vil også fremstå som et godt alternativ til Finnair dersom trafikk tyngden flyttes til Arlanda. Ikke minst vil SAS kunne bli et godt alternativ til Finnair for finske reisende som i dag stort sett ler av SAS sitt tilbud fra Arlanda.
Når det gjelder kostnaden for drift og personal, taler artikkelen for seg selv.
Jeg håper virkelig at dette blir en reallitet, men de Danske ansatte er naturlig nok redde for hva dette vil bety for Danmark og Kastrup.
Jeg har en dröm om at jeg en gang kan oppleve SAS med sin hjemmehavn fra Arlanda. Det er på hjemmebane at slaget må kjempes!
Konsernsjef Mats Jansson antyder at SAS kan komme til å flytte en større del av produksjonen til Sverige. Årsaken er høyere kostnader i Danmark og Norge. Nå ber dansk fagbevegelse staten gripe inn for å redde arbeidsplassene.
Danskene frykter at SAS skal bli mere "Svensk Alt Sammen". Bakgrunnen er et TV-intervju med konsernsjef Mats Jansson. Her antydes det at en større del av fremtidens SAS-produksjon kan bli flyttet til Sverige på grunn av høyere kostnader i Danmark og Norge.
http://boarding.no/art.asp?id=37442
Vi kørte fast med dansk SAS personale
Det kan ifølge SAS formand Fritz Schur betyde, at der trækkes trafik ud af Danmark.
Fagforeningernes opråb til politikerne ser kun ud til at få virkning for oppositionen. Hverken regering eller bestyrelse agter at ændre de udstukne linier, som blandt andet adm. direktør Mats Jansson endnu engang understregede i svensk TV midt under "den hvide sport" i Båstad. (Se herunder).
I dag siger formanden for SAS, danske Fritz Schur (foto) til Børsen: " Vi kørte desværre primært fast i besparelsesforhandlingerne omkring Danmark. Det kan indebære, at vi trækker trafik ud af Danmark."
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=21320c
Fagforeningene ber danske myndigheter om å legge press på konsernet.
Det fastslår trafikpolitisk ordfører i Folketinget Magnus Heunicke, som ikke mener regeringen lever op til sit ansvar som medejer.
"SAS er så vital for Danmark og København, at det er uacceptabelt, hvis man lader SAS skrumpe og flytte til Sverige. Vi skal på politisk niveau finde ud af, om vi ønsker et SAS i Danmark eller vi skal lade virksomheden forsvinde med deraf følgende konsekvenser for tusinde af ansatte, erhvervslivet og Københavns centrale placering.
Det er en politisk opgave, at sikre, at SAS også i fremtiden er en stærk aktør i Danmark og i det hel taget.
Der må jeg sige, at jeg ikke synes regeringen lever op til sit ansvar som ejer og har ladet stå til i for lang tid, " siger Magnus Heunicke.
Socialdemokraterne vil nu rejse sagen - som en hastesag - over for transportministeren og finansministeren.
http://www.takeoff.dk/news.cfm?nNewsWeekly=0&nNewsId=21312
Kjör debatt forum medlemmer!
Last edited: