SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

I SZS har vi ikke lenger CEOer (OY-KA*) i flåten. De er tilbake hos mainline, mener det var i midten eller slutten av februar dette skjedde.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Ser vi slutet för Connect (sammanslagning med "gamla" SAS) eller är det ett systemfel a la SAS IT igen?

Enligt en tråd i ett annat forum fins det inga connect flighter i systemet från och med den 30 mars 2025. Fram till och med den 29 mars 2025 opererar Connect som vanligt. Link, Xfly och Cityjet finns i systemet som vanligt
 
Last edited:
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Amadeus viser heller ikke noe Connect fra 30. mars, så det ser ut som "SAS IT" gjør det riktig.
 

Attachments

  • 2024-07-12_10-03-26.jpg
    2024-07-12_10-03-26.jpg
    65 KB · Views: 1,231
  • 2024-07-12_10-03-42.jpg
    2024-07-12_10-03-42.jpg
    75.7 KB · Views: 1,233
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Enligt en tråd i ett annat forum fins det inga connect flighter i systemet från och med den 30 mars 2025.

Amadeus viser heller ikke noe Connect fra 30. mars, så det ser ut som "SAS IT" gjør det riktig.

Noen som vet noe mer om dette? Eller når vi eventuelt kan få offisielle nyheter rundt dette? Hvis SAS Coonect avvikles, går alle maskinene deres over til SAS da?
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Noen som vet noe mer om dette? Eller når vi eventuelt kan få offisielle nyheter rundt dette? Hvis SAS Coonect avvikles, går alle maskinene deres over til SAS da?

Det spørs om det ikke er planlagt nøyaktig hvilke ruter som skal flys av SAS og SZS enda, derfor bare fylt inn med standard 32N og opby SAS.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Utrolig merkelig om Connect skal opphøre. Ledelsen kjørte nesten SAS konkurs for å få gjennom Link og Connect, så da ville det vært utrolig om de hadde gått tilbake på det igjen. Men, det er SAS, så man vet aldri.

Sommerens crewmangel viser derimot at én enhet kanskje hadde vært bedre. Om du har crew til 30 maskiner som Connect har og legger det inn i SAS Scand poolen, vil jo det gjøre organisasjonen mer robust. Men det spørs vel om ikke lønningene i Connect er så mye lavere at man totalt sett sparer på å ha det som i dag
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Men det spørs vel om ikke lønningene i Connect er så mye lavere at man totalt sett sparer på å ha det som i dag

Samme avtale, samme lønn.

Ledelsen kjørte nesten SAS konkurs for å få gjennom Link og Connect, så da ville det vært utrolig om de hadde gått tilbake på det igjen.

Aldri undervurder kraften i et stort ego. De gamle kostene er heldigvis donert bort.
 
Last edited:
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Jepp, kostnaden ved å sette opp Connect er jo sunk cost såklart. Det du sier om samme avtale og samme lønn stemmer ikke, du finner masse saker på det i media. Spesielt topplønna er en del lavere i Connect. Både Link og Connect har dårligere avtaler enn Scandinavia, der forskjellen hos Link går mer på arbeidstid enn lønn
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Jepp, kostnaden ved å sette opp Connect er jo sunk cost såklart. Det du sier om samme avtale og samme lønn stemmer ikke, du finner masse saker på det i media. Spesielt topplønna er en del lavere i Connect. Både Link og Connect har dårligere avtaler enn Scandinavia, der forskjellen hos Link går mer på arbeidstid enn lønn


Masse gamle saker ja, og mye har skjedd siden Connect ble satt opp.

Link er uansett ikke relevant i denne diskusjonen, og eller så ligger det flyvende i Scandinaviadelen og toucher maxgrensen for arbeidstid nå i sommer.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Det du sier om samme avtale og samme lønn stemmer ikke, du finner masse saker på det i media. Spesielt topplønna er en del lavere i Connect. Både Link og Connect har dårligere avtaler enn Scandinavia, der forskjellen hos Link går mer på arbeidstid enn lønn

Gjengen på London-basen har vel ansettelser via bemanningsbyrå og har i så måte helt egne vilkår, men CPH og STO er vel i all hovedsak over på ny CBA fra 2022. Samme lønnsskala over hele linja. Link har en prosentsats lavere lønn i forhold til den samme skalaen. Topplønna i Connect er identisk med SK.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Gjengen på London-basen har vel ansettelser via bemanningsbyrå og har i så måte helt egne vilkår, men CPH og STO er vel i all hovedsak over på ny CBA fra 2022. Samme lønnsskala over hele linja. Link har en prosentsats lavere lønn i forhold til den samme skalaen. Topplønna i Connect er identisk med SK.
Hmm, daså. Vis meg gjerne kildene dine, siden NRK og andre da tydeligvis tar feil
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Hmm, daså. Vis meg gjerne kildene dine, siden NRK og andre da tydeligvis tar feil


NRK er ikke oppdatert….og mye har endret seg de siste 2 årene.

Og det er ikke alt som ligger offentlig ute.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Hmm, daså. Vis meg gjerne kildene dine, siden NRK og andre da tydeligvis tar feil

Overenskomsten er forbeholdt ansatte, så den får du dessverre ikke tilgang til av meg. Men jeg er littt nysgjerrig på disse nyhetsartiklene du mener hevder noe annet. Care to share?
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Overenskomsten er forbeholdt ansatte, så den får du dessverre ikke tilgang til av meg. Men jeg er littt nysgjerrig på disse nyhetsartiklene du mener hevder noe annet. Care to share?
Ingen vits å legge ved linker siden dere sier det er utdaterte, men du finner dem hvis du søker på feks «SAS Connect». Men hvis lønna er den samme, hvorfor ha et datterselskap? Hele poenget med SAS Connect, Discover og alle disse er jo å spare penger. Jeg kan love dere at å ha en egen Connect-stab på irske lønninger og registrere fly der ikke veier opp for kostnadene med å opprette selskapet og den ekstra kompleksiteten som følger med det.

PS: jeg prøver ikke å si jeg vet bedre enn en SAS-ansatt og en vert for podcast om fly, men for en utenforstående må jeg si som det populært heter «the math aint mathing»
 
Last edited:
SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Ingen vits å legge ved linker siden dere sier det er utdaterte, men du finner dem hvis du søker på feks «SAS Connect». Men hvis lønna er den samme, hvorfor ha et datterselskap? Hele poenget med SAS Connect, Discover og alle disse er jo å spare penger. Jeg kan love dere at å ha en egen Connect-stab på irske lønninger og registrere fly der ikke veier opp for kostnadene med å opprette selskapet og den ekstra kompleksiteten som følger med det.

Det er forskjell på hva noe var kontra hva det er.

Mye har endret seg siden Connect ble opprettet, både avtaler og økonomiske realiteter. Slik at regnestykket nå ser annerledes ut enn i 2017.

Og skal du ha billige piloter i Vest-Europa….da er det en fordel med nordmenn og svensker man kan betale i kroner. Irer har blitt dyre. Og det var greit når Connect startet, og det var bare plukke opp desperate ex-Monarch piloter som trengte jobb. De tidene er ikke lenger.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Jepp, helt enig Så hvis det faktisk er noe i at Connect skal opphøre gir det veldig mening i mitt hode. Allerede i 2021, da det kom ut offentlig at Connect skulle etableres slik det har vært de siste årene, var vi mange på økonomilinja som bemerket at i usikre tider som vi er i nå og sannsynligvis vil være i fremover, kan det være et bra sikringstiltak å i størst mulig grad ha kostnader og inntekter i samme valuta.

Det at regnestykkene og verden endrer seg så fort at noe man er villige til å risikere konkurs for kanskje ikke er gunstig lenger bare noen få år senere er jo et meget godt bilde på hvor dynamisk flybransjen er. En av mange grunner til at vi er så glade i flybransjen:) Og selv om forholdene de opererer i endrer seg, virker det som SAS-ledelsen anno 2024 virkelig skjønner hva de holder på med. Det har skjedd ekstremt mye positivt i organisasjonen siden streiken, og godt er det. Vi trenger DY og SK i godt slag
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Såvitt jag förstår har både cockpit och kabin harmoniserat sina procedurer senaste året.

Connect/SAIL var en idiotisk idé från början och det borde SAS vetat efter att ha lekt med flera AOCer tidigare men Simon P-H hade ett allt för stort inflytande och lyckades driva igenom detta. Tror en merger av SZS/SK står högt på Jason Mahoneys att genomföra.

Link är någonting helt annat än två aktörer med samma typ av produktion och det är SAS för litet för.
 
Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

Ja, ceo samles i OSL, de skal primært flyve på norsk indenrigs.

De 12 Neo er ganske rigtigt de sidste. De skal alle leveres til SAS "mainline", så det bliver 55 Neo hos SAS og 30 hos Connect

En ting jeg har lurt på, hvor har Connect baser nå? Det begynte vel på LHR, men det er vel også skandinaviske baser nå?
 
Re: SAS og Braathens med langsiktig wetlease

ARN, CPH og LHR er baser for Connect.

Jeg synes fortsatt det er rart at det er «helt ok» at de kan fly innenriks i Sverige, mens det ikke er greit å fly norsk innenriks. Har dette noe med avtalene som er inngått mellom de forskjellige pilotforeningene å gjøre?
 
Back
Top