SAS vil åpne baser i London og Spania - SAS Ireland

Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Så hersker der ingen tvivl om, at alle tre lande skal sælge deres aktier omgående
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Blir jo også spennende å se hvor lett det blir å få med seg fagforeningene på dette nye eventyret. De har jo allerede sagt at de er skeptiske til denne forretningsmodellen.
Men ja, SAS var nødt til å ta grep for å overleve på sikt.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Er vel bare å børste støv av et gammelt livery så ordner dette seg:
1403954.jpg



Kilde
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Dette handler neppe om at SAS skal ta opp konkurransen med FR, EZY, DY og andre i og til/og fra Spania og UK, men heller om at eksisterende SAS-ruter skal overtas av deres baser utenfor Skandinaiva.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Dette handler neppe om at SAS skal ta opp konkurransen med FR, EZY, DY og andre i og til/og fra Spania og UK, men heller om at eksisterende SAS-ruter skal overtas av deres baser utenfor Skandinaiva.

Det har også litt med finansiering å gjøre også, da ved å blant annet ha et eget selskap hvor LHR slots ligger, så kan man mot pant i dette selskapet få bedre finansieringsvilkår
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

"Starting winter 2017, aircraft will be allocated at a base in London and from spring 2018 another base will open in Spain..."

Skal bli interessant å se HVOR i Spania SAS velger å opprette base. Antar at LPA har mest aktivitet vinter-halvåret, mens ALC har en mer jevn trafikk året rundt til og fra Skandinavia.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Kunne ikke SAS bare opprettet baser i London og Spania med fly på det eksisterende AOC og ansatt personell på "lokale" vilkår? Hvorfor må man ha "egene" selskaper og AOC?
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

"Starting winter 2017, aircraft will be allocated at a base in London and from spring 2018 another base will open in Spain..."

Skal bli interessant å se HVOR i Spania SAS velger å opprette base. Antar at LPA har mest aktivitet vinter-halvåret, mens ALC har en mer jevn trafikk året rundt til og fra Skandinavia.

Malaga kan er jo også et alternativ.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Det har også litt med finansiering å gjøre også, da ved å blant annet ha et eget selskap hvor LHR slots ligger, så kan man mot pant i dette selskapet få bedre finansieringsvilkår
Hvordan fungerer dette egentlig? Vil ikke slots ha samme verdi uavhengig av hvilke selskap de ligger i? Hvordan får man ut en gevinst av å flytte de?


-eggs
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Hvordan fungerer dette egentlig? Vil ikke slots ha samme verdi uavhengig av hvilke selskap de ligger i? Hvordan får man ut en gevinst av å flytte de?


-eggs

Slik jeg har forstått det finansielle her så må de skilles ut i eget selskap hvis man skal bruke de separat som sikkerhet ved lån. Hvis ikke vil de bare være en del av den "store" potten ved en potensiell konkurs. Samtidig så må også slotsene brukes aktivt for å ikke miste dem, slik at de må ligge i et operativt selskap.

Hadde da f.eks nesten konkursen i 2012, faktisk endt med konkurs ville da enten slots blitt trukket tilbake av LHR hvis de ikke lenger ble brukt eller hadde noen eier, eller så ville de da blitt brukt til å dekke alle kreditorene, hvor da det ofte er det offentlige som står først i køen.

Så verdien av slots er den samme (markedsverdi), men man kan ikke bruke den som sikkerhet, hvis den ikke kan isoleres ut ved en potensiell konkurs
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Kunne ikke SAS bare opprettet baser i London og Spania med fly på det eksisterende AOC og ansatt personell på "lokale" vilkår? Hvorfor må man ha "egene" selskaper og AOC?

Den offisielle grunnen for det står vel i et innlegg over. Lånevilkår, slots på LHR osv.

Dette er en dårlig utvikling for luftfarten. Mye av problemet er at EU tillater medlemsland å ha fullstendig forskjellige skatte -og avgiftssatser. Bajaslandet Irland har en av Europas laveste arbeidsgiveravgift og bedriftskatter. I fremtiden vil nok flere ruter og fly flyttes ut og Norge vil tape milliarder årlig i skatteinntekter på dette.
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Så hersker der ingen tvivl om, at alle tre lande skal sælge deres aktier omgående

Nå er jo både norsk stat og kommune storaksjonærer i Norwegian også, da ... ;)
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Vänsterpartiet som regeringen är beroende av i Sverige är inte imponerade. Kan tänka mig att Fritz Schur får bakläxa ytterligare en gång av svenska staten efter att ha råkat ut för det i Postnord.

Vänsterpartiets ledare Jonas Sjöstedt vill att regeringen som storägare går in och stoppar SAS-planerna på baser i London och Spanien, med flygtillstånd utfärdat i Irland. Han kommer att ta upp frågan direkt med regeringen och i riksdagen.

Sjöstedt hoppas att statsminister Stefan Löfven (S) sätter ned foten, som han gjorde när arbetsvillkoren blev en het fråga för statliga Postnord och transportbolagets användning av utländska åkerier.

Enligt Sjöstedt har flyget sedan länge gått i spetsen när det gäller att försämra villkoren för arbetstagare.
– Om staten låter det här ske kommer det ske i fler branscher också, varnar han.
http://www.dn.se/ekonomi/sas-placerar-baser-i-london-och-spanien/
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Vänsterpartiet som regeringen är beroende av i Sverige är inte imponerade. Kan tänka mig att Fritz Schur får bakläxa ytterligare en gång av svenska staten efter att ha råkat ut för det i Postnord.

En vesentlig forskjell, PostNord er statlig og eiet 60% av den svenske staten. Da står de litt friere til å påvirke styrets arbeid. SAS er ikke et statlig selskap, og med 17% av eierskapet kan ikke den svenske regjeringen diktere hvordan sjappa skal drives. Det tror jeg til og med Løfven i all sin enfoldighet skjønner, selv om venstrepopulistene nok en gang ikke forstår reglene om aksjeselskaper og eierstyring som de selv er med å vedta.

Makten over SAS ligger i større grad hos kreditorene ;)
 
Re: SAS vil åpne baser i London og Spania

Sånn går det når EU består av enkelte land, Irland som det mest kjente, som har en corporation tax på halvparten av de andre medlemslandene. Det er klart at alle som ikke flagger ut til Irland blir store tapere. Åpent marked - sosial dumping. Personlig finner jeg det merkelig at Irland får være medlem når de har et såpass stort avvik fra de andre tradisjonelle taxratene.
 
Back
Top