SAS velger verksted i Israel

Status
Not open for further replies.
Så når eier går igjenom SAS sine regnskaper og finner at de ikke velger rimligste/beste leverandør så er det vel også ikke så lett å be om mer penger ? øøø

Så kan jo den som overhode ikke har et produkt fra Israel på jobb , eller hjemme kaste den første steinen.

Det er da i prinsippet ingen forskjell om man gjør dealer på noen MNOK ,eller har en RAD enhet til 400Kroner ....

Det er to vidt forskjellige ting hva som er lovlig og hva som er taktisk lurt - denne saken er bare lovlig - taktisk lur er den langt fra. Dessuten å sette hovedaksjonærene i en pinlig situasjon vil ikke gjøre veien til statskassene neste gang (januar-februar 2011) enklere. Noen er taktiske og kloke i sine beslutninger, noen er ikke - kan du ikke forstå det FlyHi?

Dette blir jo riv ruskende galt.
Jeg skal ikke diskutere for eller imot Israel, men å skubbe SAS framfor seg slik SV her gjør er vel grunnen til at det blir sett på som en ulempe å ha delvis statlig eierskap. SAS sin oppgave er å drive forretning innenfor lovens rammer. Det gjør de. Om landets politiske ledelse mener de driver uetisk så må det tas opp i de lovgivende organer [les Stortinget] og eventulle vedtak må gjøres der. Har ikke de politiske partiene som gjerne ønsker en boikott flertall på Stortinget, så blir det ikke det, og da må SAS få handle innenfor de rammer som er gitt. Den dagen SV's mening gjenspeiler det norske folks mening, så vil de nok få flertall på Stortinget, inntil da må vi holde butikk og politikk fra hverandre.

Dette blir jo riv ruskende galt.
Jeg skal ikke diskutere for eller imot Israel, men å skubbe SAS framfor seg slik SV her gjør er vel grunnen til at det blir sett på som en ulempe å ha delvis statlig eierskap. SAS sin oppgave er å drive forretning innenfor lovens rammer. Det gjør de. Om landets politiske ledelse mener de driver uetisk så må det tas opp i de lovgivende organer [les Stortinget] og eventulle vedtak må gjøres der. Har ikke de politiske partiene som gjerne ønsker en boikott flertall på Stortinget, så blir det ikke det, og da må SAS få handle innenfor de rammer som er gitt. Den dagen SV's mening gjenspeiler det norske folks mening, så vil de nok få flertall på Stortinget, inntil da må vi holde butikk og politikk fra hverandre.

Kan kun være 100% enig med dig :)

Someones uttalelse med hysteridagene er vel den mest politiske i dag Eirik, nesten som å høre ekkoet etter herr Sandberg ;)

Men for å trekke det i en litt mer saklig retning, SAS forsetter med sine utaktiske uheldige beslutninger - når vil de lære.

Så da skal Norwegian legge ev. planer om rute til TLV på is, og alle handlingselskaper i Norge boikotte Israelske selskap? Skal vi nekte å sjekke inn pax til Israel og?

Angående velger, så er vel dette noe de har valgt for lenge siden, om de er "voksne" nok til å trekke seg ut, ja se det er noe annet..

Er det noen av dere tre siste som har hørt om begrepene forretningsetikk og Corporate Social Responsibility?

Last edited:
Er det noen av dere tre siste som har hørt om begrepene forretningsetikk og Corporate Social Responsibility?

Jeg ser ingen uoverensstemmelse ift. dette - medmindre man vil drive med politik - hvilket SAS ikke gør. Hvis man skal kritisere SAS i denne sag, så synes jeg faktisk det største problem er at de flytter jobs væk fra DK, NO og SE og ikke at de har valgt at gøre det i netop Israel. Jeg er overbevist om at kunderne flest er ret ligeglade - og hvis SAS havde mødt stor offentlig modstand, så havde de forholdt sig til det - men det lader ikke til at være sket - udover her på forum.

Faktum er at der intet ulovligt er i at handle med Israel og det bliver dobbeltmoralsk af politikerne at de har vurderet at der ikke skal være lovgivning på dette område og samtidig kritiserer SAS for at gøre det.

Som nævnt andetsteds, så er netop dette en god grund til at statsligt ejerskab ikke er en god idé. Det giver politkerne mulighed for at skubbe SAS foran sig i deres eget politiske korstog.

Kan kun give Krølle ret i, at så må man fuldføre den og nedlægge alle ruter til Israel, nægte at handle flyselskaber der flyver dertil og for den sags skyld nægte Israelere at handle i tax-free-butikker m.v.

Eller skal v boycotte alle flyselskaber der bruger Boeing-fly fordi Boeing producerer militært udstyr der bruges i konflikter vi ikke er enige i.

Flyselskaber - og alle andre virksomheder - er nødt til at holde sig til gældende lovgivning - og hvis der skal laves restriktioner er det politikernes opgave at lave dem - ikke medier eller dette forum. Hvis det havde en skadelig PR-effekt, så er jeg sikker på SAS havde taget hånd om det. Men helt ærligt, så er det en medie/politisk-storm i et glas vand - og kun noget der er bragt op fordi der er en hot sag i medierne og fordi nogle politikere vil siger hvad som helst for at komme i medierne. Mon ikke denne sag alligevel er glemt imorgen? Hvorfor? Fordi det i virkeligheden ikke er vigtigt.

Få nu adskilt business og politik.

Som nævnt flere gange før - så går min kritik på at man tager SAS som gidsel i en politisk sag - i stedet for at drive seriøs politik. Om SAS skal have en kontrakt med et firma i Israel har jeg ingen holdning til.

Men jeg trækker mig fra denne diskution nu - da vi ikke kommer videre. Har tydeligt giver udtryk for mine holdninger - som jeg jo heldigvis kan se jeg langt fra er alene med :)

Jeg ser ingen uoverensstemmelse ift. dette - medmindre man vil drive med politik - hvilket SAS ikke gør. Hvis man skal kritisere SAS i denne sag, så synes jeg faktisk det største problem er at de flytter jobs væk fra DK, NO og SE og ikke at de har valgt at gøre det i netop Israel.

Statoil driver teknisk sett lovlig med oljesand i Kanada.

Oljefondet investerer helt lovlig i våpenindustrien, tobakkindustrien og atomkraft.

Hydro har lang erfaring med land som har langt undr middels god middag i fengslene.

Snodig nok er det enklere for folk å engasjere seg og ta sider når det er tema som strengt tatt ikke berører en selv.

Moral og etikk har noe for seg, selv når det ikke berører en selv.

Og til sist, konflikten i midtøsten løses ikke i midtøsten, den løses når de respektive partene som påvirker regionen kan sette seg ned og ordne opp på hver sin side, noe hverken USA eller Iran for tiden har interesse av å gjøre. Skal man klage på det som skjer i midtøsten, så legg nå presset der det hjelper.

Men så tilbake til hyggeligere og mer kjente tema: hvorfor kunne ikke dette vært gjort på Sola, man visste da forskjell på baug og akterspeil på en 737 der? Vi er like skyldig her på berget å drive butikkene våre like kortsiktig som alt vi skriker om der ute, kvartalsjaget og politikken biter like bra hjemme.

-A

Det er feigt av SV å henge ut SAS ved at de har en israelsk underleverandør. Mange misliker USA, Saudi Arabia, Iran, Russland, Kina osv osv - det må være opptil politikerne å bestemme om land skal boikottes. Børsnoterte selskap med mange interesser å hensynta, kan og skal ikke gjøre det, men kun holde seg innenfor loven. Er sikker på at SAS har aksjonærer som både hater og elsker Israel - da blir det feil av SAS å velge side, som SV ønsker

w

Er sikker på at SAS har aksjonærer som både hater og elsker Israel - da blir det feil av SAS å velge side, som SV ønsker

I bunn og grunn så er det eierne som må velge side og legge en strategi for selskapet slik at styret og administrasjon kan handle deretter. Er man minoritetseier og misliker hva majoritetseierne gjør får man selge seg ut eller kjøpe seg så kraftig opp at man alene eller sammen med andre får gjennomslag for sine synspunkter. Dette gjelder aksjonærer om det er staten eller småsparere, lovgivingen (ifht. organisering og ansvar) skiller ikke på det.

Jeg ser ingen uoverensstemmelse ift. dette - medmindre man vil drive med politik - hvilket SAS ikke gør. Hvis man skal kritisere SAS i denne sag, så synes jeg faktisk det største problem er at de flytter jobs væk fra DK, NO og SE og ikke at de har valgt at gøre det i netop Israel.

Ja saken kunne godt handlet om utflytting av arbeidsplasser. Men det er noe som skjer hver eneste dag i mange firmaer. Min gamle avdeling ble flyttet til Riga... Andre oppgaver er flyttet til India. Slik er det, og det er ingen nyhet.

Man kan gjerne drive et firma innenfor lovens regler, uten å tenke på etikk og moral. Det er helt lovlig. Om man bør gjøre det eller ei, er en annen sak.
Pussig nok så synes FlyHi at dette er greit, siden loven ikke brytes. Han er jo ellers stadig i skyttergraven for å kjempe for etikk og moral på andre områder, selv om det også der handles innenfor lovens grenser.

Selv har jeg et lite foretak registrert i Brønnøysund: My African Aid Organisation. Vi har lagt listen høyt når det kommer til etikk og moral. Vi har sagt nei til støtte/annonsering fra betting/poker selskap, og vi sa også at vi ikke ønsker penger fra spillautomater. Det ville vært lov å ta imot pengene, men vi ønsker de ikke. Hvor den enkelte bedrift ønsker å legge listen sin, må være opp til de selv.

IMM

Dette spørsmålet om hvem som handler med ,eller ikke med Israel ,er vel egentlig kjernen i denne diskusjonen som nå gjerne kan stoppes i dette forumet.

Allle mennesker, og (de fleste)bedrifter, har et moralsyn i "bunnen" hvor gjerne ledere og medarbeidere sammen har utformet hvilke verdier som selskapet skal etterleve. Hvis forutsetningene for en tidligere beslutning har endret seg ,så er jeg ganske sikkerr på at enten medarbeiderene initerer, og/eller selskapet gjør de nødvendige endringer i selskapets forhold til f.eks underleverandører.

Det er jeg også sikker på at SAS vil gjøre.:old

Pussig nok så synes FlyHi at dette er greit, siden loven ikke brytes. Han er jo ellers stadig i skyttergraven for å kjempe for etikk og moral på andre områder, selv om det også der handles innenfor lovens grenser.

Selv har jeg et lite foretak registrert i Brønnøysund: My African Aid Organisation. Vi har lagt listen høyt når det kommer til etikk og moral. Vi har sagt nei til støtte/annonsering fra betting/poker selskap, og vi sa også at vi ikke ønsker penger fra spillautomater. Det ville vært lov å ta imot pengene, men vi ønsker de ikke. Hvor den enkelte bedrift ønsker å legge listen sin, må være opp til de selv.

IMM

Netop - og derfor må det være op til SAS at beslutte dette og ikke noget som SV eller andre skal bruge for at fremme deres politiske dagsorden - eller til at lægge politisk pres på SAS.

Hvis du læser hvad jeg skriver, så tager jeg netop ikke stilling til om SAS skal samarbejde med firmaet i Israel eller ej, da det politiske i pro/con Israel er en kompliceret affære, som jeg ikke har sat mig nok ind i til at udtale mig offentligt omkring - men jeg er fortaler for at SAS selv får lov at bestemme det - uden unødigt politisk pres, som det er tilfældet fra SV - så længe det er indenfor lovens grænser. Hvis SAS ejere ikke vil acceptere det, så må de give SAS besked om at ændre og ikke gå i medierne blot for at få lidt omtale.

Jeg har stor respekt for at nogle firmaer vælger det ene eller det andet til/fra pga. etiske eller moralske overvejelser - jeg er langt fra enig i det hele, men det er prisværdigt når folk tager stilling til den verden vi lever i - det gør jeg selv flere gange hver eneste dag, men vi skal også passe på at man ikke skal tvinges til at frelse verden blot fordi man er et stort firma og flyselskab. Det må trods alt være frivilligheden der skal drive det, så må forbrugerne efterfølgende gøre deres valg.

SAS' primære opgave er at drive flyselskab og ikke politik og i dette tilfælde er det desværre blevet en ufrivillig loose-loose situation for SAS. Hvis de handler med Israel så er det galt og hvis de afbryder en kontrakt med et israelsk firma, så er jeg sikker på kritikken er lige så stor fra andre grupper.

Men ingen tvivl om at de af SV er sat i en kedelig situation når de bliver brugt i et politisk spil - blot fordi sagen er hot lige nu. Men set med mine øjne så er der kun en der for alvor har fejlet her - og det er SV, der har opført sig usmageligt.

FlyHi, du setter virkelig gode ord på det! Er rivende enig med deg. SV er lavmål uansett hva de gjør så det er jo ikke noe nytt at de surker i media og henger ut andre til egen vinning.

Med Polaris' innlegg som ikke hadde noe annet innhold enn å snakke stygt om et politisk parti, så tenker jeg vi setter strek for denne diskusjonen. Mengden flyrelatert innhold har nærmet seg nullpunktet såpass mye, at dette ikke lenger er en diskusjon for et flyforum.

For spørsmål om partipolitikk og midtøsten, henviser vi til andre forum.

Status
Not open for further replies.
Back