Er det noen av dere tre siste som har hørt om begrepene forretningsetikk og Corporate Social Responsibility?
Jeg ser ingen uoverensstemmelse ift. dette - medmindre man vil drive med politik - hvilket SAS ikke gør. Hvis man skal kritisere SAS i denne sag, så synes jeg faktisk det største problem er at de flytter jobs væk fra DK, NO og SE og ikke at de har valgt at gøre det i netop Israel. Jeg er overbevist om at kunderne flest er ret ligeglade - og hvis SAS havde mødt stor offentlig modstand, så havde de forholdt sig til det - men det lader ikke til at være sket - udover her på forum.
Faktum er at der intet ulovligt er i at handle med Israel og det bliver dobbeltmoralsk af politikerne at de har vurderet at der ikke skal være lovgivning på dette område og samtidig kritiserer SAS for at gøre det.
Som nævnt andetsteds, så er netop dette en god grund til at statsligt ejerskab ikke er en god idé. Det giver politkerne mulighed for at skubbe SAS foran sig i deres eget politiske korstog.
Kan kun give Krølle ret i, at så må man fuldføre den og nedlægge alle ruter til Israel, nægte at handle flyselskaber der flyver dertil og for den sags skyld nægte Israelere at handle i tax-free-butikker m.v.
Eller skal v boycotte alle flyselskaber der bruger Boeing-fly fordi Boeing producerer militært udstyr der bruges i konflikter vi ikke er enige i.
Flyselskaber - og alle andre virksomheder - er nødt til at holde sig til gældende lovgivning - og hvis der skal laves restriktioner er det politikernes opgave at lave dem - ikke medier eller dette forum. Hvis det havde en skadelig PR-effekt, så er jeg sikker på SAS havde taget hånd om det. Men helt ærligt, så er det en medie/politisk-storm i et glas vand - og kun noget der er bragt op fordi der er en hot sag i medierne og fordi nogle politikere vil siger hvad som helst for at komme i medierne. Mon ikke denne sag alligevel er glemt imorgen? Hvorfor? Fordi det i virkeligheden ikke er vigtigt.
Få nu adskilt business og politik.
Som nævnt flere gange før - så går min kritik på at man tager SAS som gidsel i en politisk sag - i stedet for at drive seriøs politik. Om SAS skal have en kontrakt med et firma i Israel har jeg ingen holdning til.
Men jeg trækker mig fra denne diskution nu - da vi ikke kommer videre. Har tydeligt giver udtryk for mine holdninger - som jeg jo heldigvis kan se jeg langt fra er alene med