SAS utvider IC-flåten med en A340 - LN-RKP

Re: SAS utvider IC-flåten

Slik skulle alle long haul maskinene til SAS sett ut inni.
SAS fäger på allt bara och en lite Economy Extra kabin så att man kan sträcka på benen till ett rimligt pris. Sen så! ;)

Nå, pappa sa att A333 skulle byggas om intreört sätt och att denna är stand in under tiden samtidigt som long-haulprogrammet ser ut som tidigare aviserat. Innebär det att OY-KBM aka. "Starbus 4" kommer att byggas om?

Burde være et tankekors for ledelsen at "kriseløsningen" har et produkt som et milevis bedre enn SAS'.

Det er man nok klar over, selv om "milevis" er nok litt å ta i. Men beslutningen med å bytte ut interiør på 330/340 ble jo utsatt på ubestemt tid av økonomiske årsaker.

Det er man nok klar over, selv om "milevis" er nok litt å ta i. Men beslutningen med å bytte ut interiør på 330/340 ble jo utsatt på ubestemt tid av økonomiske årsaker.

Ombygging av A330 er på gang, men det inkluderer dessverre ikke nye stoler på business - selv om jeg egentlig er veldig fornøyd med de som er der... Nye seter på economy, da produsenten er konk, og reservedeler umulige å oppdrive. Noen garderober og hvilebunks for crew fjernes (ikke behov for disse på US), og vips, 290 seter i flyet...

Kanskje ikke isolert sett; "SAS leaser 1 fly" er vel ingen stor nyhet, men hvis en ser litt bak tallet så er det en av de mest positive nyhetene jeg har fått fra SAS de siste årene (men så er de jo sjeldne da...): Jeg var veldig usikker både på om Bangkok kom tilbake til vinteren, og om SAS i det hele tatt var interessert i å satse på intercont før denne leasingen ble kjent. Nå tror jeg på begge deler!

Et evt fly nr 2 ligger nok litt lenger frem i tid, og SAS må nok bevise både at 4XLNG planen fungerer, og at den positive trafikkutviklingen på intercont fortsetter for at styret skal godkjenne dette. Men ting skjer jo av og til plutselig raskere enn en forventet, så you never know...

Ang nye fly på longhaul så ble det på samme møte informert om at den prosessen fortsetter, og at planen fortsatt er å ha en innstilling klar for styrebehandling i løpet av vinter/vår 2013. Og som før er kandidatene A350 eller B787 (med 777 som tilbudt mellomløsning fra Boeing pga noe senere levering enn fra Airbus). Ingen av disse kan imidlertid leveres før 2019/2020, så leasing av ekstra kapasitet av flytype som allerede er i flåten er eneste alternativ frem til den tid.

NB! Snakket tidligere i høst med SAS-sjef Eivind Roald og han fortalte SAS-ledelse vurterte 3 alternativer hva gjaldt ny flyflåte til LH. 1: ny/oppdatert verson av airbus 330/340, 2: B787-9 med gode og større plass for cargo enn B787-8 og 3: A350-900. Jeg fikk inntrykk av at det var A 350-900 som til nå var favorit ettersom den har større lengde/bredde av flykroppen enn de to andre alternativene og derfor passer til SAS 3klasse inndeling(business/economyExtra/economy)samt gir bedre muligheter til cargo-frakt noe som også er en viktig inntektsfaktor på LH.
MEN her kan også mange andre tingnspille inn før valge fattes; pris og leveringstid, vedlikeholdskostnader, fuelforbruk.

I anden tråd fremgår det, at SAS udvider CPH-EWR med yderligere en afgang om ugen. Kan SAS mon holde sig fra fristelsen til at sende bufferflyet i luften så meget som muligt?

I anden tråd fremgår det, at SAS udvider CPH-EWR med yderligere en afgang om ugen. Kan SAS mon holde sig fra fristelsen til at sende bufferflyet i luften så meget som muligt?
Ja det må være fristende at gøre det, og ja ...jeg tror SAS gør det...i vanlig stil..:)

hilsen Ole

Det kan også være at man tetter til litt der man hadde litt 'luft' tidligere ..

Lige nu står f.ex OYKBD i BKK med motorbytte-
Det er så meningen at flyve den op til CPH den 29dec...

Hilsen Ole

Nye seter på economy, da produsenten er konk, og reservedeler umulige å oppdrive. Noen garderober og hvilebunks for crew fjernes (ikke behov for disse på US), og vips, 290 seter i flyet...

290 seter er nok lurt, SAS bør få opp volumet på samme måte som DY/DU - virker som det gir penger i kassen over tid selv om billettprisene er lave. Blir vel tynne Recaro-seter også da, for å spare noen ekstra kilo?

Er bra de får inn reserve kapasitet om man ser på sommerens problemer. Vet ikke hvor mye den er skedulert men om ikke leasing kostnaden er veldig lav er nok ikke a340 med cfm motorer det beste valget for god inntjening. Da hadde det nok vvärt bedre med a330. Misstenker avtalen var for god til å si nei til..

Er bra de får inn reserve kapasitet om man ser på sommerens problemer. Vet ikke hvor mye den er skedulert men om ikke leasing kostnaden er veldig lav er nok ikke a340 med cfm motorer det beste valget for god inntjening. Da hadde det nok vvärt bedre med a330. Misstenker avtalen var for god til å si nei til..

Er vel nevnt i starten av tråden at leasingkostnaden er halvparten for A340. En får jo noen liter drivstoff for den forskjellen.

Beklager.Så ikke at leasing kostnaden var beskrevet. :-) Störst kostnads forskjellene foruten leasing a330 og a340 er at drivstoff forbruk og velikeholds kostnader på motorer er höyest på a340 . Har desverre ingen konkrete tall og vise opp.

Last edited:
Re: SAS utvider IC-flåten med en A340

Verkar som maskinen behåller "LAN"- målningen men anpassas interiört mot SAS-standard.
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=9613
När tas maskinen över?

Det hørtes toppers ut... Investere masse penger i å få ut flat-beds'ene og den fjong in flight entertainmenten fra C. (Rulleøyer)

Nå er det sikkert en fornuftig grunn til det altså. Jeg skjønner det. Men utenfra virker det jo som å bytte inn Porsha si i en gammel Opel og attpåtil måtte betale et klekkelig mellomlegg.

Verkar som maskinen behåller "LAN"- målningen men anpassas interiört mot SAS-standard.
http://www.flygtorget.se/Aktuellt/Artikel/?Id=9613
När tas maskinen över?

Tviler litt på dette. Det er jo ikke gratis å gjøre disse endringene på flyet. Var det 500 mill de måtte ut med for seter til alle flyene? Det blir jo fort 50 mill bare på dette flyet, så hvorfor ta seg råd?

Det hørtes toppers ut... Investere masse penger i å få ut flat-beds'ene og den fjong in flight entertainmenten fra C. (Rulleøyer)

Nå er det sikkert en fornuftig grunn til det altså. Jeg skjønner det. Men utenfra virker det jo som å bytte inn Porsha si i en gammel Opel og attpåtil måtte betale et klekkelig mellomlegg.

Vel, det står "...troligtvis också i SAS vanliga kabinkonfiguration", så da er det vel troligtvis noe nettstedet selv tror.

Det er ihvertfall direkte motsatt det vi i SAS har fått vite på informasjonsmøter, og av det som nå er offisielt publisert; Konfigurasjon og entertainment system beholdes som det er.

Alt koster, men litt lakkering burde de påkoste.
Om de skal hive ut stoler og skap, så er kostnad en ting, men er vel verre å finne noen som kan gjøre det rimelig kjapt, om de skal ha den ikke bruk før Q2.
Eneste grunn til å endre på config er vel for å forenkle booking prosessen.
Hadde jo gjort seg med SAS farger på vegger/galley, men stoler burde de la stå, selv om det ikke er SAS farger.

Alt koster, men litt lakkering burde de påkoste.
Om de skal hive ut stoler og skap, så er kostnad en ting, men er vel verre å finne noen som kan gjøre det rimelig kjapt, om de skal ha den ikke bruk før Q2.
Eneste grunn til å endre på config er vel for å forenkle booking prosessen.
Hadde jo gjort seg med SAS farger på vegger/galley, men stoler burde de la stå, selv om det ikke er SAS farger.

At den males om tar jeg nesten som en selvfølge; den skal jo fly i SAS i 6 år, og et longhaul fly i fremmed maling har vel aldri flydd fast i SAS. Og som sagt; at interiøret skiftes er direkte motsatt av det SAS sier - det ble til og med spesifisert at det positive med å beholde interiøret er at en får flatbeds og bedre entertainment, men det negative er at en ikke får economy ekstra.

Så hele denne setningen fra Flygtorger tror jeg i beste fall er en stor misforståelse:

"Flygplanet behåller originalmålningen från Lan men flygs av svensk flightdeck och kabin, troligtvis också i SAS vanliga kabinkonfiguration."

I så fall 3 feil i 1 setning, for det er definitivt ikke kun SVENSK flightdeck og kabin i flyet!

Vel, det står "...troligtvis också i SAS vanliga kabinkonfiguration", så da er det vel troligtvis noe nettstedet selv tror.

Det er ihvertfall direkte motsatt det vi i SAS har fått vite på informasjonsmøter, og av det som nå er offisielt publisert; Konfigurasjon og entertainment system beholdes som det er.

Tenkte at det kunne ha noe med setevalg og check-in eller noe sånt å gjøre jeg. At man ville ha det samme rund baut. Men jeg tipper du har bedre info enn nettsiden ihvertfall. :)

At den males om tar jeg nesten som en selvfølge; den skal jo fly i SAS i 6 år, og et longhaul fly i fremmed maling har vel aldri flydd fast i SAS. Og som sagt; at interiøret skiftes er direkte motsatt av det SAS sier - det ble til og med spesifisert at det positive med å beholde interiøret er at en får flatbeds og bedre entertainment, men det negative er at en ikke får economy ekstra.

Så hele denne setningen fra Flygtorger tror jeg i beste fall er en stor misforståelse:

"Flygplanet behåller originalmålningen från Lan men flygs av svensk flightdeck och kabin, troligtvis också i SAS vanliga kabinkonfiguration."

I så fall 3 feil i 1 setning, for det er definitivt ikke kun SVENSK flightdeck og kabin i flyet!
Jag hoppas du har rätt. Artikelförfattaren verkar nästan vilja missuppfatta allt...
Kommer denna maskin att registreras inom norden (Danmark?)?

Back