SAS utvider IC-flåten med en A340 - LN-RKP

Re: SAS utvider IC-flåten

Dette var veldig gode nyheter!
En ny 340-300 og kanskje enda en maskin gir SAS mye bedre fleksibilitet. Veldig bra hvis de faktisk vil sette maskinen på OSL-EWR ganske fast også, lie-flat setene i C som jeg har testet på LAN 340 er bedre en de setene SAS har i sine egne 330/340-maskiner.

Takker gjerne ja til flatbeds på OSL-EWR. Med ILS2 jr. er det slutt på omveier via ARN og ORD for noen ekstra bonuspoeng...

Gleder meg ellers til den dagen jeg hører folk på OSL annonsere at de skal fly i First Class med Norwegian :)

Krysser fingrene for at jeg får denne på CPH-PVG eller PEK-CPH i starten av april. :D

Men, fra det pessimistiske hjørnet - 30% økt M-kapasitet betyr trolig at det er mindre sjanse for at Optiontown går gjennom?

Kan vel kanskje se for seg at maskinen blir brukt på OSL-EWR sommerstid og at den blir brukt til BKK vinterstid vist andelen BIZ reisende er så lav som SAS sier. Gjerne annehverdag med denne maskinen og den andre dagen OY-KBM som er den andre Odd ballen i a340 flåten.

Er OY-KBM også 2-class? I så fall virker det fornuftig, ja.

Nei, men den har omtrent like mange seter. Og vist ruten til BKK har så lav andel forretningsreisende som SAS sier, så må det være bedre å satse på volum. For disse 2 har ca 20 flere seter enn resten av A340 flåten.

OY-KMB: C34 Y35 M195 Totalt: 264
CC-CQG: C42 M222 Totalt: 264 (Ifølge seatguru)

Resten av SAS sine A340 har C46 Y28 M171 Totalt: 245

Last edited:

Nei, men den har omtrent like mange seter. Og vist ruten til BKK har så lav andel forretningsreisende som SAS sier, så må det være bedre å satse på volum. For disse 2 har ca 20 flere seter enn resten av A340 flåten.

OY-KMB: C34 Y35 M195 Totalt: 264
CC-CQG: C42 M222 Totalt: 264 (Ifølge seatguru)

Resten av SAS sine A340 har C46 Y28 M171 Totalt: 245

Hva er SAS sin config på A340 normalt? Er vel allerede en som er annerledes enn de andre nå også.

Se 2 poster opp

Re: SAS to Launch San Francisco Service in S13

Er det CC-CQG det dreier seg om?

Det er ihvertfall det eneste av fem A340 i LAN sin flåte som er eiet av Airbus såvidt jeg kan se. Er en -313X modell, så samme variant som SAS har fra før, selv om det er noen år eldre

Det var gode nyheter, men hvor kommer informasjonen fra? Noen som har noe offisielt?

Denne åttende A340-300-maskinen har det vel gått rykter om lenge, alt fra da SAS skulle åpne SFO-ruten i 2008 (http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=24312) til mange "konkrete" rykter de siste årene (som denne: http://forum.flyprat.no/showthread.php?t=89740). Skal bli spennende å se om det stemmer denne gangen! Det som i alle fall er sikkert, og som åpenbart har generert mange rykter, er at SAS kontinuerlig har vurdert å utvide den interkontinentale flåten. Etter alle problemene med flåten i sommer, har de kanskje lært at de ikke bare trenger et nytt fly til eventuell ekspansjon - men at de trenger litt slingringsmonn i flåten. Dessuten trenger jo selskapet et ekstra fly om de skal videreføre SFO-ruten gjennom vinteren, samt gjenåpne BKK.

Hyggelige nyheter. Det er bra at det saapass ro i selskapet at det satses paa IC igjen. Gjenaapning av BKK til vinteren burde vaere mulig med dette.

Back