SAS udvider i Aarhus

Giver nul mening - bortset fra offentlige tilskud!

CPH: En styrkelse af omvejen!
ARN: for lokale rejsende et dårligere alternativ end det eksisterende: BMA
OSL: Et dårligere produkt end det eksisterende ("BA")
MUC: føder trafik væk fra egne hubs
AGP/SPU/PMI: Tja der er vel nogle "charter kontrakter" bundet op der

Danmarks dårligst placerede lufthavn får lidt midlertidig kunstig åndedræt, i et stykke tid, hvorefter det stille og roligt dør ud som vi har set mange gange før

til den sidste om AGP/PMI go SPU....NEJ...det tror jeg ikke...for de ligger ikke på de "rigtige" dage

Hilsen Ole

Dagene er da ikke offentliggjort endnu.

Joda: Palma er hver lørdag fra 24/3, samt også onsdager fra 4/7. Split er hver fredag og søndag fra 25/6 til 10/6, Malaga er hver lørdag fra 24/3 og også tirsdager fra 19/6.

Når man ser på rutetidene ser det ut som AGP opereres fra den kommende basen der nede, mens PMI/SPU opereres som en del av en W-slynge xxx-PMI/SPU-AAR-PMI/SPU-xxx, hvor xxx trolig er ARN eller CPH

Joda: Palma er hver lørdag fra 24/3, samt også onsdager fra 4/7. Split er hver fredag og søndag fra 25/6 til 10/6, Malaga er hver lørdag fra 24/3 og også tirsdager fra 19/6.

Når man ser på rutetidene ser det ut som AGP opereres fra den kommende basen der nede, mens PMI/SPU opereres som en del av en W-slynge xxx-PMI/SPU-AAR-PMI/SPU-xxx, hvor xxx trolig er ARN eller CPH

Hvad ligger rutetiderne til ARN og München så på? Oslo er 2 daglige og derved attraktiv, men om Arn og München er ud morgen og hjem aften meldes der da intet om?

Hvad ligger rutetiderne til ARN og München så på? Oslo er 2 daglige og derved attraktiv, men om Arn og München er ud morgen og hjem aften meldes der da intet om?

Sjekket på SAS.no nå og da ligger det inne følgende

AAR - ARN: SK2490, avg 14.35 - ank 15.50
ARN - AAR: SK2491, avg 16.25 - ank 17.40

AAR - OSL: SK1924, avg 06.30 - ank 07.30
AAR - OSL: SK1926, avg 18.15 - ank 19.15
OSL - AAR: SK1925, avg 08.05 - ank 09.05
OSL - AAR: SK1927, avg 19.50 - ank 20.50

Århus til München får jeg ikke opp, men tipper den er i mellom ankomst fra Oslo på morgen og avgangen til Stockholm på ettermiddagen

Århus til München får jeg ikke opp, men tipper den er i mellom ankomst fra Oslo på morgen og avgangen til Stockholm på ettermiddagen

Ja

SK643 AAR-MUC 09:30-11:10 D CR9
SK644 MUC-AAR 11:45:1325 D CR9

Minimum connection time på T2 i MUC er jo 30 minutter, så er noen mulige connections med star enten på IC eller i "riktig" rettning (Jeg dropper f.eks AAR-MUC-LED, da det blir veldig omvei) i Europa:

LH:
BUD 11:40
STR: 11:40
PAD: 11:40
DEN: 11:40
BOM: 11:40
AOI: 11:45
NUE: 11:55
ADB: 12:00
LAX: 12:00
RAK: 12:05
GRZ: 12:10
JFK: 12:15
CLT: 12:15
DEL: 12:20
KBP: 12:30
FCO: 12:35

UA:
ORD: 11:40
EWR: 12:10
IAD: 12:20
BCN: 12:55

EN:
BLQ: 11:45
VRN: 11:50

AC:
YYZ: 11:50

CA:
PEK: 12:40

SQ:
SIN: 13:10

AAR-OSL vil forresten bare gå 3x ukentlig i sommerferien (slutten av juni til midten av august), mens AAR-MUC ikke går i samme tidsrom. Så tydeligvis ruter som primært er mot forretningsreisende

Og ganske som forventet, kommer klagen om favorisering af SAS nu fra Sun Air.

»Vi finder det påfaldende, at Aarhus Lufthavn favoriserer SAS kort efter EU-godkendelsen af de kommunale tilskud. Vi vil vide, om midlerne bliver brugt til at støtte SAS på ruter, som vi allerede flyver. Det vil være konkurrenceforvridende og i strid med EU-reglerne,« siger Kristoffer Sundberg, adm. direktør i Sun-Air.

https://jyllands-posten.dk/aarhus/E...nkes-for-at-favorisere-sas-og-bryde-euregler/

Nå er artikkelen bak betalingsmur på checkin.dk, så får ikke lest den, men ser ut som SAS her egentlig hadde planer om AAR-MAN, men måtte endre til AAR-MUC etter befaling fra flyplassen, da det tydeligvis er Aarhus Lufthavn som sponser store deler av opplegget ved at SAS nå baserer 1 CRJ-900 på AAR

Litt på siden kanskje, men er ikke Aarhus en av de svakeste flyplassene tilhørende en "storby" i Nord-Europa?

Alt jeg kan huske derfra er primitive forhold, smågretne servicemedarbeidere og et "Ryanair"-preg over hele flyplassen.

Sånn sett er det vel bare positivt om SAS-flyvninger får større dominanse. Håper virkelig de snart bygger en ny flyplass nær den fantastiske byen.

Litt på siden kanskje, men er ikke Aarhus en av de svakeste flyplassene tilhørende en "storby" i Nord-Europa?

Alt jeg kan huske derfra er primitive forhold, smågretne servicemedarbeidere og et "Ryanair"-preg over hele flyplassen.

Sånn sett er det vel bare positivt om SAS-flyvninger får større dominanse. Håper virkelig de snart bygger en ny flyplass nær den fantastiske byen.

Jo, AAR er ganske stusselig for aa ligge ved DKs nest stoerste by. Den lider under aa ligge i gal retning fra AAR. Den burde jo ha ligget naermere AAR og syd for byen da den lettere kunne tiltrukket seg folk fra stoerre byer vest og syd for Aarhus, som naa like gjerne kan reise fra BLL, som er en langt flottere flyplass. Hadde man kunnet se inn i fremtiden da flyplassene ble anlagt, ville nok en loesning med en flyplass mellom BLL og AAR vaert bedre. Men det skjer nok ikke.

Jo, AAR er ganske stusselig for aa ligge ved DKs nest stoerste by. Den lider under aa ligge i gal retning fra AAR. Den burde jo ha ligget naermere AAR og syd for byen da den lettere kunne tiltrukket seg folk fra stoerre byer vest og syd for Aarhus, som naa like gjerne kan reise fra BLL, som er en langt flottere flyplass. Hadde man kunnet se inn i fremtiden da flyplassene ble anlagt, ville nok en loesning med en flyplass mellom BLL og AAR vaert bedre. Men det skjer nok ikke.
Nu vil jeg så lige sige, at det er lige så hurtigt at komme fra Lufthavnen og ind til Aarhus C, som det er at komme fra lufthavnen i OSL og til OSL C...Afstanden er stort set den samme, men i AAR tager det mellem 3 og 5 minutter fra fly til bus, som kører nonstop til AArhus C....
Hilsen Ole

Nu vil jeg så lige sige, at det er lige så hurtigt at komme fra Lufthavnen og ind til Aarhus C, som det er at komme fra lufthavnen i OSL og til OSL C...Afstanden er stort set den samme, men i AAR tager det mellem 3 og 5 minutter fra fly til bus, som kører nonstop til AArhus C....

Hilsen Ole

I følge Google tar det 40 minutter med bil og 50 minutter med buss fra Aarhus sentrum til Aarhus Lufthavn. Fra OSL til Oslo sentrum tar det 21 minutter med flytoget. Så omtrent halvparten av tiden.

I følge Google tar det 40 minutter med bil og 50 minutter med buss fra Aarhus sentrum til Aarhus Lufthavn. Fra OSL til Oslo sentrum tar det 21 minutter med flytoget. Så omtrent halvparten av tiden.
Måske...Men sidst jeg var i OSL tog det ca. 20 minutter fra gate til ankomst området..toget var lige kørt og vi måtte vente på det næste...I AAR holder bussen lige ud foran ankomst hallen..Det tager max. 5 minutter, og bussen er kørt senest 10 minutter efter ankomst...Bussen holder ikke undervejs. De 50 minutter er nok rigtige, men ofte tager det bare 35 minutter....og Det er altså ikke så slemt for en tur indtil Danmarks hyggeligste næststørste by...
Hilsen Ole

Last edited:
Ja

SK643 AAR-MUC 09:30-11:10 D CR9
SK644 MUC-AAR 11:45:1325 D CR9

Minimum connection time på T2 i MUC er jo 30 minutter, så er noen mulige connections med star enten på IC eller i "riktig" rettning (Jeg dropper f.eks AAR-MUC-LED, da det blir veldig omvei) i Europa:

LH:
BUD 11:40
STR: 11:40
PAD: 11:40
DEN: 11:40
BOM: 11:40
AOI: 11:45
NUE: 11:55
ADB: 12:00
LAX: 12:00
RAK: 12:05
GRZ: 12:10
JFK: 12:15
CLT: 12:15
DEL: 12:20
KBP: 12:30
FCO: 12:35

UA:
ORD: 11:40
EWR: 12:10
IAD: 12:20
BCN: 12:55

EN:
BLQ: 11:45
VRN: 11:50

AC:
YYZ: 11:50

CA:
PEK: 12:40

SQ:
SIN: 13:10

Da jeg tok et søk på Lufthansas nettsider får jeg ikke opp ruter som inkluderer den nye SAS-ruten mellom Aarhus og München. Bare via København (der jeg ser at Air Dolomiti nå er inne på en del avganger for øvrig). Men det kommer kanskje opp via andre uavhengige søkemotorer.

Ellers kan jeg godt tenke meg at SAS heller ville hatt en lavfrekvent "skumme fløten"-rute til Manchester (slik som Bergen-Manchester som har holdt det gående ganske så lenge nå) enn en rute inn til Lufthansas hub i München. Nå er det sikkert en del mer lokaltrafikk til München enn Frankfurt, riktignok.

Last edited:
I følge en artikkel bak betalingsmur hos check-in.dk har belegget på SAS sin satsning til nå vært under 50%. Så noe sier med det koster endel for de som står bak og subsidierer denne satsningen

Back