SK SAS tredjeparts lounger (oppsigelser/nye kontrakter)

Listen med destinasjoner hvor SAS_flygende har mistet lounge-aksess er allerede postet her.
Billund
Dubrovnik
Dublin
Nice
Riga
Split
Venice
Vilnius
Aalborg
Aberdeen
Malaga
Alicante
Barcelona
Birmingham
Bologna
Budapest
Edinburgh
Rome
Faro
Gdansk
Keflavik
Krakow
Pulkovo
Milan
Las Palmas
Linkoping
Manchester
Malta
Newcastle
Olbia
Bucharest
Palma de Mallorca
Palermo
Poznan
Prague
Pisa
Moscow
Tallin
Tel Aviv
Valencia
Wroclaw
Med Diners Club kunne jeg som SAS-reisende fortsatt kommet inn i samme lounge i Manchester for 125 NOK. Jeg kan ikke tro at Diners betaler mer enn dette.

Ellers så er det jo naturlig at det koster flyselskapene noe å kunne gi privilegier til lojale kunder. Mindre privilegier til lojale kunder => Mindre lojale kunder. Spørsmålet er bare hvor langt de tror de kan strekke strikken, de tror tydeligvis de kom deg unna med en bløff om at det bare var å bruke *S-loungene som det ikke finnes noen av på flyplassene ovenfor.

En edit til listen over:

Milano (MXP) har en Luftwaffe-lounge, mens Billund derimot bør føyes til listen over hvor man som SAS-reisende ikke får lounge.

Ellers helt enig: Uten FT og lounge hos SAS, og dermed egentlig heller ingen målbare fordeler utover en bagasjekvote jeg aldri bruker, betaler jeg heller atskillige hundrelapper mindre for å fly med Norwegian til disse destinasjonene, evt. andre *A-selskaper.

Det har vært skikkelig amper stemning ombord i SAS Plus på strekningen KEF-CPH/OSL de siste ukene så det er tydelig at dette ikke har gått forbi i stillhet og gjelder langt flere enn bare oss her inne.

Jeg snakket med noen "olje-EBD/EBP'ere" som pendler SVG-ABZ, flere av dem hadde sendt forespørsel til SAS om de ikke kunne legge ned sine flyvninger til Aberdeen slik at de kunne få flere WF turer. Widerøe gir som kjent lounge i begge ender på den aktuelle strekningen. Så det er tydelig at flere allerede har startet med å straffe SAS for avgjørelsen.

Jeg håper bare at Widerøe:
1. Beholder sitt medlemskap i Eurobonus
2. Opprettholder sin lounge policy
3. Skaffer flere E190 og oppretter nye ruter til Europa

Last edited:
Ellers helt enig: Uten FT og lounge hos SAS, og dermed egentlig heller ingen målbare fordeler utover en bagasjekvote jeg aldri bruker, betaler jeg heller atskillige hundrelapper mindre for å fly med Norwegian til disse destinasjonene, evt. andre *A-selskaper.

Ja og nei til det med å fly Norwegian. Jeg har fløyet mer DY enn SK i det siste og det er jo ikke noe veldig stor forskjell. Dog koster det deg penger om du vil ha noe snacks eller sitte et sted på OSL før avgang. OM det er tilfellet, så må du i DY prisen legge til opp til max 300,- for mat og drikke (det er lounge prisen. Evt mindre et annet sted). Og kanskje 100,- for Fast track.

Men det virkelige trikset er jo å fly andre Star selskap, om det ikke blir for klønete.

Jeg har fornyet EBG nå med 8 kvalifiserende flights. Alle short hauls. Poengene er tjent opp med AC, LH, TK etc... Da har man lounger der man trenger det, som EBG/D. Brillefint.

Gdansk kan strykes. Der slipper man fortsatt inn.
Om man flyr Lufthansa eller bruker Diners Club ja, men om man flyr SAS så skal det ifølge *S Lounge finder ikke lengere slippe inn.

Hvorfor ble du sluppet inn? Var det før 1. februar da SAS sa opp avtalen, har SAS forlenget avtalen eller var det bare noen i loungen som ikke var oppdatert?

Om man flyr Lufthansa eller bruker Diners Club ja, men om man flyr SAS så skal det ifølge *S Lounge finder ikke lengere slippe inn.

Hvorfor ble du sluppet inn? Var det før 1. februar da SAS sa opp avtalen, har SAS forlenget avtalen eller var det bare noen i loungen som ikke var oppdatert?

Jeg var der for 8 dager siden, og da var det ingen problem å slippe inn på SK flygning.

Jeg var der for 8 dager siden, og da var det ingen problem å slippe inn på SK flygning.
Jeg tror deg, men det er bare 3 måter det kan ha skjedd:
1) Du viste et Diners-kort med EBG/D som de belastet
2) De som arbeidet i loungen var ikke oppdatert om oppsigelsen
3) SAS har trukket tilbake den annonserte oppsigelsen... og enda ikke oppdatert *A lounge finder.

Om du ser andre varianter så vennligst fortell.

3) SAS har trukket tilbake den annonserte oppsigelsen... og enda ikke oppdatert *A lounge finder.

Det hang skilt overalt som fortalte at SAS har tilgang til loungen, også ute i terminalen. Hun sjekket på sin EDB maskin, og kom frem til at det ikke var noe problem med tilgang. Dinerskort har jeg ikke, så den kan du i hvert fall stryke.

Jeg heller derfor mot at SAS ikke har sagt opp denne loungen, alternativt at dette er en LOT lounge, ikke en kontraktslounge.

Var der på fredag. Ble nektet tilgang da han leder informerte om at kontrakten med SAS utløpte 2 dager før vi kom. Var med en som hadde Priority Pass høy nivå og ble dermed invitert slik inn.

Fikk denne fra SAS:

Nå blir det enda enklere å passere gjennom sikkerhetskontrollen for deg som reiser i First/Business Class eller er SAS EuroBonus Gull- eller Diamantmedlem. Star Alliance introduserer nemlig Fast Track på 12 flyplasser nå i første omgang. Men i løpet av 2017 vil det komme på flere andre og viktige flyplasser – alt for at reisen din skal bli så behagelig som mulig.

http://www.staralliance.com/en/gold-track#security

Betyr dette at fast track igjen er tilgjengelig for EBG på f.eks. Malpensa? Eller har det vært tilgjengelig hele tiden med mindre man bare reiser på SAS+? Forvirret nå.

Har SAS tatt til vettet, eller mangler EBG som flyr SAS ut fra Aberdeen fortsatt fast track og lounge?

Har SAS tatt til vettet, eller mangler EBG som flyr SAS ut fra Aberdeen fortsatt fast track og lounge?

Hehe, ingen som har tatt til vettet i SAS, du skal være glad du har fritt setevalg som gull enda.

Flyr SAS til ABZ, WF ifra ABZ....

Flyr du WF eco og har Gull får du lounge.
Flyr du SK C og har gull må du stå på gangen.

Kult opplegg....

At Amsterdam mangler i listen impliserer at det fremdeles er fast track og loungetilgang på Schiphol dersom man reiser i pluss? Skal ta en tur i sommer.

Flyr SAS til ABZ, WF ifra ABZ....

Flyr du WF eco og har Gull får du lounge.
Flyr du SK C og har gull må du stå på gangen.

Kult opplegg....

SAS har i hvert fall beholdt Fast Track for EBG. Trodde den også skulle vekk.

WF fløy litt for tidlig idag, så søvn ble prioritert før lounge idag ;-)

At Amsterdam mangler i listen impliserer at det fremdeles er fast track og loungetilgang på Schiphol dersom man reiser i pluss? Skal ta en tur i sommer.

Ja, Amsterdam hadde loungetilgang i desember fortsatt (begredelig lounge da), virker som den er unntatt kuttet trolig pga konkurransemessige hensyn (KLM/Skyteam hub).

Reiste hjem fra BCN nylig med SAS i Plus og som EBG. På BP i appen stod det SAS Fast Track available noe jeg stusset over siden SAS har sagt opp Fast Track og lounger på utestasjoner. Jeg prøvde meg uansett i FT og det funket som bare det.

Da jeg begynte å skrive innlegget her kom jeg til å tenke på *A Gold Track, sjekket nettsidene og det er det jo på BCN, det forklarer tilgangen til FT.

Reiste hjem fra BCN nylig med SAS i Plus og som EBG. På BP i appen stod det SAS Fast Track available noe jeg stusset over siden SAS har sagt opp Fast Track og lounger på utestasjoner. Jeg prøvde meg uansett i FT og det funket som bare det.

Da jeg begynte å skrive innlegget her kom jeg til å tenke på *A Gold Track, sjekket nettsidene og det er det jo på BCN, det forklarer tilgangen til FT.

Reiste du alene, eller hadde du med noen uten status? Fikk de i tilfelle være med gjennom?

Back