SAS trafikktall november 2011

Dag, kalender-uke 51 er for alle aktörer en absolutt katastrofe, dersom man ser pa inntekter. Ingen high-yield traffik, sa man kan bare forsöke a fylle opp sine kapasitaeter sa god som mulig og dermed begrense sine tap.

Dersom SAS na ikke dumper sine kapasitaeter inn i marked, sa vil de bare fly enda mer tomme seter. Bedre a ha en halv hövding i inntekter enn null-komma-nix...
 
Dag, kalender-uke 51 er for alle aktörer en absolutt katastrofe, dersom man ser pa inntekter. Ingen high-yield traffik, sa man kan bare forsöke a fylle opp sine kapasitaeter sa god som mulig og dermed begrense sine tap.

Dersom SAS na ikke dumper sine kapasitaeter inn i marked, sa vil de bare fly enda mer tomme seter. Bedre a ha en halv hövding i inntekter enn null-komma-nix...

Det har aldri vært mitt inntrykk når jeg har flydd like før jul. Da skal "alle" et eller annet sted, og mange ender opp med å ta toget eller bussen fordi flyene er fulle, spesielt på kveldsavganger. Hvis yield er lav og fly er fulle, så er det vel noen som har bomma litt?
12. desember burde uansett være så lenge før juleferien at yielden ikke går helt under bordet? Jeg får ta et par turer neste uke og rapportere om belegget. ;)

Merk at jeg nå snakker om innenriks i Norge. Hvordan det er i Tyskland eller andre steder i Europa har jeg null peiling på.
 
Det har aldri vært mitt inntrykk når jeg har flydd like før jul. Da skal "alle" et eller annet sted, og mange ender opp med å ta toget eller bussen fordi flyene er fulle, spesielt på kveldsavganger.

Dette er også mitt inntrykk. Tradisjonelt sett har det både vært dyrt og vanskelig å finne plass på flygninger iallefall mellom nord og sør i landet i uken før jul.
 
Det har aldri vært mitt inntrykk når jeg har flydd like før jul. Da skal "alle" et eller annet sted, og mange ender opp med å ta toget eller bussen fordi flyene er fulle, spesielt på kveldsavganger. Hvis yield er lav og fly er fulle, så er det vel noen som har bomma litt?
12. desember burde uansett være så lenge før juleferien at yielden ikke går helt under bordet? Jeg får ta et par turer neste uke og rapportere om belegget. ;)

Etter 4 flighter i løpet av en uke så kan jeg melde om en kveldsavgang med ca 70% belegg (det var kvelden da OSL var stengt på morgenen pga ising, 12. desember), en ettermiddagsavgang med 100% belegg og en med 70% belegg, samt en formiddagsavgang med ca 70% belegg. Ikke strålende, men heller ikke dårlig. Nå blir det 6 dager uten flyging :drink

Dag, kalender-uke 51 er for alle aktörer en absolutt katastrofe, dersom man ser pa inntekter. Ingen high-yield traffik, sa man kan bare forsöke a fylle opp sine kapasitaeter sa god som mulig og dermed begrense sine tap.



Når det gjelder yield for uke 51 så var det mange av typen man tror er betalingsvillige på gårsdagens flighter (mørk jakke eller frakk, skjorte eller dress, pc i håndveske og ingen innsjekket bagasje). Vil anta at over halvparten av passasjerene var i denne kategorien.
 
Last edited:
Jeg kjøpte en Ungdomsbillett fra OSL til KKN gjeldende 23. desember kl 08 SK4472 til kr 566! Strålende fornøyd og føyer dette inn her, fordi jeg også var overasket over at de hadde ungdomsbiletter ledig på denne flighten! Det er jo fint SAS selger billig ut, men Norwegian (som antakeligvis har langt lavere kapasitet OSL KKN) for tiden har et høyere prisnivå. Jeg forsøkte å spørre i annen tråd, men skjønte at det var litt så som så med interessen av å avsløre interne tall og det er jo forståelig.

(Håper dere bærer over med mine dumme spørsmål, jeg jobber ikke innenfor bransjen, så skjønner ikke helt billettsystemet, men er det slik at SAS kanskje nå har tenkt at "faen, vi får ikke solgt nok billetter her, slenger på noen rimelige ungdomsbilletter så vi får opp kabinfaktoren i det minste, så vi tjener litt i det minste").


:)
 
Last edited:
men er det slik at SAS kanskje nå har tenkt at "faen, vi får ikke solgt nok billetter her, slenger på noen rimelige ungdomsbilletter så vi får opp kabinfaktoren i det minste, så vi tjener litt i det minste").

Kanskje ikke akkurat med de ordene, men ja - det var vel en 15-20 ledige så da har man gjerne noen ungdomsbilletter tilgjengelige.
 
Kanskje ikke akkurat med de ordene, men ja - det var vel en 15-20 ledige så da har man gjerne noen ungdomsbilletter tilgjengelige.

Og akkurat dette er vel rimelig dekkende for SAS problemer det siste tiåret. Om markedet er villig til å betale 2000 kr for en billett, så selger SAS de for knappe 600kr. Om markedet er villig til å betale 12.000kr, så selger SAS de for 20.000+ (jmf. tidligere salg i biz). Dermed ender man opp med å selge seter for nada som man kunne solgt dyrt, mens dyre C-seter ender opp til non-rev eller oppgraderinger for poeng. Ikke bra for bunnlinjen.
 
Vel - går man med ledige seter - som her - så får man ikke disse 2000 kronene uansett. Å da selge et antall rabatterte billetter til et segment med begrenset betalingsevne er dermed fornuftig.
 
Vel - går man med ledige seter - som her - så får man ikke disse 2000 kronene uansett. Å da selge et antall rabatterte billetter til et segment med begrenset betalingsevne er dermed fornuftig.

Mulig det, men når konkurrenten er utsolgt til 2000kr stykket, så er jo noe feil, når man fortsatt selger for 500kr.
 
Tok en liten sjekk på SAS og Norwegian sine nettsider nå. Uke 51-spøkelset ser ikke ut til å slå til. 22. og 23. desember er det veldig få avganger som har billetter til under 1000kr en vei mellom OSL-TRD/SVG/BGO. Hvis selskapene har pumpet ut billetter til en lav pris, så har de seg selv å takke for at yielden er lav. Det er garantert mange der ute som må endre på reiseplanene eller ikke har bestilt billett ennå, flyene blir nok fulle!
 
Mulig det, men når konkurrenten er utsolgt til 2000kr stykket, så er jo noe feil, når man fortsatt selger for 500kr.

Ja, jeg ville vel også sagt at et eller annet ikke har fungert i SAS sine inventory og revenue management avdelinger hvis en slik prisdifferanse er en realitet. Nå er vel kanskje prisen på 500,- en særrabatt, mens 2000,- er pris for hvermansen på et gitt tidspunkt?

Det kan jo selvsagt være andre forklaringer, men uten utdypende informasjon om kapasitet og solgte billetter så er det ikke så greit å si noe konkret.
 
Jeg kan bekrefte at jeg daglig har sjekket SK4472 samt DY310 som går samtidig (rundt kl 8) den 23. desember og NAX gikk tomme for billetter på denne (til kr 2000) den 8. desember etter mine noteringer, dagen etter jeg kjøpte min billett med DY310. SAS hadde da ledig kapasitet for rundt samme pris. Ingen ungdom tilgjengelig.

Det er ofte et prisgap da markedet ikke er fullstendig informert (alle vet ikke til en hver tid at Norwegian har en rimelig billett, kanskje lagt ut for 2 timer siden). Dermed kan de to operatørene egentlig operere med vidt forskjellige priser (jeg studerer markedsføring for de som ikke vet det). Dette er et vanlig analysepunkt i markedsføring og kjempeinteressant å analysere for SAS og Norwegian. Jeg kan dessverre lite om prisstrukturene deres, skulle gjerne likt å visst mer om hvordan de har lagt på strategiene sine.

Norwegian har jo ikke ungdom og last minute, slik at det blir vanskelig å sammenlikne. Mine erfaringer mellom SAS og Norwegian er at Norwegian har en mer straight forward prisstruktur der de får en (la oss si) gjennomsnittlig 1800 kr for hver passasjer mellom sør/nord-norge, mens SAS ofte priser seg ut i fleks-segmentet med rundt 4000 kr en vei, mens de selger billige ungdomsbilletter til rundt 550-650 kr en vei, slik at de mister en del business-segment mot Norwegian samt at ungdommer velger SAS slik at SAS får lav gjennomsnittspris for billettene i tillegg til å fly med halvfulle fly. Vet at mange her inne er dyktige på luftfart og prisstruktur og inntjening mellom SAS og Norwegian. Kanskje dere har andre synspunkter, jeg har bare observert det slik, de relativt få observasjonene jeg har gjort.
 
Det er ofte et prisgap da markedet ikke er fullstendig informert (alle vet ikke til en hver tid at Norwegian har en rimelig billett, kanskje lagt ut for 2 timer siden). Dermed kan de to operatørene egentlig operere med vidt forskjellige priser (jeg studerer markedsføring for de som ikke vet det). Dette er et vanlig analysepunkt i markedsføring og kjempeinteressant å analysere for SAS og Norwegian. Jeg kan dessverre lite om prisstrukturene deres, skulle gjerne likt å visst mer om hvordan de har lagt på strategiene sine.

Det er nok ikke så mange som vil kunne fortelle deg i all offentlighet om detaljene i prissettingstrategiene, men i all hovedsak så er det to faktorer som styrer dette. Tradisjonelt sett så setter flyselskaper prisnivå på de ulike bookingklassene de opererer med, og deretter styrer man tilgjengeligheten på de ulike bookingklassene gjennom inventory management. Tilgjengeligheten av de ulike bookingklassene vil være dels avhengig av historiske tall og dels avhengig av spesifikke "events" som skjer.

Praksis har vel iallefall tidligere vært at man har enkeltpersoner som er ansvarlige for ulike destinasjoner som kan gå inn å overstyre tilgjengeligheten i de ulike bookingklassene hvis man observerer at forløpet i forkant av avgangen avviker fra "normen", eller dersom man vet at det er spesielle forhold (store konferanser, arrangementer osv.). Jeg vil anta at disse personene også holder et visst blikk med konkurrentens prissetting på de aktuelle rutene.

Det som er hevet over enhver tvil er at flyselskapene er hyppige brukere av tildels avansert IT-verktøy for å drive med konkurrentovervåkning.

At man så kan ha prisdifferanser fordi kundene ikke er fullt ut informert er forsåvidt riktig, men jeg vil tro at det ikke går lenge før det oppdages med alskens søkemotorer tilgjengelig.

Norwegian har jo ikke ungdom og last minute, slik at det blir vanskelig å sammenlikne. Mine erfaringer mellom SAS og Norwegian er at Norwegian har en mer straight forward prisstruktur der de får en (la oss si) gjennomsnittlig 1800 kr for hver passasjer mellom sør/nord-norge, mens SAS ofte priser seg ut i fleks-segmentet med rundt 4000 kr en vei, mens de selger billige ungdomsbilletter til rundt 550-650 kr en vei, slik at de mister en del business-segment mot Norwegian samt at ungdommer velger SAS slik at SAS får lav gjennomsnittspris for billettene i tillegg til å fly med halvfulle fly. Vet at mange her inne er dyktige på luftfart og prisstruktur og inntjening mellom SAS og Norwegian. Kanskje dere har andre synspunkter, jeg har bare observert det slik, de relativt få observasjonene jeg har gjort.

SAS skriver selv at de sliter med yield'en og har observert fallende booking for høyprisbilletter og økt booking for lavprisbilletter (sammenliknet med tidligere år), så det du skriver kan muligens ha noe for seg.
 
Ja, jeg ville vel også sagt at et eller annet ikke har fungert i SAS sine inventory og revenue management avdelinger hvis en slik prisdifferanse er en realitet. Nå er vel kanskje prisen på 500,- en særrabatt, mens 2000,- er pris for hvermansen på et gitt tidspunkt?

Det kan jo selvsagt være andre forklaringer, men uten utdypende informasjon om kapasitet og solgte billetter så er det ikke så greit å si noe konkret.

Tja, så lenge DY beviselig faktisk selger billetter for 2000kr, så er det jo det markedet er villig til å betale, og da er det jo meningsløst å selge for 5-600kr, uansett hva disse billettene heter.
 
Tja, så lenge DY beviselig faktisk selger billetter for 2000kr, så er det jo det markedet er villig til å betale, og da er det jo meningsløst å selge for 5-600kr, uansett hva disse billettene heter.

Det er jo forsåvidt helt korrekt, men samtidig så kan det være at SAS selger billetter til 2000,- men fortsatt sitter med masse ledig kapasitet ...:)
 
Det er jo forsåvidt helt korrekt, men samtidig så kan det være at SAS selger billetter til 2000,- men fortsatt sitter med masse ledig kapasitet ...:)

Dette er jo i så fall enda verre, når konkurrenten allerede er utsolgt!
 
må huske på at Norwegian går innom Tromsø på tur til (og fra) Kirkenes da, så kan jo hende at det er derfor prisene hos dem er så høye ;) (muligens litt OT, men så ikke at det var blitt nevnt med tanke på de siste postene)
 
Tja, så lenge DY beviselig faktisk selger billetter for 2000kr, så er det jo det markedet er villig til å betale, og da er det jo meningsløst å selge for 5-600kr, uansett hva disse billettene heter.

Men naar man gaar med ledige seter, ble jo ikke billettene solgt. Hvordan kan du da si at markedet er villig til aa betale denne prisen naar ikke billettene er solgt?
 
Men naar man gaar med ledige seter, ble jo ikke billettene solgt. Hvordan kan du da si at markedet er villig til aa betale denne prisen naar ikke billettene er solgt?

Dette kan jo selvsagt ha noe med avgangstid å gjøre også. DY flyr kl. 15:30, SK kl. 08:55.
 
Dette handler jo også om kundenes marginale betalingsvilje. En forretningsreisende vil for eksempel kunne ha større betalingsvilje enn en fritidsreisende.

For å ta i bruk noen fagterminologier ser jeg en tendens i markedet at Norwegian fort ender opp med det man kaller "Low yield spillage" - nemlig at prisene er høye både lang tid i forveien samt tett inntil avgang, og at man dermed skremmer vekk potensielle kunder i siste liten (med mindre de har en svært høy marginal betalingsvilje). Spesielt gjelder dette Norwegians ruter til sydligere destinasjoner om sommeren, med priser opptil kr. 3000,- per vei begynner forbrukerne å stusse. Til slutt ender det med at flyet går 70 - 80 % fullt --> ergo tapt inntekt.

På den andre siden finnes det tendenser på at SK fyller opp flyene sine for kjapt, eller at den marginale betalingsvilje blant potensielle kunder er såpass lav at de må dekke de resterende setene med for eksempel ungdomsbilletter. Dette omtales om "High yield spillage", ergo at man må si nei til godt betalende kunder. Det beste eksemplet på dette må være om sommeren når SK kjører 7 avganger hver vei for eksempelvis Oslo - Bergen.
 
Back
Top