SAS Traffic figures August 2009

RIBRO

ScanFlyer Gold
The SAS Group Traffic figures August 2009

SAS Group's August traffic figures
. SAS Group's traffic decreased by 17.1% during August and seat capacity
was down 20.5% vs. 2008.
. SAS Group carried 2.0 million passengers in August, down 15.7% vs.
2008.
. Total passenger load factor in August was 76.1%, up 3.1 p.u. vs.
August 2008.


Group market trends and yield development
The yield for Scandinavian Airlines in July was down by 3.2% as
expected. For August 2009, the change in yield is expected to be more
negative indicating further yield pressure going forward. The summer
leisure traffic developed well and combined with capacity reductions
helped to improve load factor by 3.1 p.u. in August. The yield pressure
in combination with the weak demand adds further challenges to the
industry and requires actions in order to mitigate the negative revenue
impact. Negotiations with unions with the objective to reduce costs have
been initiated. The market continues to be unpredictable and the
uncertainty regarding the timing of the recovery is considerable.

The SAS Group is currently implementing a new strategic approach - Core
SAS - to secure a future profitable SAS. The strategy includes cost
initiatives of SEK 4.5 bn as well as a 20% reduction in capacity. The
implementation is well on track. An additional SEK 2.0 bn cost savings
was initiated in August 2009.


For further information Please contact VP,Head of SAS Group Investor
Relations Sture Stølen
+ 46 8 797 1451 sture.stolen@sas.se
Homepage: www.sasgroup.net
 
The yield pressure in combination with the weak demand adds further challenges to the industry and requires actions in order to mitigate the negative revenue impact. Negotiations with unions with the objective to reduce costs have been initiated. The market continues to be unpredictable and the uncertainty regarding the timing of the recovery is considerable.

Hva betyr dette? At de nå begynne å kutte i kostnader? Er ikke dette det eneste de har gjort de siste årene da? Og forhandlinger med foreningene har vel strengt tatt pågått i flere år, og er ikke noe som er startet nå? Dette skjønte jeg lite av, annet enn at det står svært dårlig til med selskapet, og de har kraftige utfordringer fremover. Det var jo tross alt sagt i Q2 rapporten, at tapene da var på grunn av engangskostnader ved Core SAS, slik at hvis de fortsatt taper penger, i den årstiden da de virkelig skal bygge opp fettreservene, så blir vinteren virkelig mager.
 
Hva betyr dette? At de nå begynne å kutte i kostnader? Er ikke dette det eneste de har gjort de siste årene da? Og forhandlinger med foreningene har vel strengt tatt pågått i flere år, og er ikke noe som er startet nå? Dette skjønte jeg lite av, annet enn at det står svært dårlig til med selskapet, og de har kraftige utfordringer fremover. Det var jo tross alt sagt i Q2 rapporten, at tapene da var på grunn av engangskostnader ved Core SAS, slik at hvis de fortsatt taper penger, i den årstiden da de virkelig skal bygge opp fettreservene, så blir vinteren virkelig mager.

Har ikke omtrent disse setningene stått i de fleste trafikkrapporter siden Core SAS ble lansert?
 
Last edited:
Dette var begredelige tall. Det eneste lyspunktet var vel load factor som har økt, men så kommer jo det av en lavere setekapasitet. Håper vi ser en annen trend snart. Lurer på hvor langt inn i implementeringsprosessen av Core SAS vi må før vi ser en bedring...
 
Dette er en svært spennende måned for SAS sine tall. August 2008 var måneden det begynte å skli utfor med SAS. Juli 2008 hadde en minimal bevegelse på -0,3% før det bar ut på glatta i august med -3,7%. Skal man på noen måte begynne å se resultatene av core SAS, så burde de begynne å synes nå! Vi har kommet til den første måneden hvor tilbakegangen har vært i 13 måneder.

Desverre er det svært lite som tyder på det. Nedgang i yielden på hele 3,2% og kommer på toppen av en nedgang på 1% for august 2008. SAS fortsetter altså på bananskallet, før kostnads tiltakene er gjennomført. Det gledlige er at selskapet i større grad klarer å fylle flyene (unntak av Svensk og Dansk innenriks), men det hjelper lite når inntektene faller.

I august i fjor, var load faktoren begynt å ramle med -3.7% til 73,5%. Store kapasitets reduksjoner henter opp belegget til 77,1% i år, men det er svært lite i forhold til den totale reduksjonen på 21,9% fra i fjor. På toppen av dette
var kapasiteten allerede på vei ned med -2,2% for 2008. Det betyr at SAS på to år (august isolert sett) har slanket bort 1/4 av sin kapasitet! Med en marginal oppågang av loadfaktoren for august er det tydelig at SAS ikke bare taper som et resultat av den generelle nedgangen i sitt eget tilbud, men også til konkurrenter.
SAS blør med andre ord i begge ender!

I all korthet klarer SAS å øke belegget som følge av en kraftig reduksjon.
SAS Norge er forøvrig eneste innenriksmarkedet som kan vise til en forbedring i load faktor som følge av dette med + 1,6%. Danmark og Sverige fortsetter å falle selv om kapasiteten er justert ned. Europarutene fyller stadig flere seter, men det er et stykke igjen. Lyspunktet må være IC som nå har nesten 90% belegg. Er dette all time high for SAS IC?

Legg også merke til at RPK er ned nesten 50% i Danmark!!!!

Jeg ser desverre ikke så mange lyspunkt, selv om det er noen. Ser man derimot dette opp mot den store sammenhengen blir det fort svartere.
Fallet i antall reisende er mye høyere en markedet generelt som nå begynner å hente seg inn. Samtidig synker yielden (har hentet seg noe inn fra juli).

På hjemmebane står ekspansjonskåte konkurrenter og tygger EPO i mens SAS går fiskeben opp mørdarbakken. Dette blir en tøff høst for SAS!
 
Noe annet en kan legge merke til for dansk innenriks - utflydd flydistanse per flight er gått markant ned (-33% i forhold til august i fjor).

Men så var det dette med hvor mye en skal stole på SAS rapportene. Hvis en tar for seg tallene til SAS' innenriksflygninger i Danmark så kan gjennomsnittlig utflydd distanse per flytur regnes ut på denne måten
RPK/antall passasjerer = gjennomsnittsdistanse
For August 2009 ble tallet: 11 000 000 passasjer km / 51 000 passasjerer = 216 km
For August 2008 ble tallet: 21 000 000 passasjer km / 64 000 passasjerer = 328 km

Nå har det seg at distansen mellom CPH og AAL er den største av alle de danske destinasjoner og mellom dem er det 239 km. Neste på listen er Karup med 233 km og Rønne har kortest avstand med 147 km. Da blir mitt spørsmål:
Hvordan i huleste kan den gjennomsnittlige sektorlengden i august 2008 da være 328 km - neste 100 km lengre en den lengste sektoren i danske SAS' innenriksnett? Her er det opplagt feil av SAS, men heldigvis har de fått korrigert "SAS GROUP TOTAL SCHEDULED" til ikke å vise bare IC-tallene som tidligere i dag.
 
Kan forklaringen være at man f.eks regner Grønnland som innenriks, og at flyvningene dit er redusert?:)
 
Med en load faktor på 60% og lavt yield,og egne stationer hvornår er der så at regnedrengne finder ud af, at der er mere økonomi i at SAS IKKE flyver indenrigs i DK, men lader QI flyve på codeshare af hensyn til muligheden for transfer til udenrigs, og lader DY tage resten af billigsegmentet?
 
Back
Top