• Hei

    Vi i Foreningen Flyprat ønsker takke de av dere som har valgt å være medlem av foreningen gjennom det siste året, og dermed støttet driften av Flyprats forum og Airpics med 150kr.

    Vi håper å kunne ha deg videre med til neste år og at du fortsatt vil være medlem nå som nytt medlemsår begynte 1. oktober 2025

    Merk at etter årsmøtevedtaket er medlemsavgiften fra og med i år 150kr

    Betalingen kan enten gjøres via Vipps: 150kr til #18641 eller via Letsreg på linken under:

    https://www.letsreg.com/no/event/medlemskontingent_2026_01102025

    (Husk og oppgi brukernavn så betalingen kan linkes til brukeres)

    De av dere som alt har betalt i oktober er selvsagt registrert i det nye medlemsåret

    Med vennlig hilsen - Styret i Foreningen Flyprat

Bot for SAS Connect kaptein som mistet radiokontakt til MAN

Someone

Moderator
Medlem
Ref blemmen til Sky News og The Guardian på fredag, det var ikke tilfeldigvis SAS som eskorterte SAS inn til MAN den dagen?
 
Trenger det inn med skje, det er altså feil inntastet frekvens? Men merker man ikke at det bare er tomt og ingen som svarer/kaller deg opp?

Nå tenker jeg ikke spesifikt denne hendelsen, men det er mange måter slikt kan skje på. Hadde en episode selv hvor rett og slett ble glemt å skru opp volumet igjen etter at en man hadde brukt headset for å kommunisere på forskjellige frekvenser. Tok litt tid før de tenke oppdaget. Hvis de i tillegg er et område hvor det kanskje er litt roligere på frekvensen igjen blir det ikke oppdaget for du er ute av dekningen til frekvensen. Så kan du begynne å lete fram en ny frekvens. Når det kommer så langt er det gjerne noen som roper deg på 121.5 allerede, men som sagt, ting skjer.
Jeg håper det blir mere utstrakt bruk av CPDLC etterhvert. Fungerer fint med en melding der med ny frekvens eller request for voice call f.eks.
 
Hvordan i alle dager kan man miste kontakt med ATC i mer enn 30 min fra Oslo til Manchester?
Dette skjedde tidlig en formiddag, alt som skal til er at dette er på siste arbeidsdag av fem 10-11 timers arbeidsdager på rad. Da er det fristende med en powernap på vei over Nordsjøen.
 
Back
Top