SAS tilbake til Beirut

Scandinavien_Airlines

ScanFlyer Gold
Ifølge Check-in.dk vender SAS nu tilbage til Beirut fra København!

http://www.check-in.dk/sas-vender-tilbage-til-beirut/

En rute fra København til Libanons hovedstad Beirut er en af 11 danske SAS-rutenyheder i sommertrafikprogrammet for 2018, der også indeholder en ny fransk destination.
Siden SAS i 1959 debuterede med det legendariske Caravelle-fly på ruten fra København til Beirut, har den libanesiske hovedstad været en vigtig destination i SAS-rutenetværket.

Uten å ha sjekket gamle rutetabeller vil jeg tippe frem til borgerkrigen startet, 1975? Beirut var jo datidens Dubai i Midtøsten, ALLE de store gutta måtte fly dit; PanAm, TWA, KLM, BA, AF osv. Beirut var jo også endeholdeplassen på den aller første Caravelle-ruten til SAS.

Spanande, skal sjekkes ut.
Vært i Beirut kun en gang, i 1997 for å fly Middle East Airlines Boeing 707 ned til Cairo. (Swissair/SAA DC-4 til Zürich via Alexandria og Athen hjemover).

Last edited:
Dro fram sommer SAS tidtabell 1971:

Tors: CPH-STR-ATH-BEY DC 9
Lør: CPH-STR-ATH-BEY-ABD !!! DC 9

I tidtabellen hadde de også forbindelse med SR Coronado og DC 8 fra ZRH.

I tillegg en pussighet:
I SK tidtabellen, direkte med ME B720 direkte til Beirut fra CPH på søndager kl 10.15 via GVA og ZRH..

Last edited:
Kuuuult... Beirut er jo oftest nokså dyrt så dette må kunne bli et bonus-røverkjøp. Regner med det blir 320. Ikke 330...

Jeg er helt blank m.h.t. SK og BEY, så tak for jeres detektivarbejde:up:!
Ifølge mine optegnelser var jeg i BEY i 1972; jeg var ansat i SAS dengang, men
jeg fløj ud med MEA CPH-(FRA)-BEY og hjem via ZRH med Swissair (KnutW,
det var her Convair Coronadoen CV-990 kom ind i billedet;)!). SK og ME
fløj sandsynligvis i pool på CPH-BEY.
Beirut var i øvrigt en spændende by dengang, med masser af atmosfære!

Jeg er helt blank m.h.t. SK og BEY, så tak for jeres detektivarbejde:up:!
Ifølge mine optegnelser var jeg i BEY i 1972; jeg var ansat i SAS dengang, men
jeg fløj ud med MEA CPH-(FRA)-BEY og hjem via ZRH med Swissair (KnutW,
det var her Convair Coronadoen CV-990 kom ind i billedet;)!). SK og ME
fløj sandsynligvis i pool på CPH-BEY.
Beirut var i øvrigt en spændende by dengang, med masser af atmosfære!

Selv er jeg soenn av en SAS Stewardesse, min mor jobbet I SAS fra 1957 til 1967 og igjen fra 1976 til 1996 - selv jobbet jeg I SAS fra 1980 til 1997 og har ogsaa en del flighter med Swissair (og SAS) CV-990 blant annet ATH-ZRH med SR (den kom muligens fra BEY) ATH var jo den helt store huben dengang, baade for SAS og Swissair - sikkert sammenheng med Athens rolle I shipping.

Kuuuult... Beirut er jo oftest nokså dyrt så dette må kunne bli et bonus-røverkjøp. Regner med det blir 320. Ikke 330...

Ja, drøye 4t flytur, så kortere en flere andre Middelhavs og Syden-ruter

Ligger inne med en miks av A320, A320neo og A321

SAS fløy til Beirut på 80 tallet med DC8og hadde "base" I Damaskus, ruten var om jeg husker riktig CPH - Beirut - Damaskus, crew hadde stop I Damaskus. Var selv passasjer som ung FN soldat I 1981 - 82, Beirut var en spennende by på den tiden av naturlige årsaker og er et reisemål jeg godt kunne tenkt meg å besøke på nytt.

SAS fløy til Beirut på 80 tallet med DC8og hadde "base" I Damaskus, ruten var om jeg husker riktig CPH - Beirut - Damaskus, crew hadde stop I Damaskus. Var selv passasjer som ung FN soldat I 1981 - 82, Beirut var en spennende by på den tiden av naturlige årsaker og er et reisemål jeg godt kunne tenkt meg å besøke på nytt.

Njaaa ... var det ikke Athen? På den tiden fortsatte jo Athen-ruten (DC-8 eller A300) videre til Damascus, Bagdad og Beirut på forskjellige ukedager. Min koffert fikk seg til og med en tir til Bagdad - men jeg slapp. ;)

Kan ikke huske at noen av disse ble betjent annet en via ATH på den tiden.

Njaaa ... var det ikke Athen? På den tiden fortsatte jo Athen-ruten (DC-8 eller A300) videre til Damascus, Bagdad og Beirut på forskjellige ukedager. Min koffert fikk seg til og med en tir til Bagdad - men jeg slapp. ;)

Kan ikke huske at noen av disse ble betjent annet en via ATH på den tiden.

Jeg mener aa huske det Padman skriver og paa mange maater har dere begge rett. Athen var ogsaa et stop for Crew, men det var nattstopp paa destinasjonene ogsaa - saa naar Beirut ikke noedvendigvis var det ideele nattstop fortsatte maskinen til Damaskus hvor det var et nattstop.

Jeg mener aa huske det Padman skriver og paa mange maater har dere begge rett. Athen var ogsaa et stop for Crew, men det var nattstopp paa destinasjonene ogsaa - saa naar Beirut ikke noedvendigvis var det ideele nattstop fortsatte maskinen til Damaskus hvor det var et nattstop.

Skal ikke være skråsikker her, vet at vi var innom Athen minst en gang. Det hele stoppet uansett med Israels invasjon av Libanon forsommeren 1982. Etter dette gikk det meste av Unifil’s transporter via TLV

Last edited:

Hehe nattstopp i Damaskus. Helt andre tider da.

I tillegg til Beirut hadde SK i sommer 1971 to avganger fra CPH med DC 8:

Man: CPH-FRA-ZRH-FCO-ATH-THR ( Ankomst 00.10, tirs )

Tors: CPH-FRA-ZRH-FCO-THR ( Ankomst 22.40 )

He, he elsker sånne "opp-ned" tidtabeller... Som selvfølgelig ikke vil fungere i disse non-stop tider...

Back