SAS tilbake på Bardufoss

Re: Bra salg for OSL-BDU

Hvem har handling? Har SGS startet opp igjen eller er det Rfly?

SAS tilbake på Bardufoss

....kan man lese i dagens "Troms Folkeblad" (Folkebladet:http://www.folkebladet.no/nyheter/article362237.ece og med bilde: http://www.folkebladet.no/ )

(Les "vedlagte artikkel" som gir mere bakgrunn til mitt spørsmål)

Spørsmålet har ikke noe med hvilke flyselskaper det gjelder, men så vidt jeg husker ble ikke flyselskap A hedret på samme måte da de begynte å fly på Bardufoss, mens flyselskap B blir tatt imot som helter, parallelt med at flyselskap A fortsatt flyr sine faste ruter der.

Så til spørsmålet:
Er det ikke partisk av en flystasjon å bruke "vannfontener" i en slik situasjon, der det eneste sensasjonelle er at flyselskap B er tilbake på en flyplass de betjente før flyselskap A overtok for ca. 2 år siden.

Ligger det mye "følelser" bak dette ?

(Bildet i avisen dekker nesten to sider og viser flyselskap B sin Boieng 737 800 som blir hedret med vannfontener av flyplassens brannbiler.)

Re: SAS tilbake på Bardufoss

Så til spørsmålet:
Er det ikke partisk av en flystasjon å bruke "vannfontener" i en slik situasjon, der det eneste sensasjonelle er at flyselskap B er tilbake på en flyplass de betjente før flyselskap A overtok for ca. 2 år siden.

Ligger det mye "følelser" bak dette ?

Nei, det vil jeg ikke si. Det er kun en 'hei og velkommen'-hilsen. Det er dessuten en lav prioritert oppgave så hvis de har andre arbeidsoppgaver, må fontenen vike.

Mener å huske at Norwegian fikk fontene velkomst første eller andre ankomst på BDU, ref fra en god kompis i DY.

Mener å huske at Norwegian fikk fontene velkomst første eller andre ankomst på BDU, ref fra en god kompis i DY.

Det stemmer, mener det var andre ankomst.

Nå har jeg hvertfall gjort mitt for at folk skal reise med SAS til Bardufoss, mine familiemedlemmer har booket billetter.

Nå er det bare å håpe på at ruten opprettholdes etter august. Det skader ikke med konkurranse!
Lykke til SAS!

I dag kan vi lese i Folkebladets papirutgave at SAS trekker seg ut fra BDU etter 29 august.

Trist. I dag reiste jeg med LN-TUJ med ca 80% belegg.

Da har vel ikke belegget vært all verden, og det har nok ikke gjort saken bedre med en handlingagent som gikk konkurs underveis. Mulig det er for dårlig butikk i dette til å binde opp et fly som kan brukes andre steder?

Da har vel ikke belegget vært all verden, og det har nok ikke gjort saken bedre med en handlingagent som gikk konkurs underveis. Mulig det er for dårlig butikk i dette til å binde opp et fly som kan brukes andre steder?

SAS har tidligere sagt at de har vært fornøyd med bookingtallene.

Spurte for en liten stund siden på SAS Facebook-side om det var aktuelt å forsette. Da fikk jeg til svar at de ikke ville gi meg til konkurrenten, som da er Norwegian.

Noe skurrer her, iallefall..

Dette er jo ingen nyhet.
SAS har hele tiden sagt at flyvningene skulle være over sommeren.
Man ville på et senere tidspunkt ta en avgjørelse på om dette skulle bli en helårsrute.
Nå er dette gjort, ingen stor overraskelse at det ikke er noe serlig godt grunnlag med to aktører på BDU, hele året.
SAS har vært inne å fløyet i sommermånedene hvor det er ok belegg for dette.

Så de som synes dette er rart, skurrer, merkelig osv, da har dere ikke fulgt spesielt godt med, da dette jo har vært informert om hele tiden.

SAS burde heller konsentrere seg på ruter som kan gå hele året, eller kun bruke sommerruter om de har fly til overs om det er helårsruter som reduseres på sommeren.

Ja, Oslo-Bardufoss var først og fremst en sommerrute - og det er ingen overraskelse at SAS trekker seg tilbake som planlagt. Om de har tjent penger på ruten, får vi vel først svar på neste år dersom SAS igjen starter sommerflyvninger. Selv har jeg registrert at prisnivået på ruten har vært lavt, f.eks. har det vært lett å få billetter til 595/695 kr. dagen før avreise. Men det er godt mulig at dette samtidig har bidratt til høy kabinfaktor.

Det er alltid en vurdering om hvor man kan få best igjen for å bruke flymateriellet. BDU er jo også vanskelig ved at Forsvaret som vel er den desidert største kundegruppen der er låst i sin avtale til å bruke Norwegian, slik at det blir få passasjerer igjen til den resterende trafikk i vinterhalvåret.

Det er alltid en vurdering om hvor man kan få best igjen for å bruke flymateriellet. BDU er jo også vanskelig ved at Forsvaret som vel er den desidert største kundegruppen der er låst i sin avtale til å bruke Norwegian, slik at det blir få passasjerer igjen til den resterende trafikk i vinterhalvåret.

Er det noen som vet hvordan avtalen med Forsvaret er/tradisjonelt sett har vært utformet? Staten har jo stort sett gått bort fra eksklusive avtaler for alle andre etater, og selv om min arbeidsgiver har avtale med DY så hindrer det ikke oss fra å reise med SK om det er hensiktsmessig (og spesielt om man skal til andre steder enn Oslo).

SAS (Norge) kommer med en begrunnelse på mandag, siden Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS i Norge er på ferie. Dette står det i dagens Troms Folkeblad.

Det er bare han som kan uttale seg, tydeligvis.
Det virker som Troms Folkeblad har tatt SAS på senga.

SAS (Norge) kommer med en begrunnelse på mandag, siden Knut Morten Johansen, informasjonssjef i SAS i Norge er på ferie. Det er bare han som kan uttale seg, tydeligvis. Det virker som Troms Folkeblad har tatt SAS på senga.

Helt i orden å vente til mandag. Dette er jo en av konsekvensene av innsparingene til SAS og noe vi fint kan leve med. Er ikke alle som ser på journalistene som så viktige (som de ser på seg selv) at man skal være standby 24/7 for de.

Back