Etter å ha holdt meg innenfor landets grenser på ski i fjor, ble det i år sjansen for en Alpetur, da de gamle bestemte seg for å invitere barn og "svigerbarn" med på skiferie. Destinasjonen var Lech, dvs ikke til elektrikkeren fra Gdansk, men til Lech i Østerrike. Nærmere bestemt til Arlberg i delstaten Voralberg, helt vest i Østerrike. Lech er endel av Ski am Arlberg, blant annet sammen med St. Anton, selv om ikke heissystemet henger fysisk sammen, men innebærer en 10 minutters busstur ved ytterpunktene, men det er samme heiskort og lett å komme seg mellom dem, da det stadig går shuttlebusser.
Somt nevnt ligger dette langt vest i Østerrike, og da var det enkleste og mest praktiske å fly til Zürich, som ligger en to timers biltur unna. SAS har også en ideell rute for slike langhelger, med avgang etter jobb fra Oslo og retur fra Zürich såpass sent at man får minst en halv dag i bakken på hjemreisedagen. Så ved å dra ned onsdag etter jobb, ble det 3,5 dag i bakken før returen søndag og kun to fridager behøvdes. SAS har, naturlig nok, relativt høyepriser på denne i høysesongen, men vi var såpass tidlig ute at det fremdeles av ledige bonusseter, så for de fire av oss som befant oss i Oslo ble det Business ned, og en blanding av business og economy extra hjem. Resten av reisefølget ble fløyet opp fra Milano, med en Swiss avgang på passende landet likt med SAS fra Oslo.
Tid for avreise og vi fant fort ut av at med seks kolli og to skiposer inne i en BMW 5-serie sedan kunne man glemme å få plass til alle fire, så halve følget ble sendt med Flytoget istedet. Ingen kø i gullskranken ved ankomst OSL og bagasjen ble tagget, og etter en liten tur til spesialbagasjen for å levere skiene kunne vi sette kursen mot loungen.
Siden OSL bedriver å tilby fast track til rubbel og bit nå om dagen var det mindre kø i den vanlige sikkerhetskontrollen så valgte den. Siden min kjære var med betydde det også at vi måtte på enkelte hindringer i sminkeavdelingen før vi kom oss opp i Gullstuen. Relativt fullt, men fant oss en sittegruppe hvor vi alle kunne sitte for noen forfriskningen.
Boarding begynte og vi tuslet ut mot gate 39, hvor det ikke overraskende til ZRH, stod en 737-600 og ventet. Tre rader business, fire rader economy extra og såvidt jeg kunne se: fullt fly, burde vel bety både godt belegg og god yield, selv om ihvertfall 4/10 av oss i business reiste på poeng.
Avgang på tid og kunne sette kursen sørover. Først nøtter og drikketralla, og er man på ferie så er man på ferie så fant ut at det var like så greit å starte med både GT og Champis
Hovedretten bestod faktisk ikke av laks, men av kylling og byggryn som var helt greit
Klar for mat
Utsikten fra mitt sete på 2A
Drøy to timers flytur, så de rakk flere serveringer. Først litt mer Champis (kunne ikke være dårligere enn modern) for så å avslutte med en Calvados og en cola etterpå....nei de ble ikke blandet
Som sagt fullt fly, og virket som det var en vesentlig andel av folk som skulle på skiferie. Veldig bra crew også, og enten de kom gjennom cabinen eller man plinget på de, var servicen på topp, og rett og slett en av de intra-europeiske flyturene jeg rett og slett nyter da alt fungerer og jeg er på ferie.
Ankom ZRH før rutetid, og tok ikke lang tid før bagasje og ski var på plass, og etter 10 minutters venting kom også resten av følget fra Milano og vi kunne finne transporten vår til Lech
Somt nevnt ligger dette langt vest i Østerrike, og da var det enkleste og mest praktiske å fly til Zürich, som ligger en to timers biltur unna. SAS har også en ideell rute for slike langhelger, med avgang etter jobb fra Oslo og retur fra Zürich såpass sent at man får minst en halv dag i bakken på hjemreisedagen. Så ved å dra ned onsdag etter jobb, ble det 3,5 dag i bakken før returen søndag og kun to fridager behøvdes. SAS har, naturlig nok, relativt høyepriser på denne i høysesongen, men vi var såpass tidlig ute at det fremdeles av ledige bonusseter, så for de fire av oss som befant oss i Oslo ble det Business ned, og en blanding av business og economy extra hjem. Resten av reisefølget ble fløyet opp fra Milano, med en Swiss avgang på passende landet likt med SAS fra Oslo.
Tid for avreise og vi fant fort ut av at med seks kolli og to skiposer inne i en BMW 5-serie sedan kunne man glemme å få plass til alle fire, så halve følget ble sendt med Flytoget istedet. Ingen kø i gullskranken ved ankomst OSL og bagasjen ble tagget, og etter en liten tur til spesialbagasjen for å levere skiene kunne vi sette kursen mot loungen.
Siden OSL bedriver å tilby fast track til rubbel og bit nå om dagen var det mindre kø i den vanlige sikkerhetskontrollen så valgte den. Siden min kjære var med betydde det også at vi måtte på enkelte hindringer i sminkeavdelingen før vi kom oss opp i Gullstuen. Relativt fullt, men fant oss en sittegruppe hvor vi alle kunne sitte for noen forfriskningen.
Boarding begynte og vi tuslet ut mot gate 39, hvor det ikke overraskende til ZRH, stod en 737-600 og ventet. Tre rader business, fire rader economy extra og såvidt jeg kunne se: fullt fly, burde vel bety både godt belegg og god yield, selv om ihvertfall 4/10 av oss i business reiste på poeng.
Avgang på tid og kunne sette kursen sørover. Først nøtter og drikketralla, og er man på ferie så er man på ferie så fant ut at det var like så greit å starte med både GT og Champis

Hovedretten bestod faktisk ikke av laks, men av kylling og byggryn som var helt greit

Klar for mat


Utsikten fra mitt sete på 2A

Drøy to timers flytur, så de rakk flere serveringer. Først litt mer Champis (kunne ikke være dårligere enn modern) for så å avslutte med en Calvados og en cola etterpå....nei de ble ikke blandet

Som sagt fullt fly, og virket som det var en vesentlig andel av folk som skulle på skiferie. Veldig bra crew også, og enten de kom gjennom cabinen eller man plinget på de, var servicen på topp, og rett og slett en av de intra-europeiske flyturene jeg rett og slett nyter da alt fungerer og jeg er på ferie.
Ankom ZRH før rutetid, og tok ikke lang tid før bagasje og ski var på plass, og etter 10 minutters venting kom også resten av følget fra Milano og vi kunne finne transporten vår til Lech