SAS til SEA

sk931

ScanFlyer Rusty
For info så er sidste SAS ops på SEA imorgen fredag...
og dermed slutter en lang æra for SAS i nordvest...
SAS var første europæiske operatør i Seattle ....
trist trist dag....så er det bare at håbe på at SAS vil revurdere sine
planer for SEA til næste år....
---
Det kan jo virke uforståeligt at stoppe denne rute, når der skal være vinter OL
i Vancouver til næste år.....
som sagt en sørgelig dag for alle skandinaver i det område af USA og Canada

Hilsen
Ole

SAS burde heller kuttet an av de mange rutene til øst-kysten,
og beholdt Seattle-ruten

Og hvorfor det? Fordi det er "kulere" å fly til Seattle?

Skal man kutte er det i min (og de flestes) verden naturlig å kutte de rutene som går dårligst

Tror desværre at SEA ikke vil være eneste langrute der skæres på.....
Tor man til vinter cutter frekvenser af alle langruterne, måske endda helt
nedlægger en.
Hvis det sker er mit gæt BKK
Hilsen
Ole

Hvis de begynner å kutte frekvenser på de få gjenværende rutene, så er dette i så begynnelsen på slutten. Da er de bare et tidsspørsmål før IC kuttes helt. Med så få ruter som de har, og om de da ikke klarer å holde disse daglig en gang, så er det i så fall låsen på døren. My 2 cents.

SAS burde heller kuttet an av de mange rutene til øst-kysten,
og beholdt Seattle-ruten

Du må kjøpe billetter med SAS på denne ruten Lennart sammen med mange andre så blir det kanskje grunnlag for å drive den?

Eg syns det er viktig å holde på denne ruten, slik at SAS har tilbud både til øst og vest.
Og med 4 daglige anløp på østkysten, kan en av de rutene kuttes heller.

Du må kjøpe billetter med SAS på denne ruten Lennart sammen med mange andre så blir det kanskje grunnlag for å drive den?

Det er nok mere at SAS ikke er villige til aa selge....markedet er her...men hvor er SAS ?? Naar SAS feiret nye kontorer i Seattle Sentrum i fjor (eneste selskap som var igjen i Downtown) saa var gjeste listen hentet fra Norse Heimen....hyggelig for Reidar, Solveig og Ole...men de fyller ikke akkurat opp A340en's C-klasse

Hei!
Ny på forumet.

Trist dag for SAS når sea forsvinner.
Med en oppvekst bestående av far, onkel i cockpit og tante i kabinen var dette selskapet en del av oppveksten. Basene var mix fbu og cph, så land diskusjonen har jeg hørt om.

Senere som reisende sendte jeg bla. mail til SAS om det forferdlige produktet sas direct (ble introdusert som et konsept ønsket av kunden .... spar 600 kroner mist champagne og litt avkoblig/ stressfri zone) som gjorde at connection flighten og da ic mistet servicenivået og konkurransekraften sammenlignet med andre connection flights f.eks Finnair til Asia.

Sendte mail da min kone og jeg var på bonustur til New York og returen (stapp full 330) ble kansellert to timer før returen fordi maskinen hadde teknisk i København ....folk var forbanna, mange businessfolk klagde høylytt over at de ikke var blitt kontaktet og reruta tidligere... stasjonssjefen sa at oslo ruta hadde lavest pri... hjalp vel ikke på humøret.

Verdens lufttrafikk stiger jevnt og trut, verden blir mer og mer global mens det tidligere fine selskapet med brand som klang jorda rundt ødelegges sakte og rolig.

Hadde man spurt de ansatte om hva de ønsker å bidra med for å beholde SEA ruta kunne det ha vært en mulighet... synliggjort all ic produksjon/ rutene man hadde tidligere rundt om på kloden (Los Angles, Rio, Nairobi, Johannesburg, Hongkong, Osaka, Dehli +++) og latt de ansatte få seg forelagt noen scenarioer 1) beholde sea og satse - må ned på kpi sammenlignet med de mest suksessfulle 2) legg ned alt og oppretthold New York og 3) sagte avgå med døden.

Man skulle lagd en modell for nye SAS, simulert hva maks. lønninger kunne være fordelt på piloter, kabin og adm., fleksible flytyper, baser, ruter etc. og spurt alle om de ville være med å bidra. Alle måtte gå ned i lønn og få aksjer i det nye selskapet. De overtallige kunne ha førsterett til nye stillinger senere. Jeg vil anta at noe har gjort dette allerede bare for å få et bilde av realiteten ved hva som skal til for å drive et konkurransedyktig selskap i dag med ic produksjon.

PS! Min far ble sagt opp på begynnelsen av 60 tallet. Etter 2 år fikk han jobben tilbake. I mellomtiden føy han i Congo for forsvaret. Så oppsigelser er ikke noe nytt for å redde SAS.

Hilsen 72r

Hei!
Ny på forumet.

Med en oppvekst bestående av far, onkel i cockpit og tante i kabinen var dette selskapet en del av oppveksten.

I den forbindelse kan det vel nevnes som en kuriositet at moren til han som postet over deg (og medlem EB) var vertinne på første SEA-flygningen ...

Velkommen til forumet.
'

Hvis de begynner å kutte frekvenser på de få gjenværende rutene, så er dette i så begynnelsen på slutten. Da er de bare et tidsspørsmål før IC kuttes helt. Med så få ruter som de har, og om de da ikke klarer å holde disse daglig en gang, så er det i så fall låsen på døren. My 2 cents.

Du skal få 2 cent av meg og + :DEN,

kutt gradvis og kraftig i IC produksjonen, la den stille avgå:69:

Start på nytt med utgangspunkt i Core Sas, dvs. la de ansatte som flyr
fly i hele selskapet, ikke som dagens ordning . Ikke en IC base, men 1 selskap,
la A330/340 fly mellom Osl/Arn/Cph på rotasjon til destiansjoner hvor en tjener penger. La mindre fly, i.e -700 fly f.eks :nor, Svg-Iah o.l fra andre byer, de har flåte til det.

Mulighetenes marked, DY har bevist det, andre kan og klare det

Tragisk at dette skjer! Ja, SAS hadde et enormt rutenett før i tiden. Jeg kan ikke skjønne at skandinavere reisete mye mere før? Nå som verden har blitt så "liten" skulle man tro at SAS sin rutetrafikk til de fjerne strøk var liv laga.

Eg syns det er viktig å holde på denne ruten, slik at SAS har tilbud både til øst og vest.
Og med 4 daglige anløp på østkysten, kan en av de rutene kuttes heller.

Men når sas ikkje tener pengar på ho, bør dei då halde på ho fordi det har vore ein fin tradisjon??

I sandhed en trist dag... :cry:

Seattle vil altid være noget særligt hos mig.

Min første flyvetur gik netop til Seattle i 1994 med de daværende Boeing 767 maskiner. Siden dengang er det blevet til ialt 5 ture til San Francisco, alle med SAS via Seattle.

For 15 år siden var SAS et stærkt varemærke, der var en vis stolthed ved at flyve med SAS. Tænkt at 3 lande kunne samarbejde om at have et fælles luftfartsselskab, der var ikke almindeligt.

Idag går det desværre den forkerte vej for selskabet, hvilket lukningen af Seattle-ruten bekræfter.

SAS er inde i en ond cirkel, hvor kunderne svigter SAS, hvilket fører til nedlæggelser af ruter, der ingen fører til færre passagerer. Om det lykkedes at få brudt denne onde cirkel må tiden vise, men jeg håber virkelig at der også i fremtiden vil være plads til et selskab som SAS.

Skandinavien vil blive 'fattigere' hvis SAS forsvinder, og vi alle skal overlades til Ryanair-lignende selskaber, hvor der udelukkende fokuseres på pris - og pris.

Personligt vil jeg gerne betale en lidt højere pris for at flyve med SAS, men sådan tænker alle ikke, bare det er billigt er dagens succeskriterier.

/Henrik

Jeg synes det er rart at en SAS-rute til Seattle ikke går bra, så mange skandinaver som bpr i området der.

Hva har SAS "gjort feil" som ikke klarer å skape lojalitet hos de som skal på tur til "the old country"?

Back