SAS til SEA

Dagens... :lol:

Samme som da jeg va rung, snakket "alle" norsk i Brooklyn, og alle mine , nå forlengst døde, familemedlemmer hadde et "syskonborn" i den bydelen...:rolleyes:

Trist dag for SAS sin historie... men de nytter vel ikke å tenke revenue management med hjertet ;)

Jeg synes det er rart at en SAS-rute til Seattle ikke går bra, så mange skandinaver som bpr i området der.

Hva har SAS "gjort feil" som ikke klarer å skape lojalitet hos de som skal på tur til "the old country"?

Naa var vel aldri Ole, Reidar og Solveig fra Ya Sjur Ya Betcha Ballard noen stor inntektskilde...ja naar de reiste saa var det nok med SAS, men det dreide seg om i beste fall en tur i aaret og da bi-bi-billigist...men det finnes andre kundegrupper i Seattle som SAS Revenue Management aldri fant, en lite bokhandel, den lille flyfabrikken oppe i gata her....noen Kaffe Boender og noe Mjukvarer....Jeg tror problemet med SAS Revenue Management var at hjernen ikke var i bruk....

Men hva gjør så SAS.... Jo, de lukker SEA ruten, men finner ingen nye oppdrag til maskinene som nå blir arbeidsledige... De skjærer ned, men evner ikke å tenke nye destinasjoner! At revenuen var dårlig til SEA kan så være, men den blir iallefall ikke bedre av ikke å ha noen alternativ rute i det hele tatt! Slik er det jo over hele linja! Ikke bare på IC. De rutene som legges ned skal ikke erstattes av noe nytt! ... Snakk om bak-på-hælene strategi!

Kundemassen dør vel ut av seg selv...

Dette er nok en del av sannheten.
Det undervurderes nok også hvilket "hassle" det har utviklet seg det å fly.
Mange folk erstatter gladelig oversjøiske reiser med video konferanser.
I dag med så godt kommunikasjonsutstyr er det "sweet nada" å ha møter via videokonferanser.
I vårt prosjekt har vi daglig videokonferanser mellom prosjektkontoret på Lilleaker og Sandvika til Korea , Kina , Singapore ,Monaco , Aberdeen og en del andre lokasjoner til våre leverandører.
Dette sparer vi enormt med reiser på i forhold til tiden før videokonferanse utstyr var tilgjengelig.
Effekten av denne utviklingen har nok ikke en del flyselskaper tatt fullt inn over seg enda.

Eg syns det er viktig å holde på denne ruten, slik at SAS har tilbud både til øst og vest.
Og med 4 daglige anløp på østkysten, kan en av de rutene kuttes heller.

Joda , vi kan jo være enig om at det er "kjekt å ha" et tilbud til SEA.
Men så lenge folk ikke benytter seg av tilbudet kan man ikke drive å fly " høl i lufta".
Jeg har mange turer til SEA opp gjennom årene med DC-8 , DC-10 , B767 og A340.
Det har ikke akkurat hvert fullt på de flightene jeg har vært med på , særlig på C-klasse hvor pengene hentes.
Det kan selvfølgelig være som DC-8-63 er inne på at SAS ikke har vært flinke nok til å selge seg i SEA markedet.
Likevel er Skandinavia SAS sitt hjemmemarked og så lenge skandinavene ikke vil bruke SAS til SEA så går som det går.
Dett var dett! var den en som sa en gang i tiden:rolleyes:

Naa var vel aldri Ole, Reidar og Solveig fra Ya Sjur Ya Betcha Ballard noen stor inntektskilde...ja naar de reiste saa var det nok med SAS, men det dreide seg om i beste fall en tur i aaret og da bi-bi-billigist...men det finnes andre kundegrupper i Seattle som SAS Revenue Management aldri fant, en lite bokhandel, den lille flyfabrikken oppe i gata her....noen Kaffe Boender og noe Mjukvarer....Jeg tror problemet med SAS Revenue Management var at hjernen ikke var i bruk....

Jeg tror du har så rett så rett...

Jeg har ogsaa pendlet med SK937/938 og er ikke helt enig med OJB at det ikke akkurat har vaert fullt....spesiellt i 767 perioden var det svaert fullt og selv med store C-klasser kabiner (67 seter) var det mang engang jeg ble "downgraded"...og selv SK938 i morgen er oversolgt (siste flight!)....naar jeg ser hva den lille Italienerinnen har klart aa hente av business fra den lille flyfabrikken oppe i gata her i disse dager via SFO...saa er det ikke tvil om at det mulig aa selge godt (Den lille flyfabrikken er faktisk blant verdens stoerste kunder av flyreiser # 4 eller noe saant noe paa Verdensbasis...)...men naar SAS har sittet aa talt passasjerer istedenfor aa se paa inntekter (brutalt antall rumper istedenfor antall USD) saa blir det dessverre slutt....

Var det ikke slik at SAS også mistet en svært lønnsom frakt avtale på denne ruten med moreller og kirsebær?

Selv om dette er trist for SAS, så er det kanskje det beste å la disse IC rutene avgå med døden inntil videre, selge/lease ut A330/340, for så, når evt økonomien bedrer seg, se på dette markedet på nytt. (Om ikke da KLM/AF har tatt kaka, eller DY for den slags skyld?) Da med kanskje ikke for overbetalt manskap, og med avganger ifra alle de skandinaviske landene, ikke bare CPH og ARN. Om de skal forsette med IC flighter, så burde de også se om de ikke kunne fått inn OSL i sitt program, en dag ifra OSL, neste ifra CPH osv....???

Ja, jeg mener FBU4EVER nevnte noe om dette for en tid tilbake.
Mulig jeg har hørt feil, men mener ganske bestemt at han fortalte meg det.

Stemmer! Vi hadde de beste inntektene fra moreller fra SEA, og om sommeren var det ganske vanskelig å komme med som ID pax pga. vektene.
Men så reduserte SAS frekvensene og satte opp prisen, noe som kundene følte som et spark i skrittet og skiftet flyselskap. Dette skjedde ifjor.
SAS kommer aldri tilbake til SEA. Dessverre!

Det er nok mere at SAS ikke er villige til aa selge....markedet er her...men hvor er SAS ?? Naar SAS feiret nye kontorer i Seattle Sentrum i fjor (eneste selskap som var igjen i Downtown) saa var gjeste listen hentet fra Norse Heimen....hyggelig for Reidar, Solveig og Ole...men de fyller ikke akkurat opp A340en's C-klasse

Det er bare ett av problemene. Mens andre flyselskaper parkerer sine langdistansefly midlertidig, gir SAS sine tilbake til leasingselskapene uten noen som helst plan for hva som vil skje naar oppturen kommer. Tenk at det finnes ledere som har ansvar for milliardomsetning som ikke tenker lengre enn noen maaneder frem i tid.

Dessverre er dette begynnelsen paa slutten for SAS international. 11 fly var alt for lite for ett selskap med ambisjoner, tenk hvordan det vil bli med 9 naar oppturen begynner etter depresjonen om kort tid??

Hvorfor bestilte SAS bare 11 A330/340 langdistansefly? De hadde vel 14 Boeing 767-300ER på det meste.

11 fly var alt for lite for ett selskap med ambisjoner, tenk hvordan det vil bli med 9 naar oppturen begynner etter depresjonen om kort tid??

Jeg har blitt fortalt at de skal ned til 7 fly i løpet av høsten. Er det feil?

Back